JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Hva skjer med NSB?

Juss-professor mener staten kan betale NSBs pensjonsregning

Om fire måneder legges de første togstrekningene ut på anbud. Regjeringen har ennå ikke bestemt om den vil redde NSB fra pensjonsbyrden.
UT PÅ ANBUD: Tunge pensjonsforpliktelser hindrer NSB i å konkurrere på lik linje med private selskaper om å få kjøre tog i Norge.

UT PÅ ANBUD: Tunge pensjonsforpliktelser hindrer NSB i å konkurrere på lik linje med private selskaper om å få kjøre tog i Norge.

Øystein Bråthen

yngvil@lomedia.no

Det begynner å haste for NSB å få vite om staten tar den enorme pensjonsregningen på rundt 4 milliarder kroner. Snart må NSB konkurrere om å få kjøre tog, men vil ikke klare å vinne anbud uten at staten hjelper til å betale pensjonene.

Regjeringen hevder EØS-avtalen kan blokkere for at staten hjelper NSB, men nå hevder juss-professor Erling Hjelmeng at EØS-avtalen ikke står i veien for at staten kan betale NSBs store pensjonsregning. Dermed er det trolig helt opp til regjeringen om den vil hjelpe NSB og la selskapet få konkurrere på lik linje med de private selskapene om å få kjøre tog i Norge.

Pensjonsbombe kan knekke NSB

Vil ta flere måneder

3. februar neste år skal Samferdselsdepartementet sende ut konkurransegrunnlaget for den første pakken med togstrekninger, men det er ennå ikke klart hva departementet har tenkt å gjøre med den enorme pensjonsbyrden til NSB som kan knekke selskapet.

Tom-Christer Nilsen, statssekretær i Samferdselsdepartementet, sier bare at arbeidet med å avklare spørsmålet «er ventet å ta flere måneder» og svarer ikke på når departementet skal ta en avgjørelse i saken.

Det betyr at NSB vil ha store problemer med å legge inn anbud, når selskapet ikke vet om det selv må ta kostnadene ved pensjonsforpliktelsene ansatte har tjent opp.

Arbeiderpartiet gremmes over konsulentbruken i jernbanereformen

ESA har hatt samtaler med Norge om saken

Hvis samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen bestemmer seg for å gi statsstøtte til NSB, må han formelt meddele dette til Det europeiske frihandelsforbundets (EFTA) overvåkingsorgan ESA. ESA kontrollerer at EFTA-landene Norge, Island og Liechtenstein følger reglene i EØS-avtalen, som gir disse landene tilgang til det indre markedet i EU.

– ESA har hatt samtaler med Norge om denne saken, men det er ikke åpnet noen formell sak hos oss. Vi har ikke mottatt noen notifikasjon fra Norge i denne saken, underretter fungerende kommunikasjonssjef i ESA, Øyvind Bø.

Etter en slik kunngjøring fra regjeringen vil ESA ha en frist på to måneder til å fatte en beslutning, opplyser Bø.

Hvis de kommer fram til at statsstøtte ikke er i strid med EØS-reglene, avslutter de saken hos ESA.

Hvis de derimot mener det er regelbrudd, åpner ESA en formell undersøkelse. Da har ESA ingen frist på seg, men har som mål å avslutte i løpet av 12-18 måneder, opplyser Bø.

Det koster staten 36 millioner å skifte navn fra Jernbaneverket til Bane NOR

Flere stater har betalt pensjonen ved konkurranseutsetting

Professor Erling Hjelmeng ved Senter for Europarett, Universitetet i Oslo, viser til flere eksempler på at stater i EU har dekket pensjonsforpliktelser i offentlige foretak som er blitt konkurranseutsatt: France Telecom, Deutsche Post og British Telecom.

Erling Hjelmeng, professor ved Senter for Europarett, Universitetet i Oslo.

Erling Hjelmeng, professor ved Senter for Europarett, Universitetet i Oslo.

Universitetet i Oslo

– Det har vært litt frem og tilbake om slike ordninger utgjør statsstøtte som fanges opp av regelverket eller ikke. Spørsmålet verserer i EU-domstolen, opplyser Hjelmeng, som blant annet har konkurranserett, markedsregulering og statsstøtte som sine felt.

– Men uansett har EU-kommisjonen i vedtakspraksis godtatt slik støtte, forutsatt at den er begrenset til det som er nødvendig for å utlikne konkurranseulempen. Det er ingen grunn til at ESA skulle vurdere dette annerledes, mener Hjelmeng.

Over 100 millioner til konsulenter når jernbanen blir privatisert

Lokmannsforbundet: Regjeringen bruker EØS-avtalen politisk

Leder i Norsk Lokomotivmannsforbund, Rolf Ringdal, tror i likhet med professor Hjelmeng at ESA vil godkjenne statsstøtte for å betale for pensjonen – hvis regjeringen bestemmer seg for at den vil bruke penger på dette. Han er redd regjeringen skylder på EØS for å slippe å hjelpe NSB med pensjonsregningen.

– I denne sammenheng brukes EØS-avtalen politisk for å vanskeliggjøre og finne løsninger for en akseptabel pensjon, sier Ringdal.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har innkalt Norsk Jernbaneforbund og Norsk Lokomotivmannsforbund til et møte 5. oktober. Pensjon er et av temaene i møtet.

Dette er snittlønna i over 100 yrker

Dette skjer i jernbanen

•3. februar 2017: Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen (togpakke 1 sør) skal ut på anbud (konkurransegrunnlaget sendes ut).

•Juni-august 2017: Forhandlinger med utvalgte selskaper i anbudet om trafikkpakke 1 sør.

•Mai 2017: Disse togstrekningene legges ut på anbud i (togpakke 2 nord): Trondheim-Bodø, Bodø-Rognan, Lundamo/Melhus-Stjørdal/Steinkjer, Dombås-Åndalsnes, Hamar-Røros, Røros-Trondheim, Trondheim-Storlien, Oslo-Trondheim.

•Oktober-november 2017: Forhandlinger med utvalgte selskaper i anbudet om trafikkpakke 2 nord.

•August 2017: Kontraktsignering togpakke 1 sør – noen uker før stortingsvalget.

•Desember 2017: Kontraktsignering for togpakke 2 nord.

Kilder: NSBs konsernblad Vingehjulet, Samferdselsdepartementet

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Dette skjer i jernbanen

•3. februar 2017: Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen (togpakke 1 sør) skal ut på anbud (konkurransegrunnlaget sendes ut).

•Juni-august 2017: Forhandlinger med utvalgte selskaper i anbudet om trafikkpakke 1 sør.

•Mai 2017: Disse togstrekningene legges ut på anbud i (togpakke 2 nord): Trondheim-Bodø, Bodø-Rognan, Lundamo/Melhus-Stjørdal/Steinkjer, Dombås-Åndalsnes, Hamar-Røros, Røros-Trondheim, Trondheim-Storlien, Oslo-Trondheim.

•Oktober-november 2017: Forhandlinger med utvalgte selskaper i anbudet om trafikkpakke 2 nord.

•August 2017: Kontraktsignering togpakke 1 sør – noen uker før stortingsvalget.

•Desember 2017: Kontraktsignering for togpakke 2 nord.

Kilder: NSBs konsernblad Vingehjulet, Samferdselsdepartementet