JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nye tiltak mot sosial dumping i byggebransjen:

Disse 11 kravene skal sikre seriøs byggebransje

Bygge for det offentlige? Da må bedriften følge 11 strenge krav som skal sikre at alt går ordentlig for seg. – Denne pakka er et kjempeløft, sier Fellesforbundets Per Skau.

Erlend Angelo

eline@lomedia.no

– Dette er et nasjonalt løft, at det offentlige som byggherre skal ta ansvar for seriøsiteten. For seriøse aktører i byggebransjen er det rene gavepakka.

Det slår forbundssekretær Per Skau i Fellesforbundet fast.

Og dette er førjulsgaven til arbeidere og seriøse firmaer innenfor byggebransjen: Den består av elleve helt konkrete krav for en mer seriøs bransje (se egen sak lenger nede). Til sammen setter de en standard Fellesforbundet mener vil heve bransjen og sikre folk som jobber innen bygg og anlegg en bedre framtid. Både med tanke på fagarbeidernes rolle, fagopplæring, lønn og arbeidsvilkår.

– Dette kan bli en milepæl i kampen mot sosial dumping, sier Skau.

De elleve kravene legges fram etter av Fellesforbundet og Byggenæringens landsforening sammen med kommunenes organisasjon KS og Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi). Disse fire har samlet seg om et sett felles anbefalte krav for bygg og anlegg i kommunal regi.

Følg oss på Facebook og Twitter

Definisjonsmakt

Forbundssekretær Per Skau er glad for at 428 kommuner nå får press på seg for å bli mer seriøse.

Forbundssekretær Per Skau er glad for at 428 kommuner nå får press på seg for å bli mer seriøse.

Erlend Angelo

Nå får alle landets 428 kommuner og 19 fylker en sterk anbefaling fra sin egen organisasjon, KS, om å forholde seg til disse kravene når de inngår kontrakter for å få bygget noe. Det gjør jobben lettere både for kommunene og tillitsvalgte ute i felten: å sikre at det ikke foregår sosial dumping på offentlige byggeplasser. 40 prosent av alle bygg- og anleggskontrakter i Norge skjer i offentlig regi, til en verdi av rundt 200 milliarder kroner årlig.

– Det offentlige er så viktig fordi de har en definisjonsmakt i forhold til entreprenørene. Det har vært mye frustrasjon tidligere over at offentlige innkjøp bare har hatt fokus på billigste anbud og på å presse prisene, sier Per Skau.

Han mener det store vannskillet i debatten kom da store entreprenører etter hvert måtte konstatere at de var i ferd med å bli utkonkurrert av kriminelle.

– Arbeidslivskriminalitet i byggebransjen har fått stemninga til å snu. Mange innså at kriminelle miljøer har etablert seg i bransjen, at svart arbeid og ulovlig arbeidskraft florerte – og at de kriminelle sjelden ble tatt eller straffet, sier Skau.

Telemarksmodellen

Fellesforbundet i Telemark jobbet fram det som er blitt betegna som et gjennombrudd i arbeidet mot sosial dumping i byggebransjen.

Les mer om Telemarksmodellen her.

Så kjørte forbundet det som sin viktigste valgkampsak å få innført denne modellen i flest mulig kommuner.

– Telemarksmodellen brøytet vei, og mange kommuner var positive. Men det har vært vanskelig å få til noe nasjonalt, sier Per Skau.

Her bestiller du nyhetsbrevet vårt:

Kompetanse er nøkkelen

Selv om anbefalingene fra firkløveret ikke kan tvinges på noen, mener han det nå er realistisk å tro at alle landets kommuner vil forholde seg til dem.

– Det er litt vanskelig å være uenig i et sett regler som har som mål å øke tettheten av fagarbeidere og lærlinger, samt å sikre seriøsitet. Alle som står bak dette er enige om at kompetanse i bransjen sikrer seriøsitet. Og nå sørger vi for at leverandørene tvinges til å ta ansvar for sin egen bransje og framtidas kompetente og produktive fagarbeidere.

Ris bak speilet

Men hjelper det noe å anbefale hvordan entreprenører skal opptre når det ikke får noen konsekvenser om de bryter anbefalingene? Her mener Per Skau at de nye seriøsitetskravene leverer, fordi det slås fast at det skal inn i kontraktene at kommunen kan heve kontrakten eller stanse arbeidet på byggeplassen ved alvorlige brudd. Avsløres det at arbeidere ikke har fått den lønna de har krav på kan kommunen kreve at dette rettes opp – og holde tilbake penger til så er gjort.

Dette er de 11 kravene:

1. HMS-kort

Alle som jobber på en byggeplass skal ha HMS-kort fra Arbeidstilsynet. Folk uten slikt kort vil bli vist bort.

2. Inn i register

Leverandører skal inn i et sentralt register som fungerer som et hjelpemiddel for å overvåke at de forholder seg til skatter og avgifter etc.

3. Krav om faglærte håndverkere

Minst 40 prosent av arbeidede timer på byggeplassen skal utføres av fagfolk med fagbrev, svennebrev eller tilsvarende.

4. Krav om lærlinger

Minst 7 prosent av arbeidede timer på byggeplassen skal utføres av lærlinger.

5. Skatterapport

Er leverandøren ikke norsk skal det rapporteres til Sentralskattekontoret for utenlandssaker.

6. Internkontroll og HMS

I tillegg til strenge HMS-krav slås det fast at språket som brukes forstås av alle på byggeplassen. Alle på byggeplassen skal kunne forstå HMS-planen fullt ut uavhengig av norskkunnskaper.

7. Lønn og arbeidsvilkår

Alle ansatte skal lønnes etter allmenngjort tariff og dette skal kunne dokumenteres. Skjer det alvorlige brudd kan kommunen (byggherren) heve kontrakten.

8. Underleverandører

Det er ikke lov med mer enn to ledd underentreprenører under leverandør. Byggherren kan nekte bruk av bemanningsbyrå dersom det er saklig grunn til det.

9. Penger på konto

Lønn skal betales til en konto i bank.

10. Konsekvenser

Brudd på vilkårene skal nedtegnes og kan få betydning for seinere konkurranser.

11. Revisjon

Byggherren kan når som helst gjennomføre revisjon hos leverandøren, inkludert kontrakter og dokumentasjon hos underleverandører.

– Ingen menneskerett å vinne anbud

BNL-direktør Jon Sandnes er veldig fornøyd og glad for at BNL og Fellesforbundet er blitt enige om anbefalinger til KS og Difi.

– Det er 428 kommuner her i landet, og derfor er det avgjørende at KS er med på dette. Med de nye seriøsitetskravene blir ambisjonen om å gjøre kontraktskrav likere og mer enhetlige i kommunene mer oppnåelig. Nå kan alle ta utgangspunkt i de samme minimumskravene, sier Sandnes.

Han peker på at den kanskje aller største utfordringen for bransjen nå er mangelen på fagfolk. Det er altfor få lærlinger på offentlige byggejobber i forhold til volumet av bygging. Derfor vil han særlig trekke fram de to kravene som går på andelen fagfolk og lærlinger på byggeprosjekter.

– Minst 40 prosent av de arbeidede timene skal utføres av fagfolk og minst 7 prosent av lærlinger. Bedrifter skal føle seg peset av disse kravene. Det er ingen menneskerettighet å vinne offentlige anbud, så det er bare å brette opp ermene, sier Sandnes.

Han peker også på kravene om at leverandører må registrere seg i et sentralt register når kontrakter inngås som viktig.

– Videre er det viktig at det ikke aksepteres mer enn to ledd under hovedentreprenør.

Sandnes understreker at seriøsitetskravene ikke er hogd i stein. De skal vurderes fortløpende, og justeres om nødvendig.

– Et viktig instrument her er at partene skal møtes ofte og ha tett kontakt om hva som fungerer og hva som bør forbedres, sier han.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse