JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Frisk Bris Consulting hjalp Acciona inn på det norske markedet:

Døråpner for spanske entreprenører i Norge

Nordmannen Christian Solli Nyborg har vært døråpneren for Acciona Infraestructuras S.A. i Norge. Hans spanske selskap Frisk Bris Consulting i Madrid ble hyret inn da Acciona ville inn på det lukrative norske bygge- og anleggsmarkedet.
Christian Solli Nyborg tror stadig flere spanske entreprenørselskaper vil være med å konkurrere om lukrative kontrakter på vei- og jernbaneutbygging i Norge.

Christian Solli Nyborg tror stadig flere spanske entreprenørselskaper vil være med å konkurrere om lukrative kontrakter på vei- og jernbaneutbygging i Norge.

LO-Media

 

 Acciona kommer til å vinne flere anbud og kontrakter i Norge tror Christian Solli Nyborg. Det spanske selskapet har solid internasjonal erfaring og har sammen med sin italienske partner Ghella S.p.A blant annet kontrakt på et større motorvei- og tunnelprosjekt i Brisbane i Australia. De har også vunnet priser for prosjektets miljøforvaltning og har satt hastighetsrekorder for tunneldriving med tunnelboremaskiner, skrev Jernbaneverket i en pressemelding da kontrakten med Acciona ble undertegnet.

Korrupsjonsproblemer?

– Acciona er koblet til flere korrupsjonssaker i Spania. Opplever du at det er forskjeller mellom spanske og norske entreprenører i synet på korrupsjon?

Entreprenør på Follobanen beskyldt for korrupsjon

– Nei, jeg har ikke opplevd det, svarer Nyborg som ikke lenger arbeider med spanske firmaer som vil til Norge. Nå satser Frisk Bris Consulting på å hjelpe norske data- og IT-selskaper som vil inn på det spanske markedet. Nyborg var tidligere en av gründerne bak mobiltelefonselskapet MÁSmóvil som nå vokser seg store på det spanske markedet.

– Kan korrupsjonssakene i Spania ødelegge for spanske selskapers muligheter til å etablere seg i Norge?

– Ja, i en viss grad tror jeg det, akkurat som store norske selskapers, for eksempel Telenors, korrupsjonsskandaler i utlandet er ødeleggende for dem.

– Vil spanske selskaper vil klare å etablere seg og levere etter strenge norske kontraktsregler og krav til arbeidsmiljø?

– Som norske bedrifter og entreprenørselskaper, er noen veldig bra og andre ikke fullt så bra. Noen spanske selskaper er godt rustet og veldig profesjonelle og vil klarer å tilpasse seg, andre må jobbe mer. Men jeg hadde bare gode erfaringer med Acciona da vi jobbet for dem, svarer Nyborg.

Follobanen skulle redde sysselsettingen, men de store kontraktene gikk til utenlandske entreprenører

OSSA med problemer i Norge

Men å etablere seg i Norge er ikke helt uproblematisk for spanske selskaper som praktiserer helt andre former for ledelsesfilosofi enn norske. Spanske prosjektorganisasjoner er også hierarkiske og mer formelle i lederstilen, ifølge Nyborg.At det kan være store kulturforskjeller fikk et annet stort spansk entreprenørselskap, OSSA, smertelig erfare da selskapet i fjor vår  ble oppsagt fra kontrakten på tunnelbyggingen på ny E6 mellom Langslett og Sørkjosen i Troms.

Treg framdrift, dårlig utstyr og mangel på folk gjorde at Statens vegvesen til slutt valgte å si opp hele avtalen med spanjolene. Nå ligger tunnelprosjektet trolig an til å bli ett år forsinket.

– Jeg kjenner ikke saken så godt og har kun hørt Statens vegvesens versjon i pressen, men synes det er merkelig siden OSSA har hatt suksess i flere tiår i svært mange land. – Uansett, det er synd det blir så mye negativ omtale rundt en spansk entreprenør, sier Nyborg. OSSA kan ha tapt flere titalls millioner euro på sin satsing i Norge

Her er Frp-statsrådens nye tog-selskaper

På verdenstoppen

Uten å blunke hevder Nyborg at spanske entreprenør er blant de dyktigste i verden på ingeniørtjenester og infrastruktur. Spanske ingeniørstudier er blant de vanskeligste å komme inn på, og den nye generasjonen med spanske ingeniører er språkmektige og flyter høyt på den enorme vei- og jernbaneutbyggingen, blant annet hurtigtoget AVE, som fant sted etter at Spania ble medlem av EU i 1986.

Norge har i dag en enorm satsing på utbygging av vei og jernbane, og i følge Christian Nyborg er det nå mange nye, spanske entreprenørselskaper som gjerne vil inn på det norske markedet Norge. Særlig fordi hjulene i Spania fortsatt ikke har kommet fullt i gang etter den økonomiske krisen.

– Disse spanske selskapene som kommer til Norge er topp profesjonelle og har stor internasjonal erfaring, særlig fra Latin-Amerika og Midtøsten. Men i tillegg vil det være nødvendig med massiv kursing i språk og kulturforståelse for å lette integreringen, legger Nyborg til.

• Følg oss på Facebook og Twitter

Få nyhetsbrevet vårt

Annonse
Annonse