JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bussjåfører i Trondheim går til streik for å få spise lunsj sammen

Sjåførene aksjonerer fordi de ønsker å spise på fellesrom og ikke ute i hvilebuene på endeholdeplassene.
FELLESSKAP OG SPISEPAUSER: Bussjåførene i Sør-Trøndelag vil ha spisepauser i sosiale felleslokaler og ikke ute i hvilebuer ved endeholdeplassene. Derfor går de til tre timers politisk streik på mandag.

FELLESSKAP OG SPISEPAUSER: Bussjåførene i Sør-Trøndelag vil ha spisepauser i sosiale felleslokaler og ikke ute i hvilebuer ved endeholdeplassene. Derfor går de til tre timers politisk streik på mandag.

Per Flakstad

per.flakstad@fagbladet.no

Fra klokka 10 til 13 førstkommende mandag står alle bybussene i Trondheim stille. Ifølge Roger Berg som er leder i Fagforbundet Buss- og sporveisforening kan streiken bli utvidet hvis Transportarbeiderforbundet, Yrkestrafikkforbundet og Jernbaneforbundet velger å oppfordre sine medlemmer til å delta.

Dette er snittlønna i over 300 yrker

Vil spise i fellesrom

Sjåførene protesterer mot at nye anbud fra 2019 er laget slik at det ikke vil være mulig å ha spisepauser i større sosiale fellesrom. I stedet må de spise på hvilebuer.

Kravet fra sjåførene er at Sør-Trøndelag fylkeskommune og det fylkeskommunale selskapet AtB, som administrerer busstrafikken, tar hensyn til et vedtak i fylkestinget fra i fjor sommer. I vedtaket heter det blant annet at «Det må legges til rette for, der det er praktisk mulig og innen fornuftige økonomiske rammer, at sjåførene kan ta spisepauser sammen med kollegaer i fellesarealer.»

– Slik anbudspapirene er utformet, har ikke AtB tatt hensyn til dette vedtaket. Nå må sjåførene ta de fleste spisepausene sine på hvilebuer, blant annet fordi det er totalforbud mot å bli avløst på ruta. Det er også uaktuelt å frakte sjåførene tilbake til stasjoneringsstedet fordi dette blir for dyrt, sier Ole Roger Berg.

Ny beregning: Norge trenger 1.000 nye bussjåfører årlig

Bussjåfører får to timer mindre jobb hver uke

– Må følge opp vedtak

– Men vi vil ikke ha spisepauser i hvilebuer, vi vil ha dem i større sosiale fellesrom, som kantiner, med mulighet til felles prat, læring og erfaringsutveksling. Derfor må fylkeskommunen følge opp fylkestingets vedtak, fortsetter han.

Fylkesdirektør for samferdsel i Sør-Trøndelag Erlend Solem sier til NRK at han synes sjåførene er veldig tidlig ute med den politiske streiken.

– Vi kan ikke garantere at alle sjåfører kan du tatt ut all nødvendig spise- og hviletid på samme sted. Men vi vet ikke hvor stor andel av dem som må gjøre dette på endeholdeplassenes utebuer, sier han.

Den politiske streiken ble vedtatt på årsmøtet i foreningen allerede 31. januar, men er lagt til vinterferien for at færrest mulig passasjerer skal bli rammet.

Annonse
Annonse