JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jernbaneforbundene roper varsko:

– Regjeringen tar kvelertak på NSB

Fra neste år kan NSB stå igjen som et tomt selskap med mange tusen ansatte. Regjeringen skiller ut togene, eiendommer, vedlikehold, billettsalg og flere andre nøkkelfunksjoner.
Forbundsleder Rolf Jørgensen i Norsk Lokomotivmannsforbund og Jane B. Sæthre, fungerende leder i Norsk Jernbaneforbund.

Forbundsleder Rolf Jørgensen i Norsk Lokomotivmannsforbund og Jane B. Sæthre, fungerende leder i Norsk Jernbaneforbund.

Tri N. Dinh og Ole Palmstrøm

oystein.braathen@lomedia.no

– Konkurranseutsettingen regjeringen snakker så varmt om er en stor bløff. Det blir ikke konkurranse om passasjerene. Det blir konkurranse fra utenlandske selskaper om å sikre monopol på å kjøre tog i årevis framover, sier Jane B. Sæthre, fungerende leder i Norsk Jernbaneforbund (NJF).

Under øksa

I revidert nasjonalbudsjett tar regjeringen kvelertak på NSB, og 100 år med stolte spor kan bli rasert, mener forbundene som organiserer flest ansatte, NJF og Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF).

– Regjeringen tar fra NSB billettsystemet, men de aktørene som vinner anbud og får monopol på strekninger, skal kunne selge egne billetter. Da er NSB tappet for kunnskap og teknologi, og konkurrentene vil få et fortrinn. Alt det nye skal få fordeler, men NSB skal holdes nede. Det er regjeringens oppskrift. Det er ikke konkurranse. Det er ikke fair play, sier Rolf Jørgensen, leder i NLF.

Les også: Dette venter når regjeringen får viljen sin med toget

Revidert 2016:

• I revidert nasjonalbudsjett 2016 oppretter Samferdselsdepartementet tre nye interimselskaper, alle med 100 000 kroner i aksjekapital. Disse skal forberede videre framdrift i jernbanereformen.

• Vedlikehold av tog skilles ut ved at Mantena overføres fra NSB til Samferdselsdepartementet.

• Lokomotiv og vogner skal ut av NSB og inn i et eget selskap. Materiellet skal kunne brukes av selskapene som vinner anbudskonkurransene om statlig kjøp av persontransport med tog. Også her blir departementet eier.

• Billetter skal selges gjennom ett felles selskap når flere operatører kjører persontog. Departementet foreslår også at det får oppgaver knyttet til elektronisk billettering for all kollektivtrafikk, og database for ruter.

Planen er å sette alt dette i gang i 2017.
Driftsutgiftene i år er anslått til sju millioner kroner for de tre interimselskapene. Midlene tas fra Jernbaneverkets post «Drift og vedlikehold».

FLYTTES: Alt billettsalg skal ut av NSB og inn i et nyopprettet selskap.

FLYTTES: Alt billettsalg skal ut av NSB og inn i et nyopprettet selskap.

Sissel M. Rasmussen

Flytter overskudd

– Regjeringens konkurranse handler egentlig om konkurransevridning fra fellesskapet til private. Et eksempel er hvordan regjeringen tenker om billettsystemet, mener NJF og NLF.

NSB leverte over to milliarder i overskudd i fjor.

– Dette er penger fellesskapet i dag drar nytte av. Overskuddet går nemlig tilbake til innbyggerne i form av investeringer og utbytte, sier Sæthre.

I framtiden vil pengene havne som overskudd i private selskaper.

– Logikken bak jernbanereformen er helt uten tanker for en fleksibel og moderne jernbane for framtiden, sier Jørgensen.

Konsulentfest

Jernbanereformen kjøres fram i rekordfart. Så fort at Jernbaneverket og regjeringen ikke klarer å utrede.

– Vi ser at konsulentene er på full fart inn i alle deler av jernbanen. Dette blir konsulentenes reform. Ikke regjeringens, sier Sæthre.

Jørgensen mener regjeringen bygger opp et enormt byråkrati, for å kunne få presset reformen igjennom på rekordtid.

På sikkerheten løs

Jernbane er komplisert og krever sterk styring for å ha en trygg og sikker jernbane.

– Når det splittes opp i et hav av selskaper, når det bygges byråkrati, når det sitter en konsulent bak hver eneste dør, blir det nærmest umulig å holde full oversikt, sier Sæthre.

Hun mener Regjeringen jobber med å ofre NSB, lage kaos på jernbanen, på bakgrunn av en ideologisk klokkertro på privatisering.

– Det finnes ingen annen logisk forklaring på jernbanereformen, enn prinsippet om at privatisering og konkurranseutsetting er oppskriften på alt. Hvordan kan man ellers forklare at det er fornuftig å bygge et enormt byråkrati, for å selge våre felles verdier i en auksjon om å få monopol på å kjøre tog, sier Jørgensen.

Monopol

Mens trenden ellers er sammenslåing og bedre styring, går regjeringen motsatt vei.

– Når regjeringen i tillegg synes det er greit å bruke skattepenger på å gi utenlandske storkonsern overskudd, virker det bare ulogisk, gammeldags og umoderne, sier Jane B. Sæthre.

Jernbanereformen legger nemlig ikke opp til konkurranse. Reformen legger opp til å selge retten til å drive monopol på en jernbanestrekning, og ifølge regjeringen oppnås «konkurransen» best ved å ta kvelertak på NSB.

– Da øker sannsynligheten for at utenlandske storkonsern kan fremstå som vellykket på norske spor. Det kommer verken flere togselskaper eller konkurranse på stasjonene du tar toget fra, men 100 år med stolte spor er over, sier Rolf Jørgensen.

NSB-oppsplittingen:

Baneservice AS er overført fra Samferdselsdepartementet til Næringsdepartementet.

Det er lagt ut varsel om anbud på Sørlandsbanen, Jærbanen, Arendalsbanen, Dovrebanen Oslo-Trondheim, Rørosbanen, Nordlandsbanen, Trønderbanen (Trondheim-Steinkjer), Meråkerbanen og Raumabanen.

I løpet av 2016 etablerer regjeringen et direktorat, legger ned Jernbaneverket og oppretter et eget selskap for infrastruktur med 4 000 ansatte.

I revidert nasjonalbudsjett girer regjeringen opp farten, og stripper NSB for verdier.

NSBs datterselskap Mantena AS skilles ut.

Alle tog tas fra NSB og stilles til rådighet for selskapene som får monopol på persontrafikk, betalt av staten. Togene plasseres i et eget selskap.

Billettsalg tas ut av NSB og inn i et eget selskap.

Departementet ber om fullmakt til å gjøre endringene, og eventuelt betale kostnadene endringene medfører.

Regjeringen legger opp til at alt skal være klart i løpet av 2017.

Det jobbes med utskilling av Rom Eiendom.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

NSB-oppsplittingen:

Baneservice AS er overført fra Samferdselsdepartementet til Næringsdepartementet.

Det er lagt ut varsel om anbud på Sørlandsbanen, Jærbanen, Arendalsbanen, Dovrebanen Oslo-Trondheim, Rørosbanen, Nordlandsbanen, Trønderbanen (Trondheim-Steinkjer), Meråkerbanen og Raumabanen.

I løpet av 2016 etablerer regjeringen et direktorat, legger ned Jernbaneverket og oppretter et eget selskap for infrastruktur med 4 000 ansatte.

I revidert nasjonalbudsjett girer regjeringen opp farten, og stripper NSB for verdier.

NSBs datterselskap Mantena AS skilles ut.

Alle tog tas fra NSB og stilles til rådighet for selskapene som får monopol på persontrafikk, betalt av staten. Togene plasseres i et eget selskap.

Billettsalg tas ut av NSB og inn i et eget selskap.

Departementet ber om fullmakt til å gjøre endringene, og eventuelt betale kostnadene endringene medfører.

Regjeringen legger opp til at alt skal være klart i løpet av 2017.

Det jobbes med utskilling av Rom Eiendom.