JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Elin Roverudseter svarer:

Kabinansatte har både opplevd permitteringer og smittefare. Nå ser det litt lysere ut, ifølge forbundsleder

Antallet permitterte medlemmer i Kabinansattes forbund er synkende.

Tormod Ytrehus

helge@lomedia.no

Køene av reiselystne på Gardermoen er godt nytt for en yrkesgruppe; de som lever av å frakte flypassasjerer fra sted til sted. Bare 35 av rundt 500 medlemmer i Kabinansattes Forbund er fortsatt permitterte. Ingen piloter i Norsk Flygerforbund er permittert.

Hva som skjer til høsten, er imidlertid mer usikkert.

– Vi har sett lyset i tunnelen nå fordi det er sommer og de aller fleste har ferie samtidig. Mange er utålmodige etter å komme seg ut på reise både innen- og utenlands, hvilket oppleves svært etterlengtet og gledelig for bransjen og jobben vår. Tilbud og etterspørsel og interessen for flybilletter avhenger av myndighetene. Vi må lene oss på at flere og flere blir fullvaksinert, og at det fører til dertil lemping på karantenereglene. Folk er ikke like lystne på å reise når man må i 3- 10 dagers karantene i etterkant, sier forbundsleder i Kabinansattes Forbund, Elin Roverudseter, til FriFagbevegelse.

Populære destinasjoner

Det er fulle fly og feriestemning til de mest populære charterdestinasjonene og også på tradisjonelle rutefly til kjente destinasjoner som Nice, Alicante og Malaga.

– Markedet er åpenbart der, men begrenser seg så fort det blir skjerpinger i innreiseregler, legger hun til.

Forbundslederen synes det er gledelig at flyene er fulle i sommer. Men mange av de som nå er tatt inn igjen, føler på usikkerheten om tilbakevendingen til jobb er kort- eller langvaring.

– Det er åpenbart at nordmenn har reiselyst også utenfor landets grenser. Økt antall fullvaksinerte og lemping på karantenekrav gjør seg utslag i mer reiseaktivitet, og motsatt så fort karantenekravene skjerpes, sier hun.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Elin Roverudseter

Elin Roverudseter

Helge Rønning Birkelund

Permittert eller smitteutsatt

Det har vært et ekstremt krevende år for kabinansatte som har vært førstelinjepersonell under pandemien.

– Denne tiden har en gang for alle dokumentert at kabinansatte og flyvende personell generelt har en svært viktig funksjon også når verden er unormal. De står på og sørger for at infrastrukturen opprettholdes og at beredskapen er parat under pandemien. Hele tiden med en potensiell økt risiko for å selv bli smittet av viruset. Samtidig har en stor del av arbeidsstokken vært permittert store deler av det siste halvannet året med alt det fører med seg av usikkerhet og dårlig økonomi for den enkelte, sier Roverudseter.

Det er igjen blitt mer å gjøre ombord for de kabinansatte. Det er munnbindkrav om bord i flyene, men servering er gjeninnført hos SAS også på innenlands flyruter.

– Munnbindet gjør en allerede tøff jobb i trykkabinen enda tøffere. Det er klart at mange ansatte føler på at det er slitsomt å jobbe med munnbind. Det vanskeliggjør kommunikasjonen med passasjerene og det er tyngre å puste. Det er etter ønske fra passasjerene at serveringen gjeninnføres, i tillegg til at servering med salg av mat og drikke ombord selvsagt er en god inntekt av mersalg for flyselskapene, sier Elin Roverudseter.

Litauisk lønn på statsstøttet flyrute i Norge. Her er Hareides forklaring

Warning
Annonse
Annonse