JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Lønnsoppgjøret

Jernbaneforbundet: – Vi vil ha en lønnsøkning som varer

Arbeidstid og turnus blir viktige temaer, men for medlemmene er det størrelsen på lønnstillegget som er viktigst.
Janina Hortmann (f.v.), Morten Holm og Eli Ingeborg Baadstøe-Ostrø sier høyere lønn er det viktigste kravet i årets lønnsoppgjør.

Janina Hortmann (f.v.), Morten Holm og Eli Ingeborg Baadstøe-Ostrø sier høyere lønn er det viktigste kravet i årets lønnsoppgjør.

Morten Hansen

morten.hansen@lomedia.no

Annethvert år kan temaer som blant annet arbeidstid, pensjon, velferdspermisjoner, overtidsbetaling og bestemmelser om arbeidstøy være en del av lønnsoppgjøret.

I år er det et slikt lønnsoppgjør. Det endrer ikke inngangen til oppgjøret for de tillitsvalgte i Norsk Jernbaneforbund (NJF): Penger er viktigst.

– Vi er seks lokale foreninger i NJF Buss – alle har plassert lønn øverst på kravlista. Og vi vil ha en lønnsøkning som varer. Ikke en lønnsøkning som er spist opp etter to måneder med prisvekst, sier Morten Holm, nestleder i NJF Buss.

Svekket kjøpekraft

Også blant elektropersonalets medlemmer i Bane Nor står kravet om kroner øverst. Janina Hortmann, leder av Elektropersonalets landsråd, konstaterer at det er irritasjon blant hennes medlemmer over at kjøpekraften har blitt svekket de siste årene.

– Spesielt når vi ser at forskjellene øker. Våre medlemmer ser at noen sprenger rammene for lønnsoppgjøret, mens vi holder oss innenfor. Det er mange som er lei av at lønnsøkningene blir spist opp av høye priser på strøm, matvarer og boligrenter, sier Hortmann.

Hun og hennes medlemmer vil aller helst ha et høyest mulig generelt tillegg. Hortmann påpeker at Bane Nor sliter med å rekruttere fagfolk – spesielt energi- og signalmontører.

– Vi er ikke en spesielt høytlønnet gruppe, slår Hortmann fast.

Innsikt: Her kan du lese mer om kravene i årets lønnsoppgjør

Innsparinger

Også blant konduktørene er det pengene som snakker. Men leder av Oslo Distrikt Konduktørforening, Eli Ingeborg Baadstøe-Ostrø, er forberedt på kamp for å unngå svekkelser av dagens avtaler.

– Selvfølgelig er vi opptatt av penger, og vi vil forsøke å sikre oss et godt oppgjør. Samtidig er vi redde for at det skal komme angrep på overenskomsten vår, sier Baadstøe-Ostrø.

Konduktørene i Vy opplever en arbeidshverdag hvor det spares der det kan spares.

– Og det letteste er å ta innsparingene på ombordpersonalet. Det merkes at det snøres til på tur og turnus. For oss handler det om å verne fritiden, sier Baadstøe-Ostrø.

Jobb og fritid

Det er en arbeidshverdag både bussjåførene og elektropersonalet kjenner seg igjen i. Nettopp arbeidstidsbestemmelsene er temaer som har kommet opp i tariffkonferansene til landsrådene i NJF.

Holm sier at mange bussjåfører kjenner seg igjen i konduktørenes utfordringer.

– Anbudshverdagen gjør at vi blir presset på tiden fra alle kanter. Vi blir skviset på hvert minste sekund. Og vi ser hva det går på bekostning av; Sjåførens hverdag – og fritid. Det er en utvikling som bør bekymre flere enn oss som kjører bussene. Det gjør det ikke enklere å rekruttere unge folk til bransjen, påpeker Holm.

Innsikt: Synes du tariffoppgjøret et fult av vanskelige ord og uttrykk? Sjekk vårt tariffleksikon og finn svarene

Innflytelse på hverdagen

Hortmann påpeker at forutsigbarhet rundt arbeid og fritid er viktig for arbeidstakerne.

– Å ha innflytelse på sin egen arbeidshverdag og fritid er viktig. En turnus skal være en forlengelse av arbeidsavtalen. Det bør både arbeidsgiver og arbeidstaker ha respekt for. Dårlig planlegging og omlegging av tjenester på kort varsel hører ikke hjemme i et moderne samfunn, hvor folk er avhengige av å vite når de har fri. Det vil selvfølgelig være unntakstilfeller, som under stormene i fjor høst, men regelen skal være at man ikke skalter og valter med folks fritid, understreker Hortmann. 

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse