JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Togstreiken i NSB er avsluttet:

Lokførerne: – Dette må betraktes som en seier

Togstreiken er over. Lokførerne har fått fullt gjennomslag for en nasjonal standard på kompetanse.
Partene har funnet fram til en løsning i samarbeid med myndighetene. Søndag 11:30 fortalte de om denne hos Riksmekleren. Fra venstre: Geir Isaksen, konsernsjef NSB, Anne-Kari Bratten, leder i Spekter, Eivind Gran, forhandlingsleder og nestleder i LO Stat og Rolf Ringdal, forbundsleder i Norsk Lokomotivmannsforbund.

Partene har funnet fram til en løsning i samarbeid med myndighetene. Søndag 11:30 fortalte de om denne hos Riksmekleren. Fra venstre: Geir Isaksen, konsernsjef NSB, Anne-Kari Bratten, leder i Spekter, Eivind Gran, forhandlingsleder og nestleder i LO Stat og Rolf Ringdal, forbundsleder i Norsk Lokomotivmannsforbund.

Bjørn A. Grimstad

joran.gronstad@lomedia.no

bjorn.asle.grimstad@lomedia.no

Etter fem uker med streik er partene kommet til enighet. Det offentliggjorde Riksmekleren, Spekter og LO Stat under en pressekonferanse søndag formiddag. Partene var tydelig slitne etter å ha tilbragt titalls timer rundt Riksmeklerens bord denne helgen. En halv time etter annonsert tid søndag morgen kunne de annonsere resultatet.

Etter en felles henvendelse fra partene søndag, har Samferdselsdepartementet forpliktet seg til å sette i gang et arbeid for å etablere en nasjonal standard for kompetanse og opplæring for lokomotivførere. Det var Riksmekleren som tok initiativ til denne løsningen.

– Dermed er lokførernes kompetanse sikret, og streiken avsluttes i dag, sier Rolf Ringdal, forbundsleder i NLF.

– Myndighetene har nå forpliktet seg til en nasjonal standard for lokførerutdanninga. Det er kanskje enda bedre enn å få kravet inn i tariffavtalen, for dette er ikke bare en NSB-løsning, men en løsning for hele jernbanen. Dette må betraktes som en seier, sier Ringdal.

Selv om løsningen kom utenfor tariffavtalen, står Ringdal fast på at streik var det riktige verktøyet.

– Dette har ikke skjedd om vi ikke har stilt dette kravet. Det var en nødvendig streik. Vi har vært tydelige på at passasjerenes sikkerhet ikke er til salgs, sier han.

Den nasjonale standarden skal være på plass i løpet av første halvår av 2017.

– Vi har forhandlet fram en god løsning for lokførere, NSB, CargoNet og ikke minst for passasjerene. Nå får vi på plass en god forskrift, og vi får en sikker og trygg utdanning av lokførere, sier Eivind Gran, LO Stats forhandlingsleder.

– At det har gått fire og en halv uke siden streiken startet er dessverre en nødvendighet, når de vi forhandler med heter NSB, sier han.

Også Spekter var fornøyde med løsningen.

– Vi er fornøyd med at myndighetene nå klargjør kompetansekravene, og at slike krav ikke blir tariffestet i NSB og CargoNet, sier administrerende direktør Anne-Kari Bratten i arbeidsgiverforeningen Spekter.

– Det har vært usedvanlig krevende spørsmål å ta tak i. For oss har det vært helt umulig å tariffeste dette, sier hun.

Likevel mener hun at partene helt til det siste prøvde å løse konflikten innenfor rammene av lønnsoppgjøret.

– Partene har prøvd å løse dette innenfor lønnsoppgjøret. Til slutt måtte vi gi opp det. De siste tre døgnene har vi diskutert dette i til sammnen 36 timer. Denne gangen måtte myndighetene bidra for å løse dette, sier Spekter-sjefen.

Konsernsjef i NSB, Geir Isaksen, er også fornøyd med at partene har kommet fram til en løsning.

– Riksmekleren viste oss nå et spor vi tidligere ikke har kunnet forfølge, sier han.

– Jeg har tidligere sagt at vi skulle ha gått til myndighetene for å funnet en løsning på streiken. Men det måtte en modning til hos myndighetene for å se at reglene har vært mangelfulle. Vi er veldig fornøyde med dette utfallet, legger han til.

Mandag håper NSB på at togene skal gå som normalt igjen.

– Streiken for en trygg jernbane har gjort hverdagen vanskelig for mange. Samtidig var dette tariffoppgjøret vår siste mulighet til å få gjennomslag for at sikkerheten må komme først. Jeg håper passasjerene ser at dette resultatet ikke hadde vært mulig uten streiken, sier Ringdal.

Derfor streiker lokførerne

Jernbaneforbundet truer med å bryte samarbeidet med NSB

Togmeklinga har kollapsa

FAKTA OM LOKFØRERSTREIKEN:

* Lokførere i Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF) gikk ut i streik etter at det ikke ble enighet i meklingen mellom LO Stat og Spekter 28. september. Medlemmene arbeider i NSB og NSB-eide CargoNet.

* Meklingen strandet da NSB ikke ønsket å tariffeste utdanningsnivået for lokomotivførerne.

* Først ble 71 lokførere tatt ut i streik, siden er uttaket blitt økt flere ganger. Fra onsdag 26. oktober var 124 førere i streik.

* Disse var fordelt på Bergen (7), Kristiansand (7), Lillestrøm (28), Oslo (19), Ski (29), Moss (33), Trondheim (1).

* Det ble ikke satt opp busser, og reisegarantien gjaldt ikke, dermed ble kostnadene til alternativ transport ikke refundert.

* Over 60 konduktører ble permittert som følge av at togene ikke gikk.

* Torsdag 27. oktober møttes partene til tvungen mekling hos Riksmekleren. Meklingen førte ikke fram, og streiken fortsatte.

(Kilde: LO Stat, NTB)

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse

FAKTA OM LOKFØRERSTREIKEN:

* Lokførere i Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF) gikk ut i streik etter at det ikke ble enighet i meklingen mellom LO Stat og Spekter 28. september. Medlemmene arbeider i NSB og NSB-eide CargoNet.

* Meklingen strandet da NSB ikke ønsket å tariffeste utdanningsnivået for lokomotivførerne.

* Først ble 71 lokførere tatt ut i streik, siden er uttaket blitt økt flere ganger. Fra onsdag 26. oktober var 124 førere i streik.

* Disse var fordelt på Bergen (7), Kristiansand (7), Lillestrøm (28), Oslo (19), Ski (29), Moss (33), Trondheim (1).

* Det ble ikke satt opp busser, og reisegarantien gjaldt ikke, dermed ble kostnadene til alternativ transport ikke refundert.

* Over 60 konduktører ble permittert som følge av at togene ikke gikk.

* Torsdag 27. oktober møttes partene til tvungen mekling hos Riksmekleren. Meklingen førte ikke fram, og streiken fortsatte.

(Kilde: LO Stat, NTB)