JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Knut Arild Hareide får kritikk for å sponse sosial dumping i luftfarten.

Knut Arild Hareide får kritikk for å sponse sosial dumping i luftfarten.

Martin Guttormsen Slørdal

Litauisk lønn på statsstøttet flyrute i Norge: Her er Hareides forklaring

Lønnsnivået på en statsstøttet flyrute fra Florø til Oslo har skapt turbulens innen luftfarten. Norsk Flygerforbund mener regjeringen snikinnfører sosial dumping sponset av norske skattekroner.



27.07.2021
14:58
18.08.2021 12:44

helge@lomedia.no

For å sikre et godt flytilbud over hele landet, kjøper staten transport på flyruter som ikke kan drives bedriftsøkonomisk lønnsomt. Florø-Oslo er en slik rute.

Striden dreier seg om tildelingen av det midlertidige anbudet til det danske selskapet Danish Air Transport (DAT) fram til 1. oktober, i forbindelse med covid-19. Det danske flyselskapet har et heleid datterselskap i Litauen. Ifølge Flygerforbundet er lønna for de litauiske ansatte 40 til 50 prosent lavere enn for norske ansatte i luftfarten.

Norsk Flygerforbund har krevd en presisering om at det er det danske morselskapet – ikke datterselskapet – som må fly ruten.

DAT har selv bekreftet i et brev at ruten opereres på såkalt «wet lease». Det vil si at det er datterselskapet som opererer ruten, og at samferdselsdepartementet har godkjent dette.

SE HVA DAT-DIREKTØREN SVARER NEDERST I SAKEN!

Burde vært avvist, mener forbundsleder

Forbundsleder Yngve Carlsen i Norsk Flygerforbund mener dette helt klart strider mot konkurransegrunnlaget for ruten hvor det hele tiden refereres til en operatør. Under «krav til spesifikasjon av tilbydd tjeneste, dersom tilbudet baseres på wet-lease», regnes det som et vesentlig avvik som skal føre til avvisning etter forskriftene, hevder Carlsen.

– Da kontrakten var ute advarte forbundet departementet nettopp mot dette. En slik praksis vil få katastrofale følger for norsk luftfart. Det vil si det samme som at Widerøe må opprette datterselskap i land med lavere lønnsnivå for å kunne konkurrere om norske fotruter. Det er jo det som i praksis har skjedd her: DAT har fått senket lønnskostnadene med å bruke det litauiske selskapet. På innenlandsruter i Norge sponset av norske skattekroner, sier Yngve Carlsen til FriFagbevegelse.

Hareide svarer om saken

Norsk Flygerforbund har skrevet flere brev til samferdselsdepartementet om saken. Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) innrømmer at det er skapt forvirring om saken. Han avviser imidlertid at det brukes «wet lease» i denne forbindelsen, men at det er gitt en «adgang til å inngi tilbud i fellesskap» og at begge selskapene har skrevet under på avtalen.

– Da er det tilbudsgiver som selv leverer tjenesten og som er fullt ansvarlig for oppdraget i henhold til avtalen, hevder Hareide.

– Det er greit med konkurranse innen luftfarten, men da må både regelverket og norske lønns- og arbeidsforhold følges, mener Carlsen.

Sammenligner med Wizz Air

På et skriftlig spørsmål fra stortingsrepresentant Ingalill Olsen (A) er Hareide utfordret om dette.

– Hvorfor legges det til rette for at litauiske arbeidsvilkår skal gjelde på norske innenriksflyginger som i tillegg er subsidiert av staten, skriver hun i spørsmålet.

Hun viser til at kontraktene mellom Samferdselsdepartementet og Danish Air Transport (DAT) er en avtale som tillater at DAT leier inn sitt litauiske datterselskap for å fly rutene som er tildelt selskapet. Hun sammenligner det i en stor grad med Wizz Air, som fløy i Norge uten fagforeninger og på polske arbeidsvilkår.

