LO frykter et kappløp mot bunnen i europeisk luftfart
Norwegian kan få grønt lys for asiatisk mannskap
Bjørn Kjos får det trolig som han vil. Politiske endringer i Norge og USA kan åpne for at Norwegian får en endelig tillatelse til å bruke ansatte fra lavkostland