JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Mener samferdselsministeren lar byråkratene drive høyrepolitikk

Samferdselsministeren fikk klar beskjed fra de jernbaneansatte da han besøkte Vys hovedkontor: Dette er høyrepolitikk.
RASER MOT MINISTEREN: Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård mener de to avtalene om persontogtrafikken på Østlandet ikke er oppsplitting. Jo, mener de jernbaneansatte.

RASER MOT MINISTEREN: Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård mener de to avtalene om persontogtrafikken på Østlandet ikke er oppsplitting. Jo, mener de jernbaneansatte.

Eirik Dahl Viggen

morten@lomedia.no

eirik@lomedia.no

Før påske både overrasket og provoserte samferdselsminister Jon-Ivar Nygård mange, da han videreførte Erna-regjeringens oppdeling av togtrafikken på Østlandet. Ikke minst gjaldt det de ansatte på jernbanen og deres fagforbund, Norsk Jernbaneforbund (NJF) og Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF). To uker senere besøkte samferdselsministeren Vys hovedkontor i Oslo. Utenfor sto NJF- og NLF-tillitsvalgte og medlemmer.

– Hurdalsplattformen sier at jernbanen ikke skal splittes opp noe mer, at konkurranseutsetting skal stoppes. Det er det de gikk til valg på, så vi føler oss ført bak lyset når de nå viderefører høyreregjeringens jernbanepolitikk. Vi forventer at de holder løftene sine, sier Jane B. Sæthre, forbundsleder i NJF.

Anbefalt av direktoratet

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård mener det er mulig å både oppnå et bedre tilbud til de reisende, og stordriftsfordeler, dersom togtilbudet på Østlandet ikke tildeles ett togselskap. Etter at nyheten om fortsatt todeling ble kjent, skrev han i en epost til FriFagbevegelse at prosessen med direktetildeling ikke er en konkurranse eller en fortsettelse av den forrige regjeringens konkurranseutsetting.

– Regjeringen er garantist for at fellesskapet også i fremtiden vil ha eierskap til togselskapene som kjører på jernbanenettet vårt. For å oppnå et bedre tilbud til de reisende, har regjeringen fulgt en anbefaling fra Jernbanedirektoratet om å åpne opp for å dele opp togtilbudet på Østlandet i to trafikkpakker.

Uerfarne og uten innsikt

Sæthre mener svaret bekrefter at politikerne har gitt opp styringen, og lar byråkratiet og Jernbanedirektoratet fortsette å gjennomføre høyrepolitikk. I realiteten, slår Sæthre fast, har det ikke skjedd noen endring.

– Det skjer blant annet fordi Arbeiderpartiet har byttet ut alle politikere med erfaring på feltet med helt nye folk, som verken har innsikt i jernbane eller erfaring fra Stortinget. Det skjer på et kritisk tidspunkt for jernbanen, sier Sæthre.

Må ikke deles

Nygård på sin side understreker at det ikke gitt at strekningene skal deles mellom de to statlige togselskapene.

– Et utfall kan være at alt tilfaller ett av dem. Departementet har fastsatt et overordnet mandat for Jernbanedirektoratet, som nå ansvaret for å inngå gode avtaler til det beste for de reisende og staten, skriver Nygård i e-posten.

Arrogant minister

Janne Håkonsen i NLF mener Nygård opptrer arrogant, når han sier regjeringen ikke splitter opp jernbanen.

– Det er det som skjer når de skal la to statlige selskaper konkurrere på Østlandet. Det vitner om at enten så har de valgt denne politikken med åpne øyne, eller så kan de ikke nok om jernbanen til at de skjønner hva de egentlig gjør, sier Håkonsen.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse