Regjeringen gir penger til pensjoner i NSB og Mantena
Regjeringen bevilger 666 millioner kroner til ny pensjonsordning i NSB og verkstedselskapet Mantena. Til en overgangsordning for eldre arbeidstakere gis en støtte på 1270 millioner kroner.
OVERGANGSORDNINGER: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen la fram bevilgninger til pensjoner i NSB og Mantena i revidert budsjett.
Ole Palmstrøm
oystein.braathen@lomedia.no
NSB og de ansatte har lenge krevd penger fra staten for å dekke opp framtidige pensjoner for ansatte i NSB-selskapene. I dag kom det penger, men Jernbaneforbundet er ikke fornøyd.
Beløpene er lavere enn hva beregninger sier er nødvendig for å oppfylle forpliktelsene overfor tidligere og nåværende ansatte.
– Vi merker oss at det er bevilget penger til en overgangsordning for eldre arbeidstakere, og til forpliktelsene ved en utmelding fra Statens pensjonskasse for NSB og Mantena. Men ifølge beregninger vi har fått gjennomført er dette for lite. CargoNet er utelatt fra ordningen. Det gir store utfordringer, sier forbundsleder Jane Brekkhus Sæthre.
• Renholder Inger Synnøve (59) ble fratatt 1,3 millioner i pensjon.
Bryter ikke EU-regler
Statsstøtten til overgangen fra SPK til en ny pensjonsordning kan ikke gjelde de delene av NSB som er konkurranseutsatt før oppstart av første trafikkpakke, Sørlandsbanen.
– Av hensyn til regelverket kan ikke støtten omfatte Gjøvikbanen og CargoNet, skriver samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i et brev til NSB og Mantena.
Departementet foreslår en bevilgning på 464 millioner kroner for NSB, og 202 millioner til Mantena.
Regjeringen mener tiltakene er del av støtteordningen der staten kjøper ulønnsomme persontogtjenester. Dermed kommer de ikke i konflikt med regelverket i EU/EØS.
• Dette er de 25 dårligst betalte yrkene i Norge
Kun for de over 55
Når det gjelder eldre arbeidstakere åpnes det for en lukket ordning i SPK for ansatte som er 55 år eller eldre når utmeldelsen kommer. Støtten har en ramme på 950 millioner kroner for NSB, og 320 millioner til Mantena.
– Det har likhetstrekk med ordningen i Bane NOR, og det er en viktig del av løsningen. Vi mener derimot at en lukket ordning må gjelde alle arbeidstakere fra en viss dato, sier Sæthre.
• Karina er helt utslitt etter 16 år som hjelpepleier
Kollektivselskap
I tilknytning til revidert nasjonalbudsjett kom regjeringen med en egen proposisjon med saker om blant annet jernbane. Der sier den at NSB skal bli markedsledende innen tog og buss i Norge og Sverige. Konsernet skal også utvikle en ledende posisjon innen reiseliv her i landet.
– Det framstilles som om NSB har nye muligheter til vekst. For oss ser det mer ut som et bemanningsbyrå. De er fratatt togene, billettsystemer tilpasset sin virksomhet og verkstedselskapet er trukket helt ut. Vi kommer til å jobbe for å bygge et sterkere konsern enn det legges opp til her, sier Sæthre.
• Dette er snittlønna i over 300 yrker
Gode muligheter
At det legges stor vekt på reiseliv er positivt.
– Den satsingen blir det spennende å følge med på, særlig Bergensbanen, med tilknytning til Flåmsbanen og Vestlandet som reisemål.
Vanskeligere kan det bli for verkstedene.
– Mantena har vært et kvalitetsgode siden NSB har hatt vedlikeholdet «innomhus». Det legges opp til konkurranse og anbudsregimer. Da kan det bli et voldsomt press på lønns- og arbeidsforholdene i selskapet for at det skal klare å henge med, sier Jane Brekkhus Sæthre.
• Følg oss på Facebook
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.