LOs første luftfartskonferanse:
LO: – Sikkerheten i lufta er i fare
Flyindustrien vokser, men uten noen strategi for veksten.
Forbundsleder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen.
helge.birkelund@anb.no
Pilotene er så presset at sikkerheten i lufta er i fare. Det er en av konklusjonene i en rapport fra Arbeidsforskningsinstituttet (AFI). Det er LO Luftfart som har bestilt rapporten og den presenteres om kort tid.
• Følg oss på Facebook
Ingen pilotutdannelse
Etterspørselen av piloter øker i samme takt som flyindustrien, uten at det gjøres grep for å sikre rekrutteringen.
– Pilotene betaler den høyeste prisen for setet sitt på flyet. Dette vil på sikt sette sikkerheten på prøve, sier forbundsleder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen, til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).
• Halvparten av pilotene er ikke fast ansatt
Betale for utdannelsen
Et sentralt punkt som AFI-rapporten peker på, er nettopp at flyselskapene bør betale for utdannelsen av sine piloter.
Tidligere rekrutterte flyselskapene fra Forsvaret. Det skjer ikke lenger. Nå koster utdannelsen opp mot 900.000 kroner uten at man er sikret jobb i etterkant.
Har man tatt en slik utdannelse, kreves det ekstra opplæring på spesielle flytyper – uten lønn. Det utnytter selskapene.
Stadig flere piloter jobber på kontrakter og stadig flere jobber for flere flyselskaper. Arbeidstiden øker – lønn er presset. Forfatteren av boka «Fritt fall», Pål Vegard Hagesæther, skriver om en pilotutdannet mann som ble «pilot» på T-banen og flyinstruktør på fritiden.
• Lars Magnus måtte betale 3.000 kroner for å komme på jobbintervju
Krever regulering
En nyutdannet pilot starter uansett med stor gjeld, tjener dårlig og får ofte en midlertidig ansettelse.
– Det er klart dette går ut over sikkerheten. Når du har betalt den dyreste billetten om bord, er det klart du møter opp på jobb, selv om du ikke skulle vært der, påpeker Carlsen.
Frykter flere ulykker
– Det er ekstremt trygt å fly i dag, men antall ulykker kan øke. Spørsmålet er hvor mange som må slås i hjel på liberalismens alter, sier Carlsen.
– 40 år med deregulering i USA og 20 år i Europa, viser det samme. Økt konkurranse, fallende priser og større tilgang på flyreiser. Små og store steder risikerer å miste flyforbindelsen. Mangel på rettferdig konkurranse påvirker flysikkerhet, infrastruktur og bransjens mulighet til å overleve.
– Regningen havner hos bransjens ansatte og til slutt hos skattebetalerne. Den store globaliseringen av industrien krever nå en regulering. Alternativet er at det kun er markedskreftene som styrer luftfarten, sier Yngve Carlsen.
• Slik er arbeidsdagen til en SAS-pilot