Hareide utdyper

Nok en gang benekter Hareide at det er slik:

– Regjeringen har ikke gjennomført noen praksisendring som legger til rette for litauiske arbeidsvilkår på norske innenriksflyginger i større grad enn tidligere. Det europeiske flyrutemarkedet er liberalisert, og utgangspunktet er at alle kvalifiserte flyselskaper i EU/EØS-området har rett til å legge inn tilbud ved offentlige kjøp av flyruter (FOT) og drive FOT-ruter i Norge om de vinner en konkurranse. I tilknytning til FOT-kjøpene har Samferdselsdepartementet satt begrensninger på operatørenes muligheter til å basere tilbudet og rutedriften på innleie av mannskap og fly, i luftfartssektoren ofte kalt «wet lease». Begrensningen er satt for å sikre at selskapet som opererer flyruten og selskapet som har innlevert tilbud og underskrevet kontakt, er samme selskapet. Hensikten er full åpenhet om at den eller de som inngir tilbud også er de som skal fly, samt for å forenkle kontraktsoppfølgingen, hevder han.

Frykter flere mister jobben

Carlsen mener derimot at departementet ved sin endring i praksis nettopp har muliggjort en omgåelse av «wet lease»-forbudet gjennom å tillate kreative selskapsstrukturer som det blir umulig for norske operatører å konkurrere mot.

– Om ikke dette stoppes, er det også stor fare for at gode norske arbeidsplasser og kompetanse i denne delen av norsk luftfart over tid vil erstattes av billig arbeidskraft fra eksempelvis Litauen, mener Yngve Carlsen.

– At Solberg-regjeringen er likegyldig til norske arbeidsplasser i luften er verdt å merke seg på valgdagen den 13. september. Jeg er derfor glad for at både Arbeiderpartiet og Senterpartiet har uttrykt at de vil hindre utflagging av gode arbeidsplasser i norsk luftfart, avslutter Carlsen.

Vrøvl, mener dansk direktør

Direktør for det danske flyselskapet DAT, Jesper Rungholm kaller ifølge NRK uttalelsene fra Norsk Flygerforbund for «det reneste vrøvl».

– Det er ikke snakk om sosial dumping. I kontrakten står det direkte at de ansatte skal ha mulighet til å organisere seg, og det har de også gjort i Litauen.

Han sier også til NRK at DAT har lagt inn anbud på FOT-rutene med oppstart 1. oktober, og at de ønsker å fly Oslo-Florø i ytterligere to og et halvt år.

Yngve Carlsen går hardt ut mot samferdselsministeren.

Yngve Carlsen går hardt ut mot samferdselsministeren.

Jan-Erik Østlie

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
27.07.2021
14:58
18.08.2021 12:44



Mest lest

Tre år er den vanlige maksperioden for arbeidsavklaringspenger den Høyre-ledede regjeringa innførte i 2018. (Illustrasjonsfoto)

Tre år er den vanlige maksperioden for arbeidsavklaringspenger den Høyre-ledede regjeringa innførte i 2018. (Illustrasjonsfoto)

Colourbox.com

Flere tusen kan miste AAP-støtten neste uke. Se hvem som rammes

 Vestøy Transport AS meldte nylig endring av forretningsadresse til denne privatboligen i Tana. Tidligere ble bedriften drevet gjennom en "virtuell adresse" hos regnskapsbyrået Norus Regnskap AS i Oslo.

Vestøy Transport AS meldte nylig endring av forretningsadresse til denne privatboligen i Tana. Tidligere ble bedriften drevet gjennom en "virtuell adresse" hos regnskapsbyrået Norus Regnskap AS i Oslo.

Privat

Dette er basen til en «norsk» transportbedrift med 20 ansatte

LIKT FOR ALLE: Terje Olsson, styreleder i LOfavør, krever at Elkjøp behandler sine ansatte likt, uavhengig om de er omfattet av tariffavtale eller ei. HK-leder Christopher Beckham (t.h.) er glad for støtten fra LO.

LIKT FOR ALLE: Terje Olsson, styreleder i LOfavør, krever at Elkjøp behandler sine ansatte likt, uavhengig om de er omfattet av tariffavtale eller ei. HK-leder Christopher Beckham (t.h.) er glad for støtten fra LO.

Brian Cliff Olguin

LO sier opp avtale med Elkjøp verdt 30 millioner: – De må endre holdning og bonusordning

Mannen kom seg ikke til Tromsø på grunn av dårlig vær. «Kågtind II» dro på fiske utem ham. Nå må rederiet Nergård Havfiske betale fiskeren for turen.

Mannen kom seg ikke til Tromsø på grunn av dårlig vær. «Kågtind II» dro på fiske utem ham. Nå må rederiet Nergård Havfiske betale fiskeren for turen.

Geir Vinnes/MarineTraffic.com

Fisker ble forlatt på kaia og mista 230.000 i lønn da flyet hans ble kansellert

KOMMENTERER SAKEN: Nav-direktør Hans Christian Holte beklager Navs språkbruk overfor syke Geir: – Slike formuleringer er noe av det som forteller meg at denne saken kunne vært håndtert annerledes.

KOMMENTERER SAKEN: Nav-direktør Hans Christian Holte beklager Navs språkbruk overfor syke Geir: – Slike formuleringer er noe av det som forteller meg at denne saken kunne vært håndtert annerledes.

Jan Richard Kjelstrup / ASD. Innfelt: Skjermdump av frifagbevegelse.no

Hva gikk galt da Geir ble mistrodd? Nå vil Nav-sjefen finne svar

BEVISST MISFORSTÅTT?: Abid Raja mener man her med vitende og vilje ønsker å misforstå ham. Den avtroppende likestillingsministeren mener det er leit at noen ønsker et debattklima hvor de som deltar må være pinlig nøyaktige i alle ordvalg i alle settinger.

BEVISST MISFORSTÅTT?: Abid Raja mener man her med vitende og vilje ønsker å misforstå ham. Den avtroppende likestillingsministeren mener det er leit at noen ønsker et debattklima hvor de som deltar må være pinlig nøyaktige i alle ordvalg i alle settinger.

Jan-Erik Østlie. Innfelt: privat

Rajas ordvalg skaper kraftige reaksjoner: – Helt hårreisende

VURDERES: Jysk har plassert ut iPader i butikkene for at kundens skal evaluere de ansatte. (Illustrasjonsfoto)

VURDERES: Jysk har plassert ut iPader i butikkene for at kundens skal evaluere de ansatte. (Illustrasjonsfoto)

pressefoto jysk

Jysk-ansatte føler seg presset til å skaffe kundevurderinger. Se hva ledelsen svarer

MER PRIVATISERING: EUs jernbanepakke fire innebærer blant annet obligatorisk bruk av konkurranse ved tildeling av kontrakter om persontransport med jernbane.

MER PRIVATISERING: EUs jernbanepakke fire innebærer blant annet obligatorisk bruk av konkurranse ved tildeling av kontrakter om persontransport med jernbane.

Tormod Ytrehus

I dag blir EUs jernbanepakke 4 en del av norsk lov: – Regjeringen gir blaffen i at de nettopp har tapt

SÅRBARHET: – Vi møter mennesker i en sårbar livssituasjon og gjør så godt vi kan innenfor regelverket som politikerne har bestemt, sier Elisabeth Steen.

SÅRBARHET: – Vi møter mennesker i en sårbar livssituasjon og gjør så godt vi kan innenfor regelverket som politikerne har bestemt, sier Elisabeth Steen.

Merete Jansen

Nav-drapet rystet tillitsvalgte Elisabeth: Her er hennes melding til engstelige ansatte

Kroppen og arbeidslivet:

TILBUDENE BORTE: Etter 2014 har de aller fleste programmene for innsatte blitt kuttet. Ole Martin Aanensen mener det er dårlig økonomisk prioritering. Innsatte trenger hjelp til endring.

TILBUDENE BORTE: Etter 2014 har de aller fleste programmene for innsatte blitt kuttet. Ole Martin Aanensen mener det er dårlig økonomisk prioritering. Innsatte trenger hjelp til endring.

Sissel M. Rasmussen

Ole Martin kan aldri ta fri på vakt i fengselet: – Det er den konstante årvåkenheten som sliter mest

Ansatte i pleie- og omsorgstjenesten har mer kvelds- og nattarbeid enn andre yrkesgrupper, ifølge arbeidslivsbarometeret til YS.

Ansatte i pleie- og omsorgstjenesten har mer kvelds- og nattarbeid enn andre yrkesgrupper, ifølge arbeidslivsbarometeret til YS.

Tri Nguyen Dinh

Vi jobber mer kveld, natt og helg enn før. Disse bransjene skiller seg ut

BEMANNINGSBYRÅ: – Bemanningsbyrået har ødelagt livet mitt, sier Rafal Janeczeks om tiden som ansatt i Kranfører AS. Han håper arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

BEMANNINGSBYRÅ: – Bemanningsbyrået har ødelagt livet mitt, sier Rafal Janeczeks om tiden som ansatt i Kranfører AS. Han håper arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

Håvard Sæbø

Kranfører Rafals historie ryster politikere. Dette vil de gjøre med bemanningsbyråene

Dabar galite skaityti „FriFagbevegelse“ straipsnius lietuvių, lenkų ir anglų kalbomis.

Dabar galite skaityti „FriFagbevegelse“ straipsnius lietuvių, lenkų ir anglų kalbomis.

Martin Guttormsen Slørdal

Nuo šiol naujienas apie darbuotojų gyvenimą Norvegijoje galite skaityti ir lietuviškai

Debatt

Ola Elvestuen konstruerer problemer som ikke fins, for deretter å påstå at EUs fjerde jernbanepakke kan «løse» dem for oss, skriver Grethe Thorsen.

Ola Elvestuen konstruerer problemer som ikke fins, for deretter å påstå at EUs fjerde jernbanepakke kan «løse» dem for oss, skriver Grethe Thorsen.

Leif Martin Kirknes

«Elvestuens grenseløse avsporingsforsøk»

Mannen var ansatt som boresjef på riggen Scarabeo 8 da han mistet beinet etter en motorsykkelulykke.

Mannen var ansatt som boresjef på riggen Scarabeo 8 da han mistet beinet etter en motorsykkelulykke.

Arkivfoto: Saipem

Etter at oljearbeideren fikk benprotese, startet konflikten. Nå får han 3,2 millioner i erstatning

Kroppen og arbeidslivet:

PÅ TUPPA: Er det trangt om plassen, må Andreas Tharaldsen løfte brettet høyt – på fingertuppene.

PÅ TUPPA: Er det trangt om plassen, må Andreas Tharaldsen løfte brettet høyt – på fingertuppene.

Sissel M. Rasmussen

Andreas er redd for å bli bitter og angre på yrkesvalget

Stine Blegeberg ble utsatt for fem alvorlige episoder da hun jobbet på barnevernsinstitusjon. Nå har Trygderetten godkjent at disse har gitt henne Posttraumatisk stresslidelse

Stine Blegeberg ble utsatt for fem alvorlige episoder da hun jobbet på barnevernsinstitusjon. Nå har Trygderetten godkjent at disse har gitt henne Posttraumatisk stresslidelse

Anne Myklebust Odland

Stine ble psykisk syk etter vold på jobben. Nå har hun vunnet en viktig seier i Trygderetten

Kommentar

Arkivfoto. Illustrasjonsfoto.

Arkivfoto. Illustrasjonsfoto.

Tormod Ytrehus

«Ingen skal måtte tåle å frykte for livet mens de gjør jobben sin»

MAGISK ETTER SEIER: Evelyn Brunvold, Ylva Leimane, Åse Silde og Vasso Nanopouloy på Kleppestø sykehjem.

MAGISK ETTER SEIER: Evelyn Brunvold, Ylva Leimane, Åse Silde og Vasso Nanopouloy på Kleppestø sykehjem.

Eivind Senneset

75 renholdere jagde anbudsspøkelset på dør for tredje gang: – Det var helt magisk

SKJEBNESTREIK: Etter årtier med dårlig lønnsutvikling, streiket de ansatte i utelivet og hotell og restaurant i 2016. De vant streiken, men har stort sett blitt avspist med nulloppgjør siden.

SKJEBNESTREIK: Etter årtier med dårlig lønnsutvikling, streiket de ansatte i utelivet og hotell og restaurant i 2016. De vant streiken, men har stort sett blitt avspist med nulloppgjør siden.

Håvard Sæbø

Hva betyr det at ansatte SKAL tjene mer enn minstelønn? Nå skal saken avgjøres i retten


Flere saker