JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bussjåførene setter frist for å fjerne kontant betaling

Bussjåførene i Østfold vil ha slutt på betaling med mynter og sedler. Fra 1. juli vil de at passasjerene ordner billetter på annet vis.
ENIGE: Klubben står samlet bak vedtaket. Fra venstre klubbleder Finn Arne Solberg, Einar Lunde, Øyvind Kublik, Jan Petter Yven, Lars Hauglie, Ole Petter Mortensen, Håkon Haugli og Per Erling Bengtson.

ENIGE: Klubben står samlet bak vedtaket. Fra venstre klubbleder Finn Arne Solberg, Einar Lunde, Øyvind Kublik, Jan Petter Yven, Lars Hauglie, Ole Petter Mortensen, Håkon Haugli og Per Erling Bengtson.

Øystein Bråthen

oystein.braathen@lomedia.no

Sjåførene tenker på egen sikkerhet. Å håndtere mynter og sedler er også en kostnad for selskapene.

– Vi har gitt bedriften frist til 1. juli, og planen er å gjennomføre ordningen. Samtidig er vi åpne for å finne løsninger. Vedtaket i klubben var enstemmig, sier Finn Arne Solberg, klubbleder og tillitsvalgt lokalt i NJF.

NJF-klubben organiserer cirka 95 prosent av sjåførene i Sarpsborg, og har drøyt 120 medlemmer.

– Her er det lang tradisjon for å være organisert og delta aktivt. Hvis vi lager litt oppmerksomhet rundt møtene våre, kommer opp mot 70-80 prosent av medlemmene, og de er engasjerte. Vi kunne ikke ha gjennomført noe slikt uten så stor oppslutning, sier Solberg.

Bred debatt

Saken er forankret i LO lokalt og regionalt. Når temaet er oppe til debatt, kommer gjerne noen motforestillinger: Noen kunder foretrekker fortsatt å benytte penger.

I Fredrikstad har både NJF og Fagforbundet klubb. Begge har sluttet seg til prinsippet uten å ha satt frist for når de eventuelt følger Sarpsborgs eksempel. I Halden vurderer de saken.

– Det kommer noen bekymringer. Hva med reisende som ikke benytter kort? Samtidig finnes mange steder hvor det er mulig å fylle på elektronisk billett med kontanter, sier Solberg.

Ikke forberedt

Rammevilkårene for kollektivtrafikken bestemmes av fylkeskommunen.

– Vi har ikke drøftet dette, og enn så lenge er det ikke aktuell politikk for oss, sier Olav Moe (KrF) leder i Samferdselskomiteen.

– Vi har en kontrakt med Nettbuss som blant annet forutsetter bruk av billettsystem på bussene, og kontant betaling er endel av dette, skriver markedssjef Kjell Gaulen i Østfold kollektivtrafikk (ØKT) i en epost.

– Hvis vi får tilbakemelding fra kunder eller kontrollørene våre om manglende billettering, eller hvis vi får avvik i billettinntektene som følge av aksjoner fra sjåførene, så vil Nettbuss være ansvarlig for å erstatte inntektstapet i tillegg til de gebyrer som følger av avtalen for feil eller manglende billettering. Kostnaden som selskapet har ved håndtering av kontanter inngår i avtalen, opplyser han.

ØKT har utviklet flere løsninger for å løse billett på forhånd.

– Vi har et mål om å redusere bruk av kontanter på bussene våre og vil komme langt med dette forhåpentligvis allerede i år. Dette gjelder både videre utvikling av mobilletten vår, vi selger nærmere 1000 enkeltbilletter hver dag, ny nettbutikk og flere salgssteder gjennom en avtale med Reitan Convenience. Vi har i tillegg betalingsterminaler på alle bussene og svært gode rabatter ved bruk av kort. Andelen kontantfrie reiser er økende, selv om det er langt igjen til kontantfrie busser, sier Kjell Gaulen.

Hendelser

Begrunnelsen fra de ansatte er trygghet i jobben. Nettbuss har i fire-fem år hatt systemet EcoSafe på bussene, et system for måling av økonomisk kjøring som samtidig er behagelig for passasjerene. Her ligger også en mulighet for nødsignal.

