JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

SAS: Vi er i rute med tilbakebetalinger etter streiken

Refusjonskrav til de norske kundene som ble forhindret i å reise som følge av pilotstreiken i sommer er på vei, melder flyselskapet.
SAS har gitt seg selv til 15. september med å behandle refusjonskrav av billetter som er kommet inn fra streiken.

SAS har gitt seg selv til 15. september med å behandle refusjonskrav av billetter som er kommet inn fra streiken.

RITZAU SCANPIX / Reuters / NTB

– Etter 15. september er ambisjonen at vi skal være tilbake til der vi leverer på sjudagersfristen for refusjoner. Dette er i tråd med Luftfartstilsynets forventning, sier Tonje Bjerve Sund, pressesjef i SAS Norge, til NTB.

Etter den 15 dager lange pilotstreiken i sommer har SAS vært fritatt fra å refundere penger til kundene sine innen sju dager, som er det normale kravet. Men fra torsdag går flyselskapet tilbake til å levere på sjudagersfristen.

Sund forteller at selskapet har gitt seg selv til 15. september med å behandle refusjonskrav av billetter som er kommet inn fra streiken.

– Der har vi per nå håndtert så godt som alle disse, og ambisjonen er at vi skal holde denne planen vi har lagt, sier hun.

Kabinansatte i SAS skal ha ny tariffavtale: – Uaktuelt å gå ned i lønn nok en gang

Ingen lovpålagt frist

De fleste kunder som kun ble forhindret i å reise med fly på grunn av streiken, har altså fått tilbake utlegg for billetter som ikke er brukt. For kundene med utlegg for ekstrakostnader, vil det ta lengre tid.

– Her er det ingen lovpålagt frist, da behandlingstiden avhenger av kompleksiteten i den enkelte saken. Saker med utlegg til for eksempel hotell og alternativ transport vil ta lengre tid, siden de krever manuell håndtering.

– Vi er stort sett enige med kundene i deres krav til oss, så det handler om at det tar tid når volumene er så store, legger Sund til.

SAS-pilot Erling letta over at streiken er over: – Men det blir vanskelig å ha tillit til ledelsen etter dette

Danmark snart i mål

I Danmark har SAS refundert utgiftene til rundt 90 prosent av sine kunder, som ble rammet av flygerstreiken i juli.

Trafikstyrelsen i Danmark fikk klager fra flere kunder og ba derfor SAS om en status på arbeidet med tilbakebetaling av billetter.

– Som det ser ut nå, er vi i mål med nesten alle refunderinger. Det som tar tid, er de som skal gjøres manuelt, og der har vi et etterslep. Vi har satt inn ekstra medarbeidere, så vi arbeider med å løse det, sier SAS.

Det er særlig de sakene der det også har vært andre utgifter enn billetter som tar tid.

SAS-konflikten: – Støtten fra LO var avgjørende

Warning
Annonse
Annonse