JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Norwegian-rettssak gjelder hele arbeidslivet, mener Parat

Prinsipper som gjelder hele arbeidslivet berøres når domstolen skal avgjøre om det er morselskap eller datterselskap som er arbeidsgiver i Norwegian, mener Parat.

Erlend Angelo

Tre uker er satt av til saken som starter torsdag denne uken i Asker og Bærum tingrett.

Sju piloter og sju kabinansatte har gått til sak mot Norwegian fordi de mener at morselskapet Norwegian Air Shuttle (NAS) – og ikke et av datterselskapene – er deres arbeidsgiver.

Piloter og kabinpersonale til sak mot Norwegian

Kravet begrunnes med at NAS er den reelle arbeidsgiver. Dessuten mener de ansatte at NAS har drevet ulovlig innleie av arbeidskraft.

Påstandene avvises av selskapet – som i sluttinnlegg til retten viser til at arbeidsgiveransvaret er knyttet til ansettelseskontrakten, og at overdragelsen aldri har vært juridisk bestridt.

Når det gjelder påstanden om ulovlig innleie, mener Norwegian at det er innenfor lovverket som en entreprise, så lenge selskapet er i en pågående prosess med omstruktureringer.

– Grunnleggende prinsipper i norsk arbeidsliv står på spill, mener leder Hans-Erik Skjæggerud i YS-forbundet Parat, arbeidstakerorganisasjonen som bistår de ansatte som har gått til sak mot Norwegian.

– Dersom arbeidsgiver skulle få rettens medhold, vil det i realiteten sette arbeidsmiljølovens bestemmelser til side og åpne for selskapsmodeller som svekker arbeidstakeres rettigheter. I så fall er det også grunn til å frykte at dette er modeller som vil utbre seg i mange andre områder av norsk arbeidsliv, sier Skjæggerud.

Halvparten av pilotene er ikke fast ansatt

I sitt forberedende sluttinnlegg til tingretten skriver Parats advokater at formelle endringer i Norwegians selskapsstruktur ikke rokker ved det faktiske forhold – nemlig at det er NAS som driver flyvirksomheten. Saksøkerne viser også til at Høyesterett tidligere har slått fast at det er den som har hatt ansvaret for ledelsen og resultatene som er å regne som formell arbeidsgiver.

– NAS sin fragmentering av virksomheten bryter med arbeidsmiljølovens formål om sikring av trygge arbeidsforhold. Dersom arbeidstakere på denne måten fjernes fra den virksomheten de faktisk er tilknyttet, bortfaller selve grunnlaget for den balansen mellom arbeidsgivere og arbeidstakere som arbeidsmiljøloven bygger på, anføres det.

Norwegian representeres av advokatfirmaet BAHR, som i sitt forberedende sluttinnlegg til Asker og Bærum tingrett hevder at det er datterselskapene PSN (Pilotes Services Norwegian) og CSN (Cabin Services Norwegian) som er saksøkernes primære arbeidsgiver.

Lars Magnus måtte betale 3.000 kroner for å komme på jobbintervju

– Det er ikke bestridt at saksøkernes ansettelsesforhold ble gyldig overført fra NAS i kraft av reglene om virksomhetsoverdragelse i arbeidsmiljøloven, heter det.

At overføringen skjedde under pilotstreiken i fjor, kunne ikke være til hinder for selskapets rett og mulighet til å gjennomføre organisatoriske endringer, anfører BA-HR.

Warning
Annonse
Annonse