JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Knut Arild Hareide får kritikk for å sponse sosial dumping i luftfarten.

Knut Arild Hareide får kritikk for å sponse sosial dumping i luftfarten.

Martin Guttormsen Slørdal

Litauisk lønn på statsstøttet flyrute i Norge: Her er Hareides forklaring

Lønnsnivået på en statsstøttet flyrute fra Florø til Oslo har skapt turbulens innen luftfarten. Norsk Flygerforbund mener regjeringen snikinnfører sosial dumping sponset av norske skattekroner.



27.07.2021
14:58
18.08.2021 12:44

helge@lomedia.no

For å sikre et godt flytilbud over hele landet, kjøper staten transport på flyruter som ikke kan drives bedriftsøkonomisk lønnsomt. Florø-Oslo er en slik rute.

Striden dreier seg om tildelingen av det midlertidige anbudet til det danske selskapet Danish Air Transport (DAT) fram til 1. oktober, i forbindelse med covid-19. Det danske flyselskapet har et heleid datterselskap i Litauen. Ifølge Flygerforbundet er lønna for de litauiske ansatte 40 til 50 prosent lavere enn for norske ansatte i luftfarten.

Norsk Flygerforbund har krevd en presisering om at det er det danske morselskapet – ikke datterselskapet – som må fly ruten.

DAT har selv bekreftet i et brev at ruten opereres på såkalt «wet lease». Det vil si at det er datterselskapet som opererer ruten, og at samferdselsdepartementet har godkjent dette.

SE HVA DAT-DIREKTØREN SVARER NEDERST I SAKEN!

Burde vært avvist, mener forbundsleder

Forbundsleder Yngve Carlsen i Norsk Flygerforbund mener dette helt klart strider mot konkurransegrunnlaget for ruten hvor det hele tiden refereres til en operatør. Under «krav til spesifikasjon av tilbydd tjeneste, dersom tilbudet baseres på wet-lease», regnes det som et vesentlig avvik som skal føre til avvisning etter forskriftene, hevder Carlsen.

– Da kontrakten var ute advarte forbundet departementet nettopp mot dette. En slik praksis vil få katastrofale følger for norsk luftfart. Det vil si det samme som at Widerøe må opprette datterselskap i land med lavere lønnsnivå for å kunne konkurrere om norske fotruter. Det er jo det som i praksis har skjedd her: DAT har fått senket lønnskostnadene med å bruke det litauiske selskapet. På innenlandsruter i Norge sponset av norske skattekroner, sier Yngve Carlsen til FriFagbevegelse.

Hareide svarer om saken

Norsk Flygerforbund har skrevet flere brev til samferdselsdepartementet om saken. Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) innrømmer at det er skapt forvirring om saken. Han avviser imidlertid at det brukes «wet lease» i denne forbindelsen, men at det er gitt en «adgang til å inngi tilbud i fellesskap» og at begge selskapene har skrevet under på avtalen.

– Da er det tilbudsgiver som selv leverer tjenesten og som er fullt ansvarlig for oppdraget i henhold til avtalen, hevder Hareide.

– Det er greit med konkurranse innen luftfarten, men da må både regelverket og norske lønns- og arbeidsforhold følges, mener Carlsen.

Sammenligner med Wizz Air

På et skriftlig spørsmål fra stortingsrepresentant Ingalill Olsen (A) er Hareide utfordret om dette.

– Hvorfor legges det til rette for at litauiske arbeidsvilkår skal gjelde på norske innenriksflyginger som i tillegg er subsidiert av staten, skriver hun i spørsmålet.

Hun viser til at kontraktene mellom Samferdselsdepartementet og Danish Air Transport (DAT) er en avtale som tillater at DAT leier inn sitt litauiske datterselskap for å fly rutene som er tildelt selskapet. Hun sammenligner det i en stor grad med Wizz Air, som fløy i Norge uten fagforeninger og på polske arbeidsvilkår.

Hareide utdyper

Nok en gang benekter Hareide at det er slik:

– Regjeringen har ikke gjennomført noen praksisendring som legger til rette for litauiske arbeidsvilkår på norske innenriksflyginger i større grad enn tidligere. Det europeiske flyrutemarkedet er liberalisert, og utgangspunktet er at alle kvalifiserte flyselskaper i EU/EØS-området har rett til å legge inn tilbud ved offentlige kjøp av flyruter (FOT) og drive FOT-ruter i Norge om de vinner en konkurranse. I tilknytning til FOT-kjøpene har Samferdselsdepartementet satt begrensninger på operatørenes muligheter til å basere tilbudet og rutedriften på innleie av mannskap og fly, i luftfartssektoren ofte kalt «wet lease». Begrensningen er satt for å sikre at selskapet som opererer flyruten og selskapet som har innlevert tilbud og underskrevet kontakt, er samme selskapet. Hensikten er full åpenhet om at den eller de som inngir tilbud også er de som skal fly, samt for å forenkle kontraktsoppfølgingen, hevder han.

Frykter flere mister jobben

Carlsen mener derimot at departementet ved sin endring i praksis nettopp har muliggjort en omgåelse av «wet lease»-forbudet gjennom å tillate kreative selskapsstrukturer som det blir umulig for norske operatører å konkurrere mot.

– Om ikke dette stoppes, er det også stor fare for at gode norske arbeidsplasser og kompetanse i denne delen av norsk luftfart over tid vil erstattes av billig arbeidskraft fra eksempelvis Litauen, mener Yngve Carlsen.

– At Solberg-regjeringen er likegyldig til norske arbeidsplasser i luften er verdt å merke seg på valgdagen den 13. september. Jeg er derfor glad for at både Arbeiderpartiet og Senterpartiet har uttrykt at de vil hindre utflagging av gode arbeidsplasser i norsk luftfart, avslutter Carlsen.

Vrøvl, mener dansk direktør

Direktør for det danske flyselskapet DAT, Jesper Rungholm kaller ifølge NRK uttalelsene fra Norsk Flygerforbund for «det reneste vrøvl».

– Det er ikke snakk om sosial dumping. I kontrakten står det direkte at de ansatte skal ha mulighet til å organisere seg, og det har de også gjort i Litauen.

Han sier også til NRK at DAT har lagt inn anbud på FOT-rutene med oppstart 1. oktober, og at de ønsker å fly Oslo-Florø i ytterligere to og et halvt år.

Yngve Carlsen går hardt ut mot samferdselsministeren.

Yngve Carlsen går hardt ut mot samferdselsministeren.

Jan-Erik Østlie

27.07.2021
14:58
18.08.2021 12:44



Mest lest

Sissel Tronstad får en mye mer usikker framtid nå som anlegget på Elverum legges ned.

Sissel Tronstad får en mye mer usikker framtid nå som anlegget på Elverum legges ned.

Martin Guttormsen Slørdal

Alenemamma Sissel mister jobben når Nortura legger ned

Fafo-forsker Åsmund Arup Seip mener at streik i offentlig sektor først og fremst er en meningsytring. Han tror at KS og Staten etter tre måneder med lærerstreik har fått med seg det lærerne mener.

Fafo-forsker Åsmund Arup Seip mener at streik i offentlig sektor først og fremst er en meningsytring. Han tror at KS og Staten etter tre måneder med lærerstreik har fått med seg det lærerne mener.

Håkon Mosvold Larsen / NTB

Er streikeretten til lærerne under angrep? Nei, mener Fafo-forsker

SPORLØS: Finn Arctander var på sykkeltur med kona da hun forsvant.

SPORLØS: Finn Arctander var på sykkeltur med kona da hun forsvant.

Kathrine Geard

Finn (75) snudde ryggen til kona et øyeblikk. Det ble starten på en enorm leteaksjon

Didrik Hovind og hans mor Jorun koser seg ombord.

Didrik Hovind og hans mor Jorun koser seg ombord.

privat

Didrik valgte båt over hus. Men hva ser forsikringa på som et hjem?

Mange under 30 år sliter med å få fotfeste i arbeidslivet.

Mange under 30 år sliter med å få fotfeste i arbeidslivet.

Hanna Skotheim

LO slår alarm: 100.000 under 30 år har verken jobb eller utdannelse

Utdanningsforbundet-leder Steffen Handal går til frontalangrep mot LO og KS etter at lærerne tapte konflikten.

Utdanningsforbundet-leder Steffen Handal går til frontalangrep mot LO og KS etter at lærerne tapte konflikten.

Leif Martin Kirknes

LO er del av en allianse mot lærerne, påstår Handal. Se hva LOs nestleder svarer

BAKSMELL: Lærlinger og arbeidsinnvandrere er blant gruppene som kan måtte punge ut når Skatteetaten har sett på boligpraksisen.

BAKSMELL: Lærlinger og arbeidsinnvandrere er blant gruppene som kan måtte punge ut når Skatteetaten har sett på boligpraksisen.

Colourbox

Advokat: Vanlige folk kan få skattesmell for pendlerboliger

Bussene i Litauens hovedstad, Vilnius, kan stoppe å gå når bussjåførene begynner å streike mandag 3. oktober.

Bussene i Litauens hovedstad, Vilnius, kan stoppe å gå når bussjåførene begynner å streike mandag 3. oktober.

By Pofka - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=80178549

Busstreik i Litauen: Sjåfører truer med å reise til Norge

Mette Walker, leder i Skolenes Landsforbund, er kjempeskuffet etter at regjeringen stoppet lærerstreiken med tvungen lønnsnemnd.

Mette Walker, leder i Skolenes Landsforbund, er kjempeskuffet etter at regjeringen stoppet lærerstreiken med tvungen lønnsnemnd.

Sidsel Valum

Lærerne må tilbake på jobb. SL frykter streikeretten er truet

MEDBESTEMMELSE: Den nye tariffavtalen skal gi bedre vern av fritida til de ansatte.

MEDBESTEMMELSE: Den nye tariffavtalen skal gi bedre vern av fritida til de ansatte.

Christine Skårberg Dahl

Slik blir den nye lønna for energimontører i kommunale kraft- og nettselskap

Ingun Alette Mæhlum

Dilani (34) og familien har vært innestengt i kirka i åtte år

To av hagens besøkende sover fra Fontene kommer og drar igjen. Han ene har fått et pledd over seg.

To av hagens besøkende sover fra Fontene kommer og drar igjen. Han ene har fått et pledd over seg.

Hanna Skotheim

Hagen til rusavhengige kan forsvinne: – Hvis jeg sovner, vet jeg at noen passer på

RÅD: Stortingsrepresentant Trine Lise Sundnes (Ap) har klare råd til kommuner med mange ansatte i små stillinger: – Begynn nå med å ansette i 100-prosentstillinger for å få ned merarbeidet og innleiebruken. Loven kommer til å bli endret, det er ingen grunn til å vente, fastslår den tidligere fagforeningslederen i Handel og Kontor.

RÅD: Stortingsrepresentant Trine Lise Sundnes (Ap) har klare råd til kommuner med mange ansatte i små stillinger: – Begynn nå med å ansette i 100-prosentstillinger for å få ned merarbeidet og innleiebruken. Loven kommer til å bli endret, det er ingen grunn til å vente, fastslår den tidligere fagforeningslederen i Handel og Kontor.

Jan-Erik Østlie

Mot storseier for fagbevegelsen: Nå kan retten til heltid bli lovfestet

Kunnskapsminister Tonje Brenna innrømmet at det har vært krevende for henne personlig å være taus gjennom streiken.

Kunnskapsminister Tonje Brenna innrømmet at det har vært krevende for henne personlig å være taus gjennom streiken.

Sidsel Valum

– Tvungen lønnsnemnd er også et nederlag for meg, sier kunnskapsministeren

TØFFE TIDER: Kriminalomsorgen er midt i et langtrukkent strømsjokk som bare ser ut til å fortsette.

TØFFE TIDER: Kriminalomsorgen er midt i et langtrukkent strømsjokk som bare ser ut til å fortsette.

Colourbox

Kriminalomsorgen fikk 50 millioner sist høst. Nå går alt til strømregninga

– Det er veldig tidlig, og jeg tror ikke jeg har vært med på det noen gang, sier LO Stat-nestleder Lise Olsen.

– Det er veldig tidlig, og jeg tror ikke jeg har vært med på det noen gang, sier LO Stat-nestleder Lise Olsen.

Ole Palmstrøm

Spekter-oppgjøret er ferdig – mye tidligere enn vanlig

Sjeføkonom Roger Bjørnstad i LO mener at Norges Banks rentehevinger fører til unødig høy ledighet.

Sjeføkonom Roger Bjørnstad i LO mener at Norges Banks rentehevinger fører til unødig høy ledighet.

Jan-Erik Østlie

Norsk økonomi er ved et vippepunkt, mener LOs sjeføkonom

Arbeids- og inkluderingsminister Marte Mjøs Persen (Ap)

Arbeids- og inkluderingsminister Marte Mjøs Persen (Ap)

Håvard Sæbø

Lærerstreiken kan være over i kveld. Arbeidsministeren kaller inn lærerne og KS umiddelbart

Kommentar

Hvis det hadde vært maksimalgrense på 12 år, ville Jens Stoltenberg ikke ha blitt statsminister i 2005. Og Erna Solberg ville for lengst ha vært ute av politikken i 2013, skriver Kjell Werner.

Hvis det hadde vært maksimalgrense på 12 år, ville Jens Stoltenberg ikke ha blitt statsminister i 2005. Og Erna Solberg ville for lengst ha vært ute av politikken i 2013, skriver Kjell Werner.

Vidar Ruud, ANB

«Hva ville ha blitt alternativene til Jens og Erna?»

Arbeidsminister Marte Mjøs Persen skal legge fram både en handlingsplan mot sosial dumping i hele arbeidslivet. I tillegg kommer en egen handlingsplan mot sosial ddumping innen transportbransjen

Arbeidsminister Marte Mjøs Persen skal legge fram både en handlingsplan mot sosial dumping i hele arbeidslivet. I tillegg kommer en egen handlingsplan mot sosial ddumping innen transportbransjen

Håvard Sæbø

Regjeringen trapper opp kampen mot sosial dumping: Her er det som skal fremover


Flere saker