JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ingen buss-streik

Bussjåførene tar innpå industriarbeiderlønna igjen

Avtale for bussjåførene åtte timer på overtid
Bussene går som normalt, etter at partene i bussmeklingen ble enige, åtte timer på overtid

Bussene går som normalt, etter at partene i bussmeklingen ble enige, åtte timer på overtid

Anders Hauge-Eltvik

oystein.braathen@lomedia.no

Partene i bussmeklingen har blitt enige om en avtale som hever lønna til 97 prosent av indusriarbeiderlønn, mot 93,9 prosent - som var status da forhandlingene startet i vår.

Tilleggene er fire kroner timen fra 1. april i år. Det kommer også tre kroner timen fra 1. april 2017. Ulempetilleggene lørdag og søndag går opp fra 25 til 40 prosent. De gjelder nå fra klokka seks om morgenen, mot klokka 15 tidligere.

Fra 1. juli 2016 gis et tillegg til alle på to kroner som kompensasjon for endringer på Frikortbestemmelsen.

FORNØYD: En krevende mekling endte med et godt resultat for våre medlemmer, mener forhandlingsleder i Jernbaneforbundet, Kjell Næss.

FORNØYD: En krevende mekling endte med et godt resultat for våre medlemmer, mener forhandlingsleder i Jernbaneforbundet, Kjell Næss.

Ole Palmstrøm

– Dette er et resultat vi kan si oss fornøyd med, som sikrer våre medlemmer en lønnsutvikling på nivå med snittet i industrien, samt at vi har fått en løsning på dopauser, forteller Kjell Næss, delegasjonsleder for Norsk Jernbaneforbund.

– Bussjåførene hadde en god lønnsutvikling noen år, men falt ned igjen. Vi har gått fra 98 prosent til 93,9 prosent av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. Nå er vi tilbake på 97 prosent, og det er et positivt resultat, sier Kjell Næss.

Stor avstand

Han legger ikke skjul på at meklingen har vært krevende.

– Ansatte og arbeidsgiverne sto langt fra hverandre inn i meklingen. Vi har vært gjennom en krevende mekling. Vi hadde et kraftig mandat fra medlemmene om å jobbe for å sikre arbeidsforholdene i bransjen. Det mener jeg vi har fått til, sier Kjell Næss.

– Åtte timer på overtid kom vi i mål med et godt resultat for våre medlemmer. Vi løfter ansatte nærmere industrien, og vi har sikret bedring av arbeidsforholdene i bussbransjen. Vi har også fått til den berømte dopausen ved at partene er blitt enige om at det skal settes opp realistiske rutetider som gir tid til personlige behov, sier Dag-Einar Sivertsen, forhandlingsleder og 2. nestleder i Norsk Transportarbeiderforbund.

– Jeg er glad vi kom til en løsning, sier Øystein Gudbrands, delegasjonsleder for LO Stat.

Helgene

Tillegget for ubekvem arbeidstid på 40 prosent utvides til å gjelde fra klokken 06.00 lørdag og ut skiftdøgnet søndag.

Økningen i ulempetillegget kommer på alle nye anbud som utlyses etter 1. juli 2016.

Riksmekler Nils Dalseide (til venstre) og arbeidstakernes forhandlingsleder, Dag-Einar Sivertsen fra Transpotrtarbeiderforbundet

Riksmekler Nils Dalseide (til venstre) og arbeidstakernes forhandlingsleder, Dag-Einar Sivertsen fra Transpotrtarbeiderforbundet

Roy Ervin Solstad

– Å kjøre kollektivt er framtida. Vi kjemper for en jobb det verdt å stå i. Vi kjemper for en jobb det er verdt å leve i. Summen av resultatet gjør hverdagen i bussbransjen bedre, sier Dag-Einar Sivertsen.

Mer til funksjonærene

Renholdere, verksted og administrativt ansatte i Nettbuss får samme fagbrevtillegg som bussjåførene har i dag. Minstelønnsatsen for funksjonærer i Nettbuss ble hevet betraktelig.

Den nye bussbransjeavtalen gir også fagbrevtillegg for de som vasker bussene, og de som jobber på verksted, bussjåførene, og også til funksjonærene i Nettbuss. Fagbrevtillegget blir på ti kroner timen.

Frikortet

Egenandelen på frikortene blir 500 kroner i året for ansatte og barn under 18 år, samt 1000 kroner for ektefelle/samboer. Pensjonister må betale selvkost for frikortene, men maksimalt 1500 kroner året.

For pensjonister som har risikert å miste frikortene sine ved at nye selskaper overtar anbudsområdene de selv jobbet på, er det nå blitt enighet om at pensjonistene får videreført sine frikort også i tilknytning til nye anbudsvinnere.

Alle anbefaler resultatet

I Yrkestrafikkforbundet og Fagforbundet var det enstemmig ja i forhandlingsdelegasjonene til meklingsresultatet, mens et stort flertall stemte for i Transportarbeiderforbundet og et knapt flertall støttet resultatet i Jernbaneforbundet.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse