JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Suksess for Raumabanen

Cruiseturistene som tar toget

ÅNDALSNES: Raumabanen går så det suser og har blitt et solid eksempel på samarbeid mellom jernbane og turistnæring.
SAMARBEID: Mellom NSB og turistnæringen i Åndalsnes. Cruiseturistene kommer både sommer og vinter.

SAMARBEID: Mellom NSB og turistnæringen i Åndalsnes. Cruiseturistene kommer både sommer og vinter.

Leif Olestad

anne.siri.rena@lomedia.no

Dette er en av disse morgenene da et svært utenlandsk cruiseskip anløper Åndalsnes. Queen Mary heter hun, og passasjerene kommer fra flerfoldige nasjoner.

I denne lille fjellomringede byen i Romsdal har turistene hele dagen til rådighet, og mange av dem velger å sette seg på Raumabanen – den som for noen år siden ble kåret til Europas mest naturskjønne togreise av reisebokforlaget Lonely Planet.

* Europe’s top 10 scenic rail journeys

Bobler over

Dette komplimentet vet både NSB og det lokale næringslivet å utnytte.

Reiselivssjef Hilde Gråberg Bakke i Rauma kommune bobler over av entusiasme her hun sitter på uteserveringen til Norsk Tindesenter, opplevelsessenteret som ble åpnet av kronprinsen i mai i år.

SUKSESS: Turistsjef Hilde Gråberg Bakke i Rauma kommune foran togstasjonen i Åndalsnes. Hun er glad for samarbeidet med NSB.

SUKSESS: Turistsjef Hilde Gråberg Bakke i Rauma kommune foran togstasjonen i Åndalsnes. Hun er glad for samarbeidet med NSB.

Anne Siri Renå

Et skråblikk unna ligger fjorden, på andre siden turistinformasjonen og togstasjonen. Bakke forteller om Romsdalseggen som for lengst har tatt opp kampen om fjellvandrerne med selveste Beseggen i Jotunheimen. Om antallet overnattingsdøgn som fortsetter å øke og om en tiltakende vinterturisme.

Cruiseskipene ankommer også i februar og mars, det samme gjør skikjørerne. Skisesongen strekker seg for øvrig fra november og ut juni i disse traktene.

BEVIS: Billetten en cruiseturist trenger for å kjøre Raumabanen.

BEVIS: Billetten en cruiseturist trenger for å kjøre Raumabanen.

Anne Siri Renå

La bilen stå

Det som før ble kalt alpebyen ved fjorden, har nå tatt posisjon som Norges tindehovedstad, ifølge Bakke. Og hit kan man altså dra uten egen bil – for hit kjører jo toget!

– Vi har et stort samarbeid med NSB om å frakte turister hit. Sammen tilbyr vi pakkeløsninger som vi har lyktes med, forteller hun.

– Hva tror du skjer hvis NSB taper anbudet på Raumabanen?

– Det kan bety en forringelse av et godt utviklet tilbud. Andre aktører forstår kanskje ikke langsiktigheten bak prosjektet. Jeg ønsker NSB lykke til! fortsetter Bakke.

BJORLI: Cruiseturistene tar en stopp. Ukrainske Nazariy Zelenchuk er ansatt som fotograf på skipet, her holder han skiltet høyt.

BJORLI: Cruiseturistene tar en stopp. Ukrainske Nazariy Zelenchuk er ansatt som fotograf på skipet, her holder han skiltet høyt.

Anne Siri Renå

Lokførere

Før Magnus Bergene Sæther ble autorisert lokomotivfører i mars, forberedte han seg på flere års jobbing i Oslo. Heldigvis ble han stasjonert i Åndalsnes, nært familie og venner. Denne morgenen har han tid til å veilede cruiseturistene på plattformen før han kjører toget eksklusivt for dem tur retur Åndalsnes-Bjorli, der Trollveggen sklir forbi og utsikten fra Kylling bru er til for å nytes.

KYLLING BRU: En av de store attraksjonene på Raumbanen.

KYLLING BRU: En av de store attraksjonene på Raumbanen.

Leif Olestad

Sæther forteller om nysgjerrige, pensjonerte lokomotivførere fra England og andre turister som inngående studerer togene. Å jobbe direkte med turisme er en fin avveksling, synes han.

Raumabanen kjører i snitt rundt 26 000 cruisegjester i året – mer enn en dobling siden NSB startet med cruisekjøring i 2008, i følge selskapet. I tillegg reiser mange turister med de ordinære togene.

FØRER: Lokfører Magnus Bergene Sæther er stasjonert i Åndalsnes. Han veilder turister og andre reisende på plattform.

FØRER: Lokfører Magnus Bergene Sæther er stasjonert i Åndalsnes. Han veilder turister og andre reisende på plattform.

Anne Siri Renå

Flere på Flåmsbana

Selv om turisttrafikken fortsetter å vokse, klarer ikke Raumabanen å vise til samme utvikling som Flåmsbana, forteller Terje Fossum, markedsansvarlig for Dovre- og Raumabanen i NSB. Noe som heller ikke kan forventes, mener han.

– Flåmsbana har hatt et etablert tilbud i mange flere år enn Raumabanen. Flåmsbana er en ren turistbane, og kan kjøre togene fleksibelt etter behov. Mens Raumabanen er en strekning med både ordinære persontog og godstog, fortsetter Fossum.

*Les også: NSB beholder Flåmsbana

DOMBÅS: Konduktør Rolf Are Folstad (t.v.) og lokfører Per Magne Sundhagen har kjørt fra Åndalsnes til Dombås.

DOMBÅS: Konduktør Rolf Are Folstad (t.v.) og lokfører Per Magne Sundhagen har kjørt fra Åndalsnes til Dombås.

Anne Siri Renå

Fotball, golf, laks

Tilbake til toget. I en av vognene har Adrian og Liz Scott funnet tonen med konduktør Marius Satyan Langseth. De to britene er på tolv dagers fjordcruise, og med Langseth, som til vanlig er stasjonert i Trondheim, går praten i fotball, golf og fiske.

PRAT: Konduktør Marius Satyan Langseth har funnet tonen med cruiseturistene Liz og Adrian Scott. Praten går i golf, fiske og fotball.

PRAT: Konduktør Marius Satyan Langseth har funnet tonen med cruiseturistene Liz og Adrian Scott. Praten går i golf, fiske og fotball.

Anne Siri Renå

Utenfor togvinduet kaster sola glans over det vestlandske landskapet, og varmer trolig også laksefiskerne som står spredt nedover elva Rauma. Turistene guides på ulike språk via høyttaleranlegget, og toget kjøres i sakte fart der det er mest å se.

LITT HJELP: Konduktør Rolf Are Folstad bistår en turist på Dombås stasjon, etter ankomst fra Åndalsnes. Turistene valfarter området.

LITT HJELP: Konduktør Rolf Are Folstad bistår en turist på Dombås stasjon, etter ankomst fra Åndalsnes. Turistene valfarter området.

Anne Siri Renå

Skogrydding

Den 114 kilometer lange banen tilbyr bedre og bedre sikt etter hvert. Jernbaneverket legger en betydelig innsats i skogshogst; 6000 kubikkmeter krattskog er tatt ned til nå, og i høst gyves det løs på nye partier til det beste for turistene og også for sikkerheten til lokførere og kryssende over private planoverganger.

HØGE FJELL: Raumabanen sklir i sakte tempo forbi turistmagneten Trollveggen.

HØGE FJELL: Raumabanen sklir i sakte tempo forbi turistmagneten Trollveggen.

Leif Olestad

Jernbaneverket lager samtidig en plan for å ta etterveksten der skogen allerede er hugget ned. Målet er å rydde skogen langs hele Raumabanen i løpet av to år, opplyste faggruppeleder Rune Lotten på Raumabanen i en nettartikkel pulisert av Jernbaneverket i juni. I Romsdalen vokser lauvtrær opp til en og en halv meter i sesongen, i følge Lotten.

* Pensjonsbombe kan knekke NSB. Men regjeringa vil ikke love å redde selskapet

Samarbeidet

I sin knall oransje t-skjorte er Erika Jacobs godt synlig blant turistene. Hun er servicemedarbeider for Visit Åndalsnes og ombord på cruisetoget sammen med konduktør Langseth fra NSB. De deler ut brosjyrer over strekningen og byr på gratis kaffe fra automaten.

Samarbeidet mellom de to bedriftene ser ut til å fungere også i praksis. På Bjorli stasjon forsvinner ett lass turister ut, før et nytt kommer inn, og Jacobs og Langseth holder styr på massene, på tida og på stemningen.

– Å jobbe med turister er både hyggelig og litt masete, sier Marius Satyan Langseth, som akkurat denne dagen ser ut til å ha det som fisken i vannet.

PRAT: Konduktør Marius Satyan Langseth har funnet tonen med cruiseturistene Liz og Adrian Scott. Praten går i golf, fiske og fotball.

PRAT: Konduktør Marius Satyan Langseth har funnet tonen med cruiseturistene Liz og Adrian Scott. Praten går i golf, fiske og fotball.

Anne Siri Renå

Raumabanen

Kjører strekningen Dombås-Åndalsnes.

114 kilometer lang.

Åpnet i 1924.

Fire avganger daglig hver vei. Korresponderer med Dovrebanen og busser i Åndalsnes.

Defineres som turistbane. NSB kjører ekstra tog for cruiseturister mai-september, vintercruise i februar-mars. Kapasiteten økes på alle tog, med ekstra guiding, fra 21. mai til 21 august.

Cruisetogene på Raumabanen er kommersielle tog uten offenlig kjøp.

De ordinære togene har offentlig kjøp.

Raumabanen er en strekning med både ordinære persontog og godstog. Terje Fossum, markedsansvarlig for Dovre- og Raumabanen i NSB

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Raumabanen

Kjører strekningen Dombås-Åndalsnes.

114 kilometer lang.

Åpnet i 1924.

Fire avganger daglig hver vei. Korresponderer med Dovrebanen og busser i Åndalsnes.

Defineres som turistbane. NSB kjører ekstra tog for cruiseturister mai-september, vintercruise i februar-mars. Kapasiteten økes på alle tog, med ekstra guiding, fra 21. mai til 21 august.

Cruisetogene på Raumabanen er kommersielle tog uten offenlig kjøp.

De ordinære togene har offentlig kjøp.