JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Uro på britisk jernbane

Britiske togselskaper nedbemanner og øker billettprisene

Konduktørene streiker mot de de mener er svekket sikkerhet. Kundene protesterer mot billettpriser som stiger langt raskere enn inntektene.
LANDSOMFATTENDE: Pendlere og fagforeninger har aksjonert over hele Storbritannia. Bildet er fra Waterloo Station.

LANDSOMFATTENDE: Pendlere og fagforeninger har aksjonert over hele Storbritannia. Bildet er fra Waterloo Station.

skjermdump fra Youtube

oystein.braathen@lomedia.no

På cirka en tredel av jernbanenettet i Storbritannia kjøres det uten konduktører. Ansvar for sikkerheten ligger hos lokomotivføreren. Nå er planen å innføre det fra London og sørover, blant de travleste pendlerstrekningene.

– På de siste 15 årene har passasjertallet økt med 64 prosent, fra 116,1 millioner til 191 millioner i året, sier fagforbundet RMT, Rail, Maritime and Transport Workers.

De viser til tall fra Southern Railway, med flyplassen Gatwick og kystbyen Brighton på rutetabellen. RMT, og førernes fagforening Aslef, reagerte begge på forslaget om endret ansvar, og streiket flere dager i starten av 2017.

Uenigheten kan spre seg nordover siden flere operatører har planer om å gå over til avganger uten konduktør.

NORGE: Jernbaneforbundene frykter dyrere billetter når det blir anbud på tog

Høyre og Frp rekker ikke togprivatiseringen før valget

Økt risiko

En konsekvens av å fjerne konduktørene er utvidet ansvar for førerne. Institusjonen som overvåker sikkerheten har uttalt at «enmannsbetjening ikke skaper flere uønskete hendelser, men kan øke sannsynligheten for at de inntreffer, eller gi alvorligere konsekvenser».

RMT viser til en ulykke der en passasjer ble klemt fast i dørene på et enmannsbetjent tog og slept langs plattformen.

DYRERE OG DÅRLIGERE: Prisene på togbilletter stiger langt raskere enn lønningene og konsumprisindeksen, samtidig som selskapene vil ha færre ansatte. Fagforbund og pendlere står sammen om protestene.

DYRERE OG DÅRLIGERE: Prisene på togbilletter stiger langt raskere enn lønningene og konsumprisindeksen, samtidig som selskapene vil ha færre ansatte. Fagforbund og pendlere står sammen om protestene.

Action for rail

Dyrest i Europa

En prisøkning fra nyttår har også fått passasjerene og pendlerorganisasjoner til å reagere. En av gruppene, «Action for rail» har bidratt til å sette opp sammenlikninger for britiske og europeiske togstrekninger i samarbeid med avisa The Guardian. Å benytte periodebillett Oslo-Moss, en togstrekning på 60 kilometer, koster 4 prosent av en norsk gjennomsnittsinntekt. En tilsvarende strekning til og fra London koster britene 14 prosent av lønna, mens en reisende i Stockholm-området får en utgift tilsvarende 6,4 prosent av det hun tjener.

Siden 2010 har prisøkningen vært 27 prosent for periodebillett Birmingham-London. På en lokalstrekning i Birmingham har den nådd 47 prosent etter nye påslag fra 1. januar i år, ifølge avisa The Independent.

AKSJONERER: Fem britiske fagforbund samarbeider for å beholde bemanningen om bord på passasjertogene.

AKSJONERER: Fem britiske fagforbund samarbeider for å beholde bemanningen om bord på passasjertogene.

Action for rail

Fagforbund og passasjerer enige

I kritikken av prisøkningene står kunder og ansatte sammen. De mener pendlere, spesielt på strekningene nær hovedstaden, utnyttes fordi de ikke har brukbare alternativer.

Et stort antall private operatører som har vunnet anbud er eid av andre lands statlige jernbaneselskaper, noe fagforbundet TSSA har kommentert i en ironisk video, populær på sosiale medier.

Myndighetene og selskapene svarer med at det investeres både i nye tog og infrastruktur.

Video: TSSA Euro Thanks

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse