Litauisk lønn på statsstøttet flyrute i Norge: Her er Hareides forklaring
Lønnsnivået på en statsstøttet flyrute fra Florø til Oslo har skapt turbulens innen luftfarten. Norsk Flygerforbund mener regjeringen snikinnfører sosial dumping sponset av norske skattekroner.
Knut Arild Hareide får kritikk for å sponse sosial dumping i luftfarten.
Martin Guttormsen Slørdal
helge@lomedia.no
For å sikre et godt flytilbud over hele landet, kjøper staten transport på flyruter som ikke kan drives bedriftsøkonomisk lønnsomt. Florø-Oslo er en slik rute.
Striden dreier seg om tildelingen av det midlertidige anbudet til det danske selskapet Danish Air Transport (DAT) fram til 1. oktober, i forbindelse med covid-19. Det danske flyselskapet har et heleid datterselskap i Litauen. Ifølge Flygerforbundet er lønna for de litauiske ansatte 40 til 50 prosent lavere enn for norske ansatte i luftfarten.
Norsk Flygerforbund har krevd en presisering om at det er det danske morselskapet – ikke datterselskapet – som må fly ruten.
DAT har selv bekreftet i et brev at ruten opereres på såkalt «wet lease». Det vil si at det er datterselskapet som opererer ruten, og at samferdselsdepartementet har godkjent dette.
SE HVA DAT-DIREKTØREN SVARER NEDERST I SAKEN!
Burde vært avvist, mener forbundsleder
Forbundsleder Yngve Carlsen i Norsk Flygerforbund mener dette helt klart strider mot konkurransegrunnlaget for ruten hvor det hele tiden refereres til en operatør. Under «krav til spesifikasjon av tilbydd tjeneste, dersom tilbudet baseres på wet-lease», regnes det som et vesentlig avvik som skal føre til avvisning etter forskriftene, hevder Carlsen.
– Da kontrakten var ute advarte forbundet departementet nettopp mot dette. En slik praksis vil få katastrofale følger for norsk luftfart. Det vil si det samme som at Widerøe må opprette datterselskap i land med lavere lønnsnivå for å kunne konkurrere om norske fotruter. Det er jo det som i praksis har skjedd her: DAT har fått senket lønnskostnadene med å bruke det litauiske selskapet. På innenlandsruter i Norge sponset av norske skattekroner, sier Yngve Carlsen til FriFagbevegelse.
Hareide svarer om saken
Norsk Flygerforbund har skrevet flere brev til samferdselsdepartementet om saken. Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) innrømmer at det er skapt forvirring om saken. Han avviser imidlertid at det brukes «wet lease» i denne forbindelsen, men at det er gitt en «adgang til å inngi tilbud i fellesskap» og at begge selskapene har skrevet under på avtalen.
– Da er det tilbudsgiver som selv leverer tjenesten og som er fullt ansvarlig for oppdraget i henhold til avtalen, hevder Hareide.
– Det er greit med konkurranse innen luftfarten, men da må både regelverket og norske lønns- og arbeidsforhold følges, mener Carlsen.
Sammenligner med Wizz Air
På et skriftlig spørsmål fra stortingsrepresentant Ingalill Olsen (A) er Hareide utfordret om dette.
– Hvorfor legges det til rette for at litauiske arbeidsvilkår skal gjelde på norske innenriksflyginger som i tillegg er subsidiert av staten, skriver hun i spørsmålet.
Hun viser til at kontraktene mellom Samferdselsdepartementet og Danish Air Transport (DAT) er en avtale som tillater at DAT leier inn sitt litauiske datterselskap for å fly rutene som er tildelt selskapet. Hun sammenligner det i en stor grad med Wizz Air, som fløy i Norge uten fagforeninger og på polske arbeidsvilkår.
Hareide utdyper
Nok en gang benekter Hareide at det er slik:
– Regjeringen har ikke gjennomført noen praksisendring som legger til rette for litauiske arbeidsvilkår på norske innenriksflyginger i større grad enn tidligere. Det europeiske flyrutemarkedet er liberalisert, og utgangspunktet er at alle kvalifiserte flyselskaper i EU/EØS-området har rett til å legge inn tilbud ved offentlige kjøp av flyruter (FOT) og drive FOT-ruter i Norge om de vinner en konkurranse. I tilknytning til FOT-kjøpene har Samferdselsdepartementet satt begrensninger på operatørenes muligheter til å basere tilbudet og rutedriften på innleie av mannskap og fly, i luftfartssektoren ofte kalt «wet lease». Begrensningen er satt for å sikre at selskapet som opererer flyruten og selskapet som har innlevert tilbud og underskrevet kontakt, er samme selskapet. Hensikten er full åpenhet om at den eller de som inngir tilbud også er de som skal fly, samt for å forenkle kontraktsoppfølgingen, hevder han.
Frykter flere mister jobben
Carlsen mener derimot at departementet ved sin endring i praksis nettopp har muliggjort en omgåelse av «wet lease»-forbudet gjennom å tillate kreative selskapsstrukturer som det blir umulig for norske operatører å konkurrere mot.
– Om ikke dette stoppes, er det også stor fare for at gode norske arbeidsplasser og kompetanse i denne delen av norsk luftfart over tid vil erstattes av billig arbeidskraft fra eksempelvis Litauen, mener Yngve Carlsen.
– At Solberg-regjeringen er likegyldig til norske arbeidsplasser i luften er verdt å merke seg på valgdagen den 13. september. Jeg er derfor glad for at både Arbeiderpartiet og Senterpartiet har uttrykt at de vil hindre utflagging av gode arbeidsplasser i norsk luftfart, avslutter Carlsen.
Vrøvl, mener dansk direktør
Direktør for det danske flyselskapet DAT, Jesper Rungholm kaller ifølge NRK uttalelsene fra Norsk Flygerforbund for «det reneste vrøvl».
– Det er ikke snakk om sosial dumping. I kontrakten står det direkte at de ansatte skal ha mulighet til å organisere seg, og det har de også gjort i Litauen.
Han sier også til NRK at DAT har lagt inn anbud på FOT-rutene med oppstart 1. oktober, og at de ønsker å fly Oslo-Florø i ytterligere to og et halvt år.
Yngve Carlsen går hardt ut mot samferdselsministeren.
Jan-Erik Østlie