JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Lønnsoppgjøret 2024

Her er bussjåførenes viktigste krav: – Kom med pengene

Lønna må komme mye nærmere industriarbeiderne hvis sjåførene skal bli fornøyd. Nå starter lønnsforhandlingene.
I 2022 lå sjåførene på 92,9 prosent av en gjennomsnittlig industriarbeiderlønn.

I 2022 lå sjåførene på 92,9 prosent av en gjennomsnittlig industriarbeiderlønn.

Brian Cliff Olguin

morten@lomedia.no

– Kom med pengene. 

Finn Arne Solberg, leder av Norsk Jernbaneforbund Buss, oppsummerer kravet til bussjåførene i en kort setning.

Onsdag formiddag starter forhandlingene i Bussbransjeavtalen mellom NHO Transport og Spekter og de fire arbeidstakerforbundene Fellesforbundet, Yrkestrafikkforbundet, Fagforbundet og Jernbaneforbundet.

Finn Arne Solberg

Finn Arne Solberg

Morten Hansen

– Forhandle fram et solid lønnstillegg, er tilbakemeldingene jeg får fra våre medlemmer, legger Solberg til. 

Det er satte av tre dager til forhandlinger. Blir det ingen løsning i løpet av førstkommende fredag går oppgjøret til mekling.

Den vil eventuelt skje 3. og 4. mai.

Langt unna industriarbeideren

Siden bussbransjeavtalen ble underskrevet, for snart 20 år siden, har partene vært mer eller mindre enige om at lønningen ei denne sektoren skal ligge på linje med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn.

Fortsatt er det et godt stykke til det er en realitet.

I 2022 lå sjåførene på 92,9 prosent av en gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. Det er en bedring fra året før, men fortsatt ikke godt nok, mener sjåførenes organisasjoner.

– Det går framover, selv om våre medlemmer på langt nær er fornøyde med dette, sier Fellesforbundets forhandlingsleder, Dag-Einar Sivertsen.

Dag-Einar Sivertsen

Dag-Einar Sivertsen

Roy Ervin Solstad

Han peker på viktigheten av å få på plass et tillegg som tar høyde for prisveksten som har vært de siste årene.

Dette må gjøres i bussbransjeforhandlingene – ettersom det ikke er lokale forhandlinger i bussbransjeavtalen.

Da kravene fra arbeidstakerorganisasjonene ble overlevert i mars, sto det:

«Våre medlemmer i bussbransjen har i tillegg merket seg en betydelig reallønnsnedgang og redusert kjøpekraft over flere oppgjør nå. En krevende økonomisk situasjon med økende priser på matvarer, strøm og renter gjør at tiden for å få til et resultat som samsvarer med våre medlemmers klare forventninger må synliggjøres gjennom reelle resultater og ikke i diffuse intensjoner.»

– Dette blir ikke enkelt å komme i havn med en forhandlingsløsning på. Men det er fortsatt målet vårt, sier Sivertsen.

Vil ha betalt for ufrivillig pause

Solberg understreker at det i årets oppgjør også vil handle om mer enn bare kroner. 

Blant annet ønsker bussjåførene å få betalt for delt dagsverk under en time. Mange sjåfører, spesielt i distriktene, deler arbeidsdagen i to – med kjøring på morgenen og ettermiddagen. Pausen mellom disse to øktene er betalt hvis den er på mer enn en time.

Er pausen kortere får ikke sjåførene betalt.

– Vi ser at mange sjåfører har en pause på for eksempel 59 minutter. At dette ikke skal bli betalt, ønsker vi å gjøre noe med, sier Solberg. 

I tillegg ønsker NJF Buss-medlemmene, som organiserer mange sjåfører i VY-konsernet, at ekspressbussjåførene blir likebehandlet med sjåførene som kjører ruter på anbud.

I dag har denne gruppen lavere lønn.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse