JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Privatisering av britisk jernbane har ført til de dyreste togbillettene i Europa, mener fagbevegelsen

Ketil Solvik-Olsen garanterer at prisene på togbilletter skal holdes nede

Billettprisene i Storbritannias helprivatiserte jernbane har økt med 25 prosent de siste seks årene. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen garanterer at det samme ikke vil skje når flere togstrekninger blir privatisert i Norge.
GARANTERER: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen garanterer at staten fortsatt skal betale for at prisene på togbilletter holdes nede og at vi ikke vil få britiske tilstander i Norge.

GARANTERER: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen garanterer at staten fortsatt skal betale for at prisene på togbilletter holdes nede og at vi ikke vil få britiske tilstander i Norge.

Bjørn A. Grimstad

yngvil@lomedia.no oystein.braathen@lomedia.no

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen fastholder at her til lands skal staten fortsatt skal kjøpe «ulønnsom trafikk», altså subsidiere billetter slik at folk har råd til å bruke offentlig transport også når private selskaper tar over driften.

– Vi skal fortsatt kjøpe ulønnsom trafikk. Det bidrar til å holde billettprisene nede. Staten bruker over 3 milliarder kroner i året på å holde prisene nede og støtte ulønnsomme ruter. Vi må ha et prisnivå som er attraktivt for kundene, sa Solvik-Olsen på et pressemøte i Oslo om jernbanereformen forrige uke.

Han viste til Gjøvikbanen som ble satt ut på anbud i 2006.

– Det har ikke ført til dyrere billetter. Det er heller blitt litt rimeligere enn på sammenlignbare NSB-strekninger, sa samferdselsministeren.

Billettprisene øker dobbelt så fort som lønningene

I Storbritannia har prisene på togbilletter økt dobbelt så mye som lønningene de siste seks årene. En gjennomsnittlig ukelønn har økt med 12 prosent, mens billettprisene har økt med 25 prosent, viser tall fra en fagforeningskampanje som kaller seg «Aksjon for jernbanen».

De har også sett på billettprisene på lignende togstrekninger og folks gjennomsnittlige lønnsnivå i fem europeiske land, og sjekket hvor stor del av lønna de bruker på et månedskort. Aller dyrest var Storbritannia.

• I Italia bruker folk 2 prosent av månedslønna si på månedskortet.

• I Spania bruker folk 3 prosent av månedslønna si på månedskortet.

• I Tyskland bruker folk 4 prosent av månedslønna si på månedskortet.

• I Frankrike bruker folk 10 prosent av månedslønna si på månedskortet.

• I Storbritannia bruker folk 13 prosent av månedslønna si på månedskortet.

Togaksjonærene tok 2,4 milliarder kroner i utbytte

Samtidig som billettprisene øker, tjener aksjonærene i de private togselskapene enorme summer. Bare i 2015 tok selskapene ut nesten 2,4 milliarder kroner i utbytte (222 millioner britiske pund).

De fleste briter vil at staten tar over togene

Nå syns britene at nok er nok. Flertallet av britene vil av-privatisere jernbanen, viser en meningsmåling utført av You Gov for «Aksjon for jernbanen».

Den viser at 62 prosent vil at det offentlige skal drive jernbanen. Den samme målingen viser at 62 prosent tror at togbillettene hadde vært billigere hvis det offentlige drev jernbanen og ikke profittdrevne private selskaper. Samtidig svarer 61 prosent at de syns de får lite igjen for pengene slik jernbanen er i dag.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse