Flåmsbana 75 år:
Går fortsatt så det suser fra fjell til fjord – og tilbake igjen
Både Flåmsbana og konduktør Siw Helen Hagan jubilerer i år.
SMIIIL: Hun sier at hun gleder seg hver dag til å gå på jobben, og jammen ser det ikke sånn ut også. Siw Helen Hagan har jobbet fast på Flåmsbana siden 1998, i NSB har hun vært siden 1986.
Anne Siri Renå
anne.siri.rena@lomedia.no
Til høsten har Siw Helen Hagan vært ansatt i NSB i 30 år, mens Flåmsbana har 75-årsdag denne uka. Banen ble åpnet for person- og godstrafikk i februar 1941, etter årevis med hardt arbeid for å få sporene på plass i dramatisk terreng.
Bare to av 20 tunneler på til sammen seks kilometer er bygget ved hjelp av maskinkraft.
120 mann var med fra starten av, antallet arbeidere økte snart til 220.
LEKKERT: Derfor valfarter turistene Flåmsbana.
Anne Siri Renå
Gave fra NSB
I 1998 fikk Siw Helen Hagan fast ansettelse på Flåmsbana. Siden den gang har det tatt helt av på strekningen mellom Myrdal på Hardangervidda, via skiparadiset Vatnahalsen og ned til Aurlandsfjorden i Flåm: antallet reisende er mer enn doblet. Og satsingen fortsetter.
I 75-årsgave lover NSB-sjef Geir Isaksen nye vogner, kanskje med vindu i taket, til og med.
Isaksen og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen – sistnevnte har nå tatt turen for første gang – har stor tro på Flåmsbanas framtid, ifølge NRK Sogn og Fjordane.
Vinglende turister
Ikke mange turistene sitter på toget denne tidlige ettermiddagen, noen dager før selve jubileet. Det gir konduktør Siw Helen Hagan desto mer tid til å prate med de reisende. Sånn er det ikke fra slutten av april og ut oktober, når de seks vognene som regel er smekkfulle.
– Folk som reiser her er hyggelige, smiler Hagan, som har opparbeidet stor tålmodighet overfor turisters repeterende spørsmål og deres vingling i jernbanesporet på jakt etter gode fotomotiver.
Konduktør Frank Henriksen, som egentlig jobber på Bergensbanen, er også ombord. Han mener han kunne ha skrevet bok om alt som skjer på toget. En gang måtte han kaste av en stupfull julenisse.
KOLLEGER: Frank Henriksen jobber egentlig på Bergensbanen, og stepper her inn for en ferierende kollega. Når de to fast ansatte på Flåmsbana en gang pensjonerer seg, blir de ikke erstattet av nye faste ansatte.
Anne Siri Renå
Vakrere enn Alpene
Da Damien Cabaret og mor Nicole så et program om Flåmsbana på fransk tv, begynte de straks å drømme seg vekk til fjell, fjord og fossefall. På sitt eget hjemsted, Reims, rager den høyeste fjelltoppen 300 meter over havet.
Når høyttalerne annonserer neste attraksjon, lener de to seg mot vinduet og knipser. Myrdal ligger 865 meter over havet, og derfra slynger jernbanelinja seg drøye 20 kilometer nedover til endestasjonen.
Ved Kjosfossen stopper toget i fem minutter og passasjerene kan gå av. Her er det satt opp gjerde så ingen skal falle utfor, her danser huldrer i sommerhalvåret, og her knipser de reisende blinkskudd så det høres nesten helt til Hardangervidda.
PRATEN GÅR: Damien Cabaret og mor Nicole har tatt turen fra Frankrike. I vintersesongen har Siw Helen Hagan tid til å prate med turistene, om sommeren går det slag i slag med smekkfulle vogner.
Anne Siri Renå
– Turen er i overkant tilrettelagt for turister. Og det er litt lite snø, smiler Damien Cabaret, som likevel ikke ser ut til å angre et sekund på at vinterferien ble lagt akkurat hit.
Konduktør-kjæreste
1. september 1986 startet Siw Helen Hagan som konduktøraspirant i NSB i Oslo, i en tid da stadig flere kvinner kom inn i yrket.
Etter hvert ble det vanskelig å kombinere skiftarbeidet med aleneansvaret for to små unger, og hun flyttet tilbake til mor på hjemplassen Aurland, ti kilometer unna Flåm og jernbanen.
MÅ VIDERE: Tålmodighet har Siw Helen Hagan opparbeidet seg i store doser siden hun startet i fast stilling på Flåmsbana i '98. Men toget kan ikke stå i all evighet heller, det må videre.
Anne Siri Renå
Nå spørs det om hun bytter adresse igjen. Konduktør-kjæresten i Bergen er nemlig ivrig på tråden hver dag – han vil at hun skal selge unna huset og flytte nærmere seg.
– Du kan si det sånn at jeg er veldig treg med å gi han et svar, jeg trives jo så godt her, sier Hagan, før hun ler og letter litt på konduktørlua.
– Jeg gleder meg til å gå på jobb hver dag, jeg! avslutter konduktøren Siw Helen Hagan, som også har en egen vogn oppkalt etter seg.
Flåmsbana:
Sidebane til Bergensbanen mellom Myrdal stasjon og Flåm. Hele banen ligger i Aurland kommune i Sogn og Fjordane.
Siden 1998 er Flåm Utvikling AS ansvarlig for persontrafikken på banen, NSB er operatør.
Tar deg 20 stupbratte kilometer mellom høyfjellet på Myrdal, Hardangervidda, og fjordbygda Flåm.
En av Norges største turistattraksjoner.
Turen én vei tar cirka en time.
Kilde: Wikipedia
Antall reisende:
2015: 781 427
2014: 704 478
1998: 350 606
75-årsjubilant:
Arbeidet med den kompliserte jernbanestrekningen startet i 1923.
I starten arbeidet 120 mann her, tallet steg snart til 220.
Å drive ut tunneler var tidkrevende. Av 20 tunneler på til sammen seks kilometer, er bare to bygget ved hjelp av maskinkraft.
Hver meter av tunnelene kostet rallarene opp til en måneds hardt arbeid.
I 1941 åpnet banen for person- og godstrafikk.
Kilde: pressemelding fra regjeringa
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.
Flere saker
Flåmsbana:
Sidebane til Bergensbanen mellom Myrdal stasjon og Flåm. Hele banen ligger i Aurland kommune i Sogn og Fjordane.
Siden 1998 er Flåm Utvikling AS ansvarlig for persontrafikken på banen, NSB er operatør.
Tar deg 20 stupbratte kilometer mellom høyfjellet på Myrdal, Hardangervidda, og fjordbygda Flåm.
En av Norges største turistattraksjoner.
Turen én vei tar cirka en time.
Kilde: Wikipedia
Antall reisende:
2015: 781 427
2014: 704 478
1998: 350 606
75-årsjubilant:
Arbeidet med den kompliserte jernbanestrekningen startet i 1923.
I starten arbeidet 120 mann her, tallet steg snart til 220.
Å drive ut tunneler var tidkrevende. Av 20 tunneler på til sammen seks kilometer, er bare to bygget ved hjelp av maskinkraft.
Hver meter av tunnelene kostet rallarene opp til en måneds hardt arbeid.
I 1941 åpnet banen for person- og godstrafikk.
Kilde: pressemelding fra regjeringa