JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Optimisme på havna i Fredrikstad

Havneavtalen i Fredrikstad fungerer

Den 1. mars begynte en ny tidsregning på havna i Fredrikstad. Det var første arbeidsdag hos Andersen & Mørck for en del tidligere havnearbeidere.
Klubbleder for de organiserte i Transportarbeiderforbundet i Andersen & Mørck, Frode Hurrød Larsen (til venstre) og daglig leder i selskapet Geir Teistung til høyre er fornøyd med hvordan den nye avtalen mellom partene på havna i Fredrikstad fungerer.

Klubbleder for de organiserte i Transportarbeiderforbundet i Andersen & Mørck, Frode Hurrød Larsen (til venstre) og daglig leder i selskapet Geir Teistung til høyre er fornøyd med hvordan den nye avtalen mellom partene på havna i Fredrikstad fungerer.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Vel fire uker etter oppstart, kan både daglig leder Geir Teistung og klubbleder for Transportarbeiderforbundets medlemmer i Andersen & Mørck, Frode Hurrød Larsen, konstatere at oppstarten har gått over all forventning.

– Vi har jo jobbet sammen på kaia tidligere også, men foreløpig har det ikke vært noen problemer, sier Teistung til Transportarbeideren.

Avtale kan berge 13 av 15 havnearbeidere i Fredrikstad

I dag er det totalt 23 som jobber på terminalen til Fredrikstad-selskapet, mens to fremdeles er ansatt i losse og lastekontoret. Det vil de fortsette med fram til de går av med pensjon om to-tre år.

De ansatte går på speditøroverenskomsten, men en ekstra særavtale ble signert lokalt i Andersen & Mørck mellom klubben og bedriften.

– Vi var fire parter som kom med tilbudet til havnearbeiderne. I tillegg til oss var det Nor Lines, Denofa og Borg Havn. Den særavtalen som ble signert åpner for at ansatte på speditørtariffen kan arbeide om bord i skip. Vi har heller ingen intensjon om å bruke skipets mannskap i stedet for egne ansatte, sier Teistung.

I februar sa leder for havnearbeiderne, Tom Inge Solgaard til Transportarbeideren at havnearbeiderne strengt tatt ikke hadde noe valg annet enn å signere avtalen, men Frode Hurrød Larsen understreker at det aldri var noe press fra NTF-klubben mot havnearbeiderne for å få de til å signere.

– Den avgjørelsen tok de selv, sier han.

Havnearbeiderne i Fredrikstad mister jobben

En organisasjon

Teistung sier Andersen & Mørck startet arbeidet med å få havnearbeiderne fra losse- og lastekontoret over til sin bedrift høsten 2015. Det skjedde en god stund før havnearbeiderne og de ansatte på Andersen & Mørck ble informert.

– Vi måtte ha alt på plass før vi kunne presentere det for de ansatte, sier han.

Han påpeker at årsaken til ønsket om å samle alle under samme tak, var at det rent praktisk vil være langt enklere når man har en organisasjon til å gjøre jobben.

– Vi fikk jo til felles matpauser med havnearbeiderne tidligere, og nå jobber vi med å bygge en ny kantine, slik at alle, både de på terminalen og de på kontoret kan spise lunsj samtidig. Jeg tror det er viktig for å bygge fellesskap i bedriften, sier Teistun.

Han avslører at avtalen som ble signert, ikke har vært gjenstand for stor etterspørsel fra andre havner.

– Jeg har vel hatt en henvendelse, uten at jeg vil gå inn på hvem det var, sier han.

• Les også: Havnearbeiderne vant i Bergen

Justeringer

I dag blir de terminalansatte og havnearbeiderne utkalt når det kommer skip til kaia på Øra på østsiden av Glomma og sør for Gamlebyen. Selv om de første ukene har gått bra, så utelukker verken Hurrød Larsen eller Teistung at det kan komme endringer framover.

– Det kan tenkes at vi må justere litt på arbeidstiden, men det vil skje i samarbeid med klubben, avslutter Geir Teistung i Andersen & Mørck.

• Les også: Havnearbeiderne vant i Kristiansand

• Les også: Sjekk lønna i over 100 bransjer

Annonse
Annonse