JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Flere stopp er fjernet fra Sørlandsbanen for å gjøre togene mer punktlige

Verken de reisende eller de som jobber i togselskapet Go-Ahead er fornøyde med løsningen fra Bane Nor og Jernbanedirektoratet.
Stig Kvaal Pedersen og de andre konduktørene i Go-Ahead i Oslo har fått få tilbakemeldinger fra kundene som mister  togtilbudet. Han mener imidlertid det er andre tiltak som burde vært gjort for å sikre bedre punktlighet.

Stig Kvaal Pedersen og de andre konduktørene i Go-Ahead i Oslo har fått få tilbakemeldinger fra kundene som mister togtilbudet. Han mener imidlertid det er andre tiltak som burde vært gjort for å sikre bedre punktlighet.

Morten Hansen

morten.hansen@lomedia.no

Reisende raser både i aviser og på sosiale medier etter at Bane Nor og Jernbanedirektoratet fjernet stopp for noen av Go-Ahead sine avganger på Sørlandsbanen.

Mange har mistet sin mulighet til å bruke toget til eller fra jobben.

Stig Kvaal Pedersen, lokal tillitsvalgt i Norsk Jernbaneforbund for konduktørene i Go-Ahead i Oslo, sier han og kollegaene hans har fått få reaksjoner på endringene.

– Mitt inntrykk er at de fleste er redde for at stoppestedet skal forsvinne permanent. Og det er jo ikke foreslått, sier Pedersen.

Han forstår at Bane Nor og Jernbanedirektoratet ønsker å få bedre punktlighet, men tror fjerning av stopp på noen avganger vil hjelpe lite.

– Vi som jobber om bord i togene ser at det er mange andre tiltak som hadde vært mer fornuftige. Vedlikehold av gamle tog og jernbanetraseen hadde hjulpet mye mer på punktligheten, sier Pedersen.

– Meningsløst

Men de som blir rammet raser mot beslutningen om å frata dem tilbudet de har hatt til nå.

Asle Aase er forbundsleder i Norsk Fengsels og Friomsorgsforbund – og pendler på Sørlandsbanen. Nå rammes han av fjerningen av stoppesteder på strekningen.

Hans faste stopp på Nordagutu ble fra midten av desember borte.

– Det er meningsløst å slutte å stoppe der det er folk. Dette fremmer definitivt ikke folks godvilje til Sørlandsbanen, sier Aase.

Han mener det jernbanedirektoratet holder på med ikke rimer med folks oppfatning av togtilbudet. Aase skjønner ikke at det er noe poeng med punktlighet hvis toget ikke stopper. 

– Her må man begynne å lytte til de som reiser. Direktoratet gjør at omdømmet til jernbanen svekkes, sier Aase.

Ønsker å gi alle et tilbud

Emil Eike, administrerende direktør i Go-Ahead Norge, Hadde helst sett at selskapet hadde hatt muligheten til å opprettholde tilbudet til Aase og de andre reisende.

– Dialogen med direktoratet har vært god og profesjonell, men beslutningen har ikke ligget hos oss. I utgangspunktet synes vi ikke det er greit å kutte i tilbudet, sier Eike.

Han sier det er veldig beklagelig for de som mister tilbudet. Eike påpeker at det har vært vanskelig å få til stabil drift på Sørlandsbanen.

Infrastrukturen er ikke dimensjonert for tilbudet. Derfor har han en viss forståelse for at Jernbanedirektoratet og Bane Nor vil finne løsninger på dette.

– Bane Nor blir målt på punktlighet og iverksetter tiltak for dette. Så vil 2024 bli et år hvor vi ser om dette fungerer. Vi har klare forventninger om at Bane Nor gjør riktige valg, sier Eike.

Han understreker at forutsigbarhet er det viktigste for kundene. At de som reiser med toget kan stole på at toget går og kommer når det skal. 

– Et transportmiddel man ikke kan stole på mister sin verdi. Men dette er selvfølgelig veldig beklagelig for dem som mister tilbudet sitt. Vi ønsker at alle langs strekningen skal få et tilbud hos oss, sier Eike.

Har vurdert flere løsninger

Sefrid Jakobsen, fagdirektør mobilitet og samfunn Østlandet i Jernbaneverket, sier bakgrunnen for at noen stopp sløyfes er at direktoratet ønsker å få opp punktligheten på Sørlandsbanen.

På denne strekningen har den vært vesentlig under kravet på 90 prosent. 

– Det har blitt vurdert flere løsninger. Jernbanedirektoratet, Bane Nor og Go-Ahead Norge kom fram til at sløyfing av visse stopp på bakgrunn av antall av- og påstigninger var det beste alternativet for å gi en mer robust ruteplan samtidig som det berører færrest mulig reisende, sier Jakobsen.

– Disse ruteplanendringene må også ses i sammenheng av ekstraordinært vedlikehold av togene på strekningene som Go-Ahead nå har satt i gang for å opprettholde bedre kvalitet på krengefunksjon som muliggjør å kjøre høyere hastigheter. Disse to tiltakene tror vi vil gi en bedre punktlighet på strekningen, fortsetter han.

Sørlandsbanen består i hovedsak av enkeltspor og kjøretiden mellom krysningspunkter hvor togene kan passere hverandre er knapp.

Da blir det ofte forsinkelser dersom togene ikke rekker fram planlagt krysningspunkt etter ruteplanen.

– Ved å sløyfe visse stopp, sparer man inn tid som gir større fleksibilitet i togframføringen og et mer forutsigbart kundetilbud. 

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse