JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Posten sier nei til fast ansatte budbilsjåfører som hovedregel

Politiet mener fast ansatte sjåfører kan hindre kriminalitet i budbilbransjen. Fagforbundet mener dette bør gjelde Bring-budene, men eieren Posten sier nei.
Politiet mener fast ansatte sjåfører kan hindre kriminalitet i budbilbransjen. Illustrasjonsbilde.

Politiet mener fast ansatte sjåfører kan hindre kriminalitet i budbilbransjen. Illustrasjonsbilde.

Ole Palmstrøm

Politiet ser med bekymring på utviklingen i budbilbransjen, og i en rapport anbefales selskapene å ansette egne sjåfører for å unngå hvitvasking, momsbedrag og brudd på arbeidsmiljøloven.

Risikoen er større der det er utstrakt bruk av underleverandører, særlig enkeltpersonforetak, ifølge politiet. Bring, som ligger under Posten, hadde 277 underleverandører i 2021.

Aktuelt: Posten og Bring får kritikk for uforutsigbare og dårlige arbeidsvilkår

Til Klassekampen sier Gerd Øiahals, leder i Fagforbundet Post og Finans, at selvstendige Bring-bud som hovedregel bør ansettes slik som Postens ansatte. Det er ikke Posten enig i.

– Vi tror jo at det fortsatt vil være noen som fortsatt ønsker å drive enkeltpersonforetak og gjøre det ordentlig, sier konsernsjef Tonie Willie, som argumenterer for fleksibilitet i bransjen.

I juni sendte Posten og Fagforbundet et innspill til regjeringen og ba om strengere regulering av varebilbransjen, men i forslaget står det ingenting om å begrense bruken av selvstendig næringsdrivende sjåfører.

Warning
Annonse
Annonse