JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Regjeringen avviser lokførernes krav om lovfesting av kjøre- og hviletider

Samferdselsdepartementet mener det unødvendig å lovfeste kjøre- og hviletider på jernbanen. Nå er det kun regulert i tariffavtalene.
NATTARBEID: Mye av godstrafikken skjer når persontogene står stille. (arkivfoto)

NATTARBEID: Mye av godstrafikken skjer når persontogene står stille. (arkivfoto)

Sissel M.Rasmussen

oystein.braathen@lomedia.no

– Vi ser med stor bekymring på at samferdselsdepartementet avfeier å legge kjøre- og hviletider inn i jernbaneloven, sier Rolf Ringdal, leder i Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF).

Reformen

Forslag til endringer i jernbaneloven ble lagt fram for Stortinget 10. juni. Endringene skal sikre gjennomføringen av den vedtatte jernbanereformen.

*Se også: Regjeringens lovforslag

I høringsrunden sa LO og NLF at arbeidstidsordningene måtte tas inn, noe departementet mener er unødvendig.

Begrunnelsen er at rutene til togene er forhåndsbestemt, og at dette ivaretar kontrollen av arbeidstiden til lokomotivførerne.

*Se også: LOs høringssvar

Forbundsleder Rolf Ringdal i Norsk Lokomotivmannsforbund.

Forbundsleder Rolf Ringdal i Norsk Lokomotivmannsforbund.

Kristian Brustad

– Kun togene er bundet til rutene, mens lokomotivførerne bytter tog opptil flere ganger i løpet av en arbeidsdag. Rutene tar heller ikke hensyn til stans, forsinkelser eller endringer i rutene underveis, poengterer Ringdal.

Det kan bli forskjellige kjøre- og hviletidsbestemmelser når flere selskaper blir etablert på jernbanen fordi det ikke er noen garanti at nye selskaper vil «arve» dagens tariffavtaler, mener NLF.

Bekymret

Ifølge NLF baserer tidsreguleringen i tariffavtalene seg på når toget er i bevegelse. Ventetider på opptil flere timer på stasjoner regnes ikke med, selv om lokomotivføreren må bli om bord og være tilgjengelig for togleder som styrer trafikken, samt overvåke teknisk utstyr på toget som blant annet bremser. Muligheten for at en lokfører jobber for flere arbeidsgivere er heller ikke tatt med i vurderingen.

– Personalet som kjører mye natt må sove på dagtid, noe som er vanskelig for mange, skriver LO i sitt høringssvar, og viser til at det meste av godstrafikken foregår på natta.

En rapport fra Transportøkonomisk institutt viser at mange førere har duppet av mens de kjørte.

NATTARBEID: Mye av godstrafikken skjer når persontogene står stille.

NATTARBEID: Mye av godstrafikken skjer når persontogene står stille.

Sissel M.Rasmussen

Svakheter

Innen tungtransport på vei, i sjøfart og luftfart, er lovreguleringen etablert.

Hvis selskaper ikke har tariffavtale, eller at den enkelte ansatte ikke er omfattet, er det arbeidsmiljølovens bestemmelser som gjelder. Det vil si at arbeidsgivere kan avtale direkte med lokførere at de skal jobbe 10 timer om dagen, 50 timer i løpet av 7 dager.

– Vi stiller oss noe undrende til at departement mener selskapene og den enkelte ansatte er garantist for å ivareta sikkerheten i jernbanesektoren, og ikke lovverket eller tilsynsmyndigheten, sier Rolf Ringdal.

Forslaget til endringer i jernbaneloven, proposisjon 143 L, er oversendt transportkomiteen på Stortinget.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse