Regjeringen vil ivareta sjåfører og bud:
Bring-sjåførene har ingen garanti for sin inntekt. Nå varsler regjeringen lovendringer
Posten får kritikk etter Klassekampens avsløringer av Bring-selskapenes systematiske bruk av innleide sjåfører på uforutsigbare og dårlige vilkår.
Regjeringen varsler lovendringer etter kritikk av Bring-kontrakter.
Ole Palmstrøm
alf@lomedia.no
Gjennom datterselskapene i Bring, inngår Posten Norge kontrakter med innleide sjåfører og som selv må kjøpe uniform og betale for Bring-foliering av bilen.
Bilen kan ikke brukes til annet enn Bring-oppdrag, men budet garanteres ingen inntekt eller en fast oppdragsmengde. Det mener myndighetene er uakseptabelt.
Nå varsler regjeringen lovendringer – i kjølvannet av Klassekampens avsløringer om hverdagen for innleide sjåfører og bud i Bring.
Burde være fast ansatte
Arbeidsminister Marte Mjøs Persen (Ap) sier til Klassekampen at hun mener Brings sjåfører bør være fast ansatte og ikke selvstendig næringsdrivende bud. Statsråden varsler lovendringer til høsten.
Persen vil utforme regler som gjør den typen kontrakter Bring opererer med ulovlige.
– Det handler om at de ikke har makt over sin egen arbeidsdag. Da er prinsippet at de skal kategoriseres som arbeidstakere med de rettigheter og de plikter som følger, sier hun til avisa.
Arbeidsminister Marte Mjøs Persen (Ap) mener Brings sjåfører bør være fast ansatte, og ikke selvstendig næringsdrivende bud. Statsråden varsler lovendringer til høsten.
Martin Guttormsen Slørdal
Bring er en del av Posten, som er heleid av Nærings- og fiskeridepartementet. Departementet skriver at det er en «selvfølge at både Posten og alle andre i norsk arbeidsliv følger lover og reguleringer. Som eier har vi klare forventninger til Posten og de øvrige selskapene».
Arbeidsministeren mener lovverket i dag ikke er godt nok til å avgjøre om Bring-kontraktene er ulovlige. Derfor varsles det blant annet endringer som skal begrense muligheten til innleie.
– Det er det arbeidet vi holder på med og kommer med til høsten, sier Persen.
Sammen med samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) ønsker Persen å rydde opp i varebilsektoren ved blant annet å styrke retten til hele, faste stillinger og begrense muligheten til innleie, lage handlingsplan mot sosial dumping og utrede kjøre- og hviletidsbestemmelser og løyveplikt for varebilsektoren.
Les også: Gratis frakt: – Disse folkene kjører for knapper og glansbilder
Helt på sin plass
Hos Fagforbundet Post og finans har man i lengre tid ønsket en opprydding i transportbransjen. Det kan virke paradoksalt at det er forholdene i Postens eget datterselskap som utløser handling fra regjeringens side.
Leder i Fagforbundet Post og finans, Gerd Øiahals, er glad regjeringen varsler handling. Hun sier at forbundet har vært en pådriver for den oppryddingen som nå ser ut til å komme – også internt i Postens rekker.
– Vi har lenge foreslått at man i stedet for innleide skal benytte fast ansatte, sier Øiahals.
– Vi er glad for de varslede lovendringene. Vi krevde allerede i januar i brev til Samferdselsdepartementet at det måtte ryddes for å få orden i bransjen. Da var poenget at folk skulle få arbeidstakerbeskyttelse, sier hun.
– Det er viktig at Posten rydder. Vi har i flere år diskutert dette med Posten. Vi har foreslått at driftsmodellen for datterselskapene som bruker enkeltmannsforetak (ENK) skal gå over til å bruke ansatte, sier Øiahals.
– I sin tid prøvde vi å få en sak om ansettelse i retten, men det aktuelle medlemmet aksepterte et forlik. Vi må ha noen som vil krige for å få gjort noe rettslig på dette, fortsetter hun.
Øiahals er tydelig på at dersom regjeringen begrenser bruken av enkeltpersonforetak og innleide, vil det være et viktig og bra første skritt i oppryddingen. Men hun understreker at det er mye mer som skal til for å få en regulert og ryddig bransje, med gode vilkår for arbeiderne.
– Vi har understreket betydningen av å stille krav til kjøre- og hviletid, arbeidstid, samt kompetanse og godkjenningskrav for transport, sier Øiahals.
– I tillegg bør det innføres egenkapitalkrav for å drive transportvirksomhet, og et virksomhetsregister. Dessuten må myndighetene styrke ressursene og sanksjonsmulighetene for kontroll- og håndhevingsapparatet, fortsetter hun.
Øiahals understreker at kravene bør gjelde alle kjøretøy og transportmidler – og at det ikke bør være noen nedre vektgrense på bilene.
Hun slår fast at omtalen av forholdene innleide Bring-sjåfører opplever selvsagt er skadelige for konsernets omdømme hos publikum.
– Det er synd, men vi fortsetter å holde trykket oppe. Vi har allerede fremmet sånne krav overfor Posten før avsløringene, og vi mener Posten ikke skal vente på lovendringene før man tar egne grep, sier Øiahals.
Vil vurdere driftsmodellen
Postens konsernsjef Tone Wille sier til Klassekampen at hun skal se på avtaleverket og vurdere betalingen til sjåførene og budene, men lover på nåværende tidspunkt ikke noe konkret.
Pressesjef Kenneth Pettersen opplyser til Posthornet at man nå skal ta driftsmodellen opp til vurdering.
– Vi starter nå et arbeid med å se på driftsmodellen for budvirksomheten, inkludert forholdet mellom innleide sjåfører og egne ansatte. Det vil gå i retning av flere egne ansatte varebilsjåfører i konsernet. Utfallet av disse vurderingene vil vi komme tilbake til høsten, sier Pettersen.
Posthornet har bedt Posten Norge om å tallfeste hvor mange fast ansatte sjåfører man har i de aktuelle Bring-selskapene, kontra hvor mange innleide sjåfører man benyttes – og antall oppdrag fordelt på disse. Disse spørsmålene har Posten ikke ønsket å besvare.
Les også: Hilde Cecilie har fått 2.000 kroner mer i lønn på 12 år: – Ledelsen ser på oss som et nødvendig onde