Frisk Bris Consulting hjalp Acciona inn på det norske markedet:
Døråpner for spanske entreprenører i Norge
Nordmannen Christian Solli Nyborg har vært døråpneren for Acciona Infraestructuras S.A. i Norge. Hans spanske selskap Frisk Bris Consulting i Madrid ble hyret inn da Acciona ville inn på det lukrative norske bygge- og anleggsmarkedet.
Christian Solli Nyborg tror stadig flere spanske entreprenørselskaper vil være med å konkurrere om lukrative kontrakter på vei- og jernbaneutbygging i Norge.
LO-Media
Acciona kommer til å vinne flere anbud og kontrakter i Norge tror Christian Solli Nyborg. Det spanske selskapet har solid internasjonal erfaring og har sammen med sin italienske partner Ghella S.p.A blant annet kontrakt på et større motorvei- og tunnelprosjekt i Brisbane i Australia. De har også vunnet priser for prosjektets miljøforvaltning og har satt hastighetsrekorder for tunneldriving med tunnelboremaskiner, skrev Jernbaneverket i en pressemelding da kontrakten med Acciona ble undertegnet.
Korrupsjonsproblemer?
– Acciona er koblet til flere korrupsjonssaker i Spania. Opplever du at det er forskjeller mellom spanske og norske entreprenører i synet på korrupsjon?
• Entreprenør på Follobanen beskyldt for korrupsjon
– Nei, jeg har ikke opplevd det, svarer Nyborg som ikke lenger arbeider med spanske firmaer som vil til Norge. Nå satser Frisk Bris Consulting på å hjelpe norske data- og IT-selskaper som vil inn på det spanske markedet. Nyborg var tidligere en av gründerne bak mobiltelefonselskapet MÁSmóvil som nå vokser seg store på det spanske markedet.
– Kan korrupsjonssakene i Spania ødelegge for spanske selskapers muligheter til å etablere seg i Norge?
– Ja, i en viss grad tror jeg det, akkurat som store norske selskapers, for eksempel Telenors, korrupsjonsskandaler i utlandet er ødeleggende for dem.
– Vil spanske selskaper vil klare å etablere seg og levere etter strenge norske kontraktsregler og krav til arbeidsmiljø?
– Som norske bedrifter og entreprenørselskaper, er noen veldig bra og andre ikke fullt så bra. Noen spanske selskaper er godt rustet og veldig profesjonelle og vil klarer å tilpasse seg, andre må jobbe mer. Men jeg hadde bare gode erfaringer med Acciona da vi jobbet for dem, svarer Nyborg.
• Follobanen skulle redde sysselsettingen, men de store kontraktene gikk til utenlandske entreprenører
OSSA med problemer i Norge
Men å etablere seg i Norge er ikke helt uproblematisk for spanske selskaper som praktiserer helt andre former for ledelsesfilosofi enn norske. Spanske prosjektorganisasjoner er også hierarkiske og mer formelle i lederstilen, ifølge Nyborg.At det kan være store kulturforskjeller fikk et annet stort spansk entreprenørselskap, OSSA, smertelig erfare da selskapet i fjor vår ble oppsagt fra kontrakten på tunnelbyggingen på ny E6 mellom Langslett og Sørkjosen i Troms.
Treg framdrift, dårlig utstyr og mangel på folk gjorde at Statens vegvesen til slutt valgte å si opp hele avtalen med spanjolene. Nå ligger tunnelprosjektet trolig an til å bli ett år forsinket.
– Jeg kjenner ikke saken så godt og har kun hørt Statens vegvesens versjon i pressen, men synes det er merkelig siden OSSA har hatt suksess i flere tiår i svært mange land. – Uansett, det er synd det blir så mye negativ omtale rundt en spansk entreprenør, sier Nyborg. OSSA kan ha tapt flere titalls millioner euro på sin satsing i Norge
• Her er Frp-statsrådens nye tog-selskaper
På verdenstoppen
Uten å blunke hevder Nyborg at spanske entreprenør er blant de dyktigste i verden på ingeniørtjenester og infrastruktur. Spanske ingeniørstudier er blant de vanskeligste å komme inn på, og den nye generasjonen med spanske ingeniører er språkmektige og flyter høyt på den enorme vei- og jernbaneutbyggingen, blant annet hurtigtoget AVE, som fant sted etter at Spania ble medlem av EU i 1986.
Norge har i dag en enorm satsing på utbygging av vei og jernbane, og i følge Christian Nyborg er det nå mange nye, spanske entreprenørselskaper som gjerne vil inn på det norske markedet Norge. Særlig fordi hjulene i Spania fortsatt ikke har kommet fullt i gang etter den økonomiske krisen.
– Disse spanske selskapene som kommer til Norge er topp profesjonelle og har stor internasjonal erfaring, særlig fra Latin-Amerika og Midtøsten. Men i tillegg vil det være nødvendig med massiv kursing i språk og kulturforståelse for å lette integreringen, legger Nyborg til.