JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Regjeringen varsler lovendringer etter kritikk av Bring-kontrakter.

Regjeringen varsler lovendringer etter kritikk av Bring-kontrakter.

Ole Palmstrøm

Regjeringen vil ivareta sjåfører og bud:

Bring-sjåførene har ingen garanti for sin inntekt. Nå varsler regjeringen lovendringer

Posten får kritikk etter Klassekampens avsløringer av Bring-selskapenes systematiske bruk av innleide sjåfører på uforutsigbare og dårlige vilkår.



04.07.2022
09:43
04.07.2022 15:20

alf@lomedia.no

Gjennom datterselskapene i Bring, inngår Posten Norge kontrakter med innleide sjåfører og som selv må kjøpe uniform og betale for Bring-foliering av bilen.

Bilen kan ikke brukes til annet enn Bring-oppdrag, men budet garanteres ingen inntekt eller en fast oppdragsmengde. Det mener myndighetene er uakseptabelt.

Nå varsler regjeringen lovendringer – i kjølvannet av Klassekampens avsløringer om hverdagen for innleide sjåfører og bud i Bring.

Burde være fast ansatte

Arbeidsminister Marte Mjøs Persen (Ap) sier til Klassekampen at hun mener Brings sjåfører bør være fast ansatte og ikke selvstendig næringsdrivende bud. Statsråden varsler lovendringer til høsten.

Persen vil utforme regler som gjør den typen kontrakter Bring opererer med ulovlige.

– Det handler om at de ikke har makt over sin egen arbeidsdag. Da er prinsippet at de skal kategoriseres som arbeidstakere med de rettigheter og de plikter som følger, sier hun til avisa.

Arbeidsminister Marte Mjøs Persen (Ap) mener Brings sjåfører bør være fast ansatte, og ikke selvstendig næringsdrivende bud. Statsråden varsler lovendringer til høsten.

Arbeidsminister Marte Mjøs Persen (Ap) mener Brings sjåfører bør være fast ansatte, og ikke selvstendig næringsdrivende bud. Statsråden varsler lovendringer til høsten.

Martin Guttormsen Slørdal

Bring er en del av Posten, som er heleid av Nærings- og fiskeridepartementet. Departementet skriver at det er en «selvfølge at både Posten og alle andre i norsk arbeidsliv følger lover og reguleringer. Som eier har vi klare forventninger til Posten og de øvrige selskapene».

Arbeidsministeren mener lovverket i dag ikke er godt nok til å avgjøre om Bring-kontraktene er ulovlige. Derfor varsles det blant annet endringer som skal begrense muligheten til innleie.

– Det er det arbeidet vi holder på med og kommer med til høsten, sier Persen.

Sammen med samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) ønsker Persen å rydde opp i varebilsektoren ved blant annet å styrke retten til hele, faste stillinger og begrense muligheten til innleie, lage handlingsplan mot sosial dumping og utrede kjøre- og hviletidsbestemmelser og løyveplikt for varebilsektoren.

Les også: Gratis frakt: – Disse folkene kjører for knapper og glansbilder

Helt på sin plass

Hos Fagforbundet Post og finans har man i lengre tid ønsket en opprydding i transportbransjen. Det kan virke paradoksalt at det er forholdene i Postens eget datterselskap som utløser handling fra regjeringens side.

Leder i Fagforbundet Post og finans, Gerd Øiahals, er glad regjeringen varsler handling. Hun sier at forbundet har vært en pådriver for den oppryddingen som nå ser ut til å komme – også internt i Postens rekker.

– Vi har lenge foreslått at man i stedet for innleide skal benytte fast ansatte, sier Øiahals.

– Vi er glad for de varslede lovendringene. Vi krevde allerede i januar i brev til Samferdselsdepartementet at det måtte ryddes for å få orden i bransjen. Da var poenget at folk skulle få arbeidstakerbeskyttelse, sier hun.

– Det er viktig at Posten rydder. Vi har i flere år diskutert dette med Posten. Vi har foreslått at driftsmodellen for datterselskapene som bruker enkeltmannsforetak (ENK) skal gå over til å bruke ansatte, sier Øiahals. 

– I sin tid prøvde vi å få en sak om ansettelse i retten, men det aktuelle medlemmet aksepterte et forlik. Vi må ha noen som vil krige for å få gjort noe rettslig på dette, fortsetter hun.

Øiahals er tydelig på at dersom regjeringen begrenser bruken av enkeltpersonforetak og innleide, vil det være et viktig og bra første skritt i oppryddingen. Men hun understreker at det er mye mer som skal til for å få en regulert og ryddig bransje, med gode vilkår for arbeiderne.

– Vi har understreket betydningen av å stille krav til kjøre- og hviletid, arbeidstid, samt kompetanse og godkjenningskrav for transport, sier Øiahals.

– I tillegg bør det innføres egenkapitalkrav for å drive transportvirksomhet, og et virksomhetsregister. Dessuten må myndighetene styrke ressursene og sanksjonsmulighetene for kontroll- og håndhevingsapparatet, fortsetter hun.

Øiahals understreker at kravene bør gjelde alle kjøretøy og transportmidler – og at det ikke bør være noen nedre vektgrense på bilene.

Hun slår fast at omtalen av forholdene innleide Bring-sjåfører opplever selvsagt er skadelige for konsernets omdømme hos publikum.

– Det er synd, men vi fortsetter å holde trykket oppe. Vi har allerede fremmet sånne krav overfor Posten før avsløringene, og vi mener Posten ikke skal vente på lovendringene før man tar egne grep, sier Øiahals.

Vil vurdere driftsmodellen

Postens konsernsjef Tone Wille sier til Klassekampen at hun skal se på avtaleverket og vurdere betalingen til sjåførene og budene, men lover på nåværende tidspunkt ikke noe konkret.

Pressesjef Kenneth Pettersen opplyser til Posthornet at man nå skal ta driftsmodellen opp til vurdering.

– Vi starter nå et arbeid med å se på driftsmodellen for budvirksomheten, inkludert forholdet mellom innleide sjåfører og egne ansatte. Det vil gå i retning av flere egne ansatte varebilsjåfører i konsernet. Utfallet av disse vurderingene vil vi komme tilbake til høsten, sier Pettersen.

Posthornet har bedt Posten Norge om å tallfeste hvor mange fast ansatte sjåfører man har i de aktuelle Bring-selskapene, kontra hvor mange innleide sjåfører man benyttes – og antall oppdrag fordelt på disse. Disse spørsmålene har Posten ikke ønsket å besvare.

Les også: Hilde Cecilie har fått 2.000 kroner mer i lønn på 12 år: – Ledelsen ser på oss som et nødvendig onde

04.07.2022
09:43
04.07.2022 15:20



Mest lest

Du slipper å skatte av utbetalinga fra Nav.

Du slipper å skatte av utbetalinga fra Nav.

Hanna Skotheim

Nav: Nå kommer ekstrautbetalingen

Søk i ulike yrker nederst i saken.

Søk i ulike yrker nederst i saken.

Rudfjord/Ruter, Angelo, Privat, Rasmussen, Colourbox

Nye tall: Dette er lønna i over 350 yrker

Synnøve Hovland-Nærø har en jobb som krever mye av henne både psykisk og fysisk.

Synnøve Hovland-Nærø har en jobb som krever mye av henne både psykisk og fysisk.

Anne Marthe Vestre Berge

Etter at Synnøve har gjort en jobb, hender det hun setter seg i firmabilen og skriker

Engangsutbetalingen gjelder for de med minstesats. Se de ulike nivåene nedover i saken.

Engangsutbetalingen gjelder for de med minstesats. Se de ulike nivåene nedover i saken.

Hanna Skotheim

88.000 uføre får ekstra penger i februar

– Når det blir snakk om helsearbeideres samfunnsansvar går det en faen i meg: Storsamfunnet har ikke akkurat tatt godt vare på oss. 

– Når det blir snakk om helsearbeideres samfunnsansvar går det en faen i meg: Storsamfunnet har ikke akkurat tatt godt vare på oss. 

Marie Louise Somby/Árvu

Ann (58) sa opp jobben som sykepleier og ble vikar. Hun har ikke angret

Lina Scholz kjører brøytebil for å gjøre veiene tryggere. Derfor er hun opptatt av å formidle hvordan bilister skal unngå å skape farlige situasjoner i møte med dem.

Lina Scholz kjører brøytebil for å gjøre veiene tryggere. Derfor er hun opptatt av å formidle hvordan bilister skal unngå å skape farlige situasjoner i møte med dem.

Guro Gulstuen Nordhagen

Brøytebilsjåfør Lina er møkk lei av hensynsløse bilister

Jana Walzer jobber ufrivillig deltid som renholder for ISS i Steinkjer. Hun vil helst ha heltidsstilling, men tror ikke den nye regelen om heltid i arbeidsmiljøloven kan hjelpe henne til å få det.

Jana Walzer jobber ufrivillig deltid som renholder for ISS i Steinkjer. Hun vil helst ha heltidsstilling, men tror ikke den nye regelen om heltid i arbeidsmiljøloven kan hjelpe henne til å få det.

Sebastian Bang

Jana får ikke jobbe mer – selv om nye regler ble innført 1. januar

– Det er en tragedie, fordi det nå gjelder hele landet. Det har vært varslet lenge og alle har visst om det, sier tillitsvalgt Roger Nordland i Frost Kraftentreprenør.

– Det er en tragedie, fordi det nå gjelder hele landet. Det har vært varslet lenge og alle har visst om det, sier tillitsvalgt Roger Nordland i Frost Kraftentreprenør.

Jan-Erik Østlie

Norge trenger desperat mer strøm – men de som bygger kraftnettet mister jobben

Vernepleier Marte Bogstad mener jobber hun og kollegene gjør ikke verdsettes godt nok.

Vernepleier Marte Bogstad mener jobber hun og kollegene gjør ikke verdsettes godt nok.

Simen Aker Grimsrud

Marte var en av lønnstaperne i fjor: – Det er åpenbart urettferdig

De hadde hastemøte, olje- og energiminister Terje Aasland (f.v.),  Bjørn Sigurd Svingen og Torhild Løkken fra Fellesforbundet, og næringsminister Jan Christian  Vestre.

De hadde hastemøte, olje- og energiminister Terje Aasland (f.v.), Bjørn Sigurd Svingen og Torhild Løkken fra Fellesforbundet, og næringsminister Jan Christian Vestre.

Pressefoto

Hastemøte om strømstreik: Aasland og Vestre kalte inn «opprørere»

TILLITSVALGT: Gerd Jorunn Stokkeland er klubbleder i Rema 1000 Egersund, Norges best organiserte Rema-butikk. Hun ønsker seg drahjelp for å få økt pensjon.

TILLITSVALGT: Gerd Jorunn Stokkeland er klubbleder i Rema 1000 Egersund, Norges best organiserte Rema-butikk. Hun ønsker seg drahjelp for å få økt pensjon.

Leif Martin Kirknes

Rema 1000-ansatte får minst i pensjon: – Du står alene med hele greia, sier klubbleder

Kommentar

Oljefondsjef Nicolai Tangen må se i øynene at 2022 ble en finansiell nedtur, skriver Kjell Werner.

Oljefondsjef Nicolai Tangen må se i øynene at 2022 ble en finansiell nedtur, skriver Kjell Werner.

Yngvil Mortensen

«Oljefondets tap bør være en tankevekker for nordmenn»

Rødt vil ha hele jernbanen samlet i én organisasjon.

Rødt vil ha hele jernbanen samlet i én organisasjon.

Leif Martin Kirknes

Vil legge ned Bane Nor: – Åpenbart at noe ikke fungerer som det skal

Matros Karl Andreas Pedersen synes det er skremmende at vaktsjefen på KNM Helge Ingstad er plassert på tiltalebenken alene.

Matros Karl Andreas Pedersen synes det er skremmende at vaktsjefen på KNM Helge Ingstad er plassert på tiltalebenken alene.

Privat

Unge sjøfolk er skremt av tiltalen mot vaktsjefen på «Helge Ingstad»

Brian Cliff Olguin

June Merete tilhører yrket som år etter år er blant de dårligst betalte i Norge

– Når det finnes avdelinger ved sykehus som har opp til 40 prosent vikarer så gjør det systemet sårbart. Det er en skummel trend, og ikke en mulighet for oss som samfunn, sier lederen i Norsk Sykepleierforbund, Lill Sverresdatter Larsen. Hun krever et eget helseløft for helsesektoren for å øke rekrutteringen.

– Når det finnes avdelinger ved sykehus som har opp til 40 prosent vikarer så gjør det systemet sårbart. Det er en skummel trend, og ikke en mulighet for oss som samfunn, sier lederen i Norsk Sykepleierforbund, Lill Sverresdatter Larsen. Hun krever et eget helseløft for helsesektoren for å øke rekrutteringen.

Tri Nguyen Dinh

Lederen i Sykepleierforbundet har mistet troen på streik i lønnsoppgjørene

Byråleder Benjamin Nordling vil at hver seremoni skal gjenspeile livet til den avdøde: – Jeg tar ikke sorgen fra de pårørende, men kanskje jeg kan gjøre det lettere for dem å gå videre.

Byråleder Benjamin Nordling vil at hver seremoni skal gjenspeile livet til den avdøde: – Jeg tar ikke sorgen fra de pårørende, men kanskje jeg kan gjøre det lettere for dem å gå videre.

Hanna Skotheim

For Benjamin er hver begravelse en eksamen

Kommentar

Colourbox

«Det er ikke gitt at årets lønnsoppgjør gir et lavlønnstillegg»

– Jeg synes det er ganske kjipt at vi jobber sju til åtte timer hver dag uten at vi får betalt for det. Det er ganske demotiverende, sier Silje.

– Jeg synes det er ganske kjipt at vi jobber sju til åtte timer hver dag uten at vi får betalt for det. Det er ganske demotiverende, sier Silje.

Omar Sejnæs

Silje fikk ikke lærlingplass. Nå må hun jobbe fulle dager uten betaling

Spania er blant landa med lavest prisvekst i Europa. Men matprisene har økt kraftig.

Spania er blant landa med lavest prisvekst i Europa. Men matprisene har økt kraftig.

Marcelo del Pozo / Reuters / NTB

Både polakker og spanjoler slipper å betale matskatten regjeringa ikke vil fjerne


Flere saker