JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Togstreiken i NSB og Cargonet avsluttet i dag

Frp-statsråden somlet og burde løst tog-konflikten tidligere, mener SV og Sp

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) avviser at han kunne ha bidratt til å løse konflikten tidligere.
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) kunne avsluttet streiken tidligere, hvis han hadde kommet med mer konkrete løfter om en nasjonal standard for lokførerutdanning, mener Sp og SV.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) kunne avsluttet streiken tidligere, hvis han hadde kommet med mer konkrete løfter om en nasjonal standard for lokførerutdanning, mener Sp og SV.

Ole Palmstrøm

Togstreiken ble avsluttet søndag, etter at samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) kunne love en nasjonal standard for utdanning av lokførere.

Nå mener både SV og Senterpartiet at Solvik-Olsen har somlet og burde ordnet opp i dette mye tidligere.

SVs Kirsti Bergstø mener regjeringen er blitt presset på plass.

– De siste ukene blir stående som et monument over en regjering som ikke tar togsikkerheten nok på alvor. At samferdselsministeren nå ser ut til å gi seg, er en lettelse, sier hun.

Fem uker

Sps parlamentariske leder Marit Arnstad mener Solvik-Olsen kunne ha løst konflikten på et langt tidligere tidspunkt.

– Det er ganske merkverdig at det skulle ta departementet og statsråden fem uker før de ga partene trygghet for en nasjonal standard, som de hele tiden har hatt muligheten til å gi, sier hun til NRK.

De siste ukene har nærmere 300 togavganger blitt innstilt hver dag som følge av streiken. Titusenvis av togpendlere på Østlandet og ved Sørlandsbanen har vært berørt.

Avviser spørsmålet

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) avviser at han kunne ha grepet inn før.

– Dette var en konflikt mellom to parter i et tariffoppgjør. Det er lang tradisjon i Norge for at staten ikke blander seg inn i tariffoppgjør, sier han.

Først når det kom en formell henvendelse fra partene samlet, kunne regjeringen ta grep, ifølge samferdselsministeren.

– Jeg konstaterer at partene sier de har prøvd andre spor, og at det var riksmekleren som bidro til at henvendelsen kunne sendes. Jeg har hele tiden sagt at døra mi står åpen, men jeg kan ikke handle på bakgrunn av synspunkter som fremmes fra én enkelt part gjennom mediene, sier han.

Lange møter

Streiken varte i fire og en halv uke.

To lange meklingsmøter tidligere denne uken endte uten resultat, men lørdag ble det fart i samtalene. På initiativ fra riksmekler Nils Dalseide rettet partene en felles henvendelse til Samferdselsdepartementet om å få på plass en nasjonal standard for kompetanse og opplæring for lokomotivførere.

Da svaret fra departementet var positivt, var streiken i realiteten over. Søndag morgen gikk med til å få på plass de siste detaljene.

– Det gir like konkurransevilkår for alle som skal operere på jernbanen, sier konsernsjef Geir Isaksen i NSB.

Også motparten Norsk Lokomotivmannsforbund og LO Stat er tilfreds med løsningen. Forbundet ønsket egentlig å få en nasjonal standard inn i tariffavtalen, noe arbeidsgiversiden avviste.

– Nå får vi på plass en god forskrift, og vi får en sikker og trygg utdanning av lokførere, sier forhandlingsleder Eivind Gran i LO Stat.

– Streik nødvendig

Rolf Ringdal i Lokomotivmannsforbundet sier resultatet ikke hadde vært mulig uten streiken. På spørsmål om hvorfor henvendelsen til regjeringen ikke kom før, svarer han som følger:

– Det var nå riksmekleren tok initiativet, og det var nå myndighetene svarte positivt, sier han.

– Jeg tror vi må erkjenne at det har vært en modning både hos partene og hos myndighetene i dette spørsmålet. Selv om det i ettertid kan synes som en naturlig løsning å komme til tidligere, har det ikke vært grunnlag for det, utdyper Isaksen.

Begge mener regjeringens jernbanereform, som åpner for konkurranse, er bakteppet for streiken.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse