JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Trafikkulykker

Statens havarikommisjon vil vite mer om bussulykkene

En grundigere undersøkelse skal gi mer kunnskap om kollisjonssikkerhet i buss.
Bussjåførene har lite beskyttelse når kollisjoner inntreffer. Nå skal Statens Havarikommisjon finne ut mer om bussulykker og komme med råd for å gjøre sjåførenes arbeidsplass tryggere. Bildet er fra en ulykke i Oslo, sommeren 2022.

Bussjåførene har lite beskyttelse når kollisjoner inntreffer. Nå skal Statens Havarikommisjon finne ut mer om bussulykker og komme med råd for å gjøre sjåførenes arbeidsplass tryggere. Bildet er fra en ulykke i Oslo, sommeren 2022.

Bjørn A. Grimstad

Morten.hansen@lomedia.no

Etter undersøkelse av tre møteulykker mellom busser i lave hastigheter skal SHK gjennomføre en temaundersøkelse om kollisjonssikkerhet i buss. 

Undersøkelsen vil kartlegge møteulykker med buss involvert over en lengre tidsperiode, og sette dette i sammenheng.

Tidligere undersøkelser har ifølge SHK klarlagt svakheter med busskonstruksjon med tanke på møteulykker mellom busser i lave hastigheter.

Behov for kunnskap

I en rapport etter møteulykken mellom to busser i Fredrikstad, i romjulen 2022, skriver havarikommisjonen:

«Møteulykker der buss er et av de involverte kjøretøyene utgjør imidlertid rundt 2–3 prosent av alle omkomne i trafikken. SHK mener derfor at det er behov for større kunnskap om de totale utfordringene rundt kollisjonssikkerheten i buss og den påvirkningen dette kan ha på andre trafikantgrupper i møteulykker, og vil med bakgrunn i dette foreta nærmere undersøkelser av temaet kollisjonssikkerhet i buss.»

I denne ulykken omkom en bussfører og en bussfører ble kritisk skadd etter en frontkollisjon mellom to busser i henholdsvis 32 og 35 kilometer i timen.

Undersøkelsen viste at den venstre hjørnekonstruksjonen på busser generelt ikke er konstruert med tanke på slike sammenstøt.

Bedt om lenge

De viktigste områdene i den kommende undersøkelsen vil være å kartlegge de tekniske hendelsesforløpene i møteulykker med buss og andre kjøretøygrupper, over en lengre tidsperiode for å få en større forståelse hvorfor ulykkene fikk det utfallet de gjorde. 

Basert på dette vil Havarikommisjonen utrede områder for forbedring av sikkerheten.

Leder av Buss landsråd i Norsk Jernbaneforbund (NJF), Finn Arne Solberg, sier bussjåførene har etterlyst en slik grundig gjennomgang lenge.

– Det er positivt at det omsider blir tatt grep for å få mer kunnskap. Dette har vi bedt om lenge – i mange sammenhenger. Vi vet hvor svakhetene ligger hen, men å få en uavhengig gransking vil være positivt i arbeidet for sikkerheten til bussjåførene, sier Solberg.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse