JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ansatte frykter at Avinor-modellen ryker

Haugesund lufthavn blir prøvekanin for privatisering av norske flyplasser

Til neste år skal Haugesund lufthavn Karmøy over på private hender. NTL Luftfarten frykter pilotprosjektet vil berede grunnen for privatisering av flere norske flyplasser.
AVINOR KASTES UT: 1. nestleder i NTL Luftfarten, Ørjan Kvalvåg, er skeptisk til regjeringas planlagte privatisering av Haugesund lufthavn.

AVINOR KASTES UT: 1. nestleder i NTL Luftfarten, Ørjan Kvalvåg, er skeptisk til regjeringas planlagte privatisering av Haugesund lufthavn.

Bjørn A. Grimstad

bjorn.asle.grimstad@lomedia.no

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) la nylig fram en plan for Haugesund lufthavn på Karmøy. Han har bedt Samferdselsdepartementet om å utarbeide en såkalt tjenestekonsesjonsmodell. Den går ut på at Avinor skal eie flyplassen, mens en privat aktør skal stå for drifts- og vedlikeholdsansvaret.

Regjeringen lover at modellen ikke skal utvides til andre flyplasser før "man har opparbeidet seg erfaring fra dette pilotprosjektet".

Hvor lang tid dette vil ta, står det lite om.

– Vi frykter for Avinor-modellen, som vi mener fungerer godt. Vi får skryt for det vi leverer og har siden 2015 vært under omstilling. Så kommer dette nå, sier 1. nestleder i NTL Luftfarten, Ørjan Kvalvåg.

Rett før valget vil Frp-statsråden dele ut strekninger til private tog

Konkurranseutsetting og privatisering utfordrer LO Stat

Kan få store følger

Avinor-modellen, hvor flyplasser som går i overskudd finansierer de som går i underskudd, blir delvis fredet i pressemeldingen. Likevel er Kvalvåg bekymret.

– De skriver at de ikke vil røre Avinor-modellen. Men hvorfor gjør de dette da, spør han retorisk.

Fortsatt henger mange ubesvarte spørsmål i luften når det gjelder konkurranseutsettingen som skal bli satt i verk neste år. Om de Avinor-ansatte får gjøre samme jobben i ny arbeidsklær, eller om de blir flyttet til andre arbeidsplasser i Avinor, er ett av de. Det hersker også usikkerhet om Avinor får være med på anbudskonkurransen.

Brannmennene tilbys 60-80 000 under tariff når Falck overtar ved Bodø Lufthavn

Vil få ulike arbeidsvilkår

NTL Luftfarten har ikke medlemmer i Haugesund, men de engasjerer seg i spørsmålet, fordi de ser at resultatet av pilotprosjektet kan få følger for hele den norske luftfarten.

– Jeg ønsker ikke å se at det samme skjer her som med den norske jernbanen. Det vil gå ut over medlemmenes lønns- og arbeidsvilkår. Hvis flere flyplasser blir outsourcet vil det føre til at folk som gjør samme jobben, får ulike arbeidsvilkår, sier Kvalvåg.

– Men dette ligger i såfall langt fram i tid, legger han til.

Ingen debatt

Avgjørelsen er fundamentert i Sundvoldenerklæringa fra 2013, hvor Høyre-Frp-regjeringa erklærer at de skal: "Legge til rette for at kommuner og private kan delta i utvikling i og rundt flyplasser".

Bortsett fra dette, ble det gitt få signaler om at Haugesund lufthavn skal privatiseres allerede neste år.

– Dette kom som lyn fra klar himmel. Det er bekymringsfullt at det ikke var noen debatt i forkant, sier leder for NTL Luftfarten, Jostein Kleven.

Han deler bekymringen med Kvalvåg om at dette pilotprosjektet kan være et varsel om et angrep på Avinor-modellen.

– Det vi har i dag er den infrastrukturen samfunnet er tjent med, ikke minst distriktene. I verste fall vil Avinor bli en franchisemodell. Dette lukter av blåblå ideologi istedenfor praktisk politikk, sier han.

Slik blir driften av Haugesund lufthavn, Karmøy:

• Avinor skal fortsatt eie flyplassen, mens hele driften skal settes ut til andre aktører etter en anbudskonkurranse.
• En tjenestekonsesjonshaver skal ta på seg hele drifts- og vedlikeholdsansvaret for flyplassen. Denne vil fritt kunne sette flyplassavgifter og styre den kommersielle driften.
• Det vil ikke bli gitt tilskudd til driften, og tjenestekonsjesjonshaveren må betale et årlig vederlag til Avinor for bruk av infrakstrukturen.
• Det er Samferdselsdepartementet som skal utarbeide en tjenestekonsesjonsmodellen for flyplassen og sette den i verk. Arbeidet starter i 2017.

Haugesund lufthavn, Karmøy

• Eier og operatør: Avinor
• Antall passasjerer i 2015: 659 937

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i staten og virksomheter med statlig tilknytning.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Slik blir driften av Haugesund lufthavn, Karmøy:

• Avinor skal fortsatt eie flyplassen, mens hele driften skal settes ut til andre aktører etter en anbudskonkurranse.
• En tjenestekonsesjonshaver skal ta på seg hele drifts- og vedlikeholdsansvaret for flyplassen. Denne vil fritt kunne sette flyplassavgifter og styre den kommersielle driften.
• Det vil ikke bli gitt tilskudd til driften, og tjenestekonsjesjonshaveren må betale et årlig vederlag til Avinor for bruk av infrakstrukturen.
• Det er Samferdselsdepartementet som skal utarbeide en tjenestekonsesjonsmodellen for flyplassen og sette den i verk. Arbeidet starter i 2017.

Haugesund lufthavn, Karmøy

• Eier og operatør: Avinor
• Antall passasjerer i 2015: 659 937