– Den funksjonen har aldri vært tatt i bruk. Etter testing var man aldri helt fornøyd. Samtidig får vi et nytt sanntidssystem i Østfold, med en toveis meldingstjeneste som kan brukes til alarmer, forteller Solberg.

– Nå blir sjåføren den eneste som ikke kan se nøyaktig hvor bussen befinner seg, sier sekretær i klubben, Jan Petter Yven.

Han understreker at de må finne gode ordninger. De kan ikke nekte kundene å bli med.

Utålmodige

Yngste medlem i klubbstyret, Anders Davan, er enig i at det må fortgang til.

OPP TIL PRØVE: Anders Davan er lærling i Nettbuss og skal fullføre fagbrevet i sommer.

OPP TIL PRØVE: Anders Davan er lærling i Nettbuss og skal fullføre fagbrevet i sommer.

Øystein Bråthen

– Det koster å behandle penger, og er en uting å ha om bord. Mange er fortsatt avhengig av å ha noen kontanter, men det er salgskontorer hvor folk kan betale. Samtidig har jo nesten alle et bankkort, sier Davan, som etterlyser en alarmknapp.

– Det gjelder sikkerheten vår. Her i Østfold har det jo vært noen hendelser, så uansett er det en fordel å få vekk kontantene. Det blir fort litt penger å håndtere, sier Anders Davan.

Mange ruter

Nettbuss har rute- og skolekjøring i Østfold på oppdrag for Østfold
kollektivtrafikk.

Kjører blant annet bybussene i Halden, Moss, Fredrikstad og Sarpsborg.

Har også ekspressruter fra Hvaler, Mysen og Sarpsborg til Oslo.

Flybussekspressen til Gardermoen og Moss Lufthavn Rygge.

Fem sjåfører er tilknyttet trafikken til og fra Rygge, som legges ned
1. november.

Nettbuss planlegger å fjerne kontanter fra ekspressrutene i løpet av 2016.

Merker Rygge

Anders Davan er klar for å avlegge fagbrevet. Fast jobb etterpå er mer usikkert. Fem sjåfører blir berørt når Rygge legges ned.

Davan fikk lærlingekontrakt med Nettbuss som 18-åring. Nå har han nylig fylt 20 og kan kjøre alle skift, med turer på maksimum fem mil. Den begrensningen ligger i reglene for opplæringen. Etter planen tas fagbrevet i sommer. Teorien er unnagjort, nå venter den praktiske prøven.

– Å være lærling er et spennende løp, forteller han.

Nettbuss i Østfold har en lærling til i Sarpsborg, dessuten ei jente som nettopp er ferdig, samt tre-fire i Mysen. De bidrar til å få ned gjennomsnittsalderen. Da Davan begynte i Sarpsborg var snittalderen 58 år, nå har han og de andre yngre fått den ned til 53 år.

Han sitter i styret i NJF-klubben. I uke 26 skal han dessuten ut med LOs sommerpatrulje for å sjekke om arbeidsstedene i Østfold gir sommervikarene skriftlig kontrakt, ordentlig lønn og gode arbeidsforhold.

Hvordan det går med fast ansettelse senere i år er usikkert. Det kommer an på behovet. Avdelingen merker ringvirkningene når Rygge lufthavn legges ned. Trafikken går som planlagt fram til 1. november, da ryker fem arbeidsplasser i Nettbuss.

– Og de sjåførene har lang ansiennitet. Kanskje det betyr at jeg står uten fast jobb her. Jeg vet ikke hva som skjer når perioden min er over 20. august, sier Anders Davan.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Mange ruter

Nettbuss har rute- og skolekjøring i Østfold på oppdrag for Østfold
kollektivtrafikk.

Kjører blant annet bybussene i Halden, Moss, Fredrikstad og Sarpsborg.

Har også ekspressruter fra Hvaler, Mysen og Sarpsborg til Oslo.

Flybussekspressen til Gardermoen og Moss Lufthavn Rygge.

Fem sjåfører er tilknyttet trafikken til og fra Rygge, som legges ned
1. november.

Nettbuss planlegger å fjerne kontanter fra ekspressrutene i løpet av 2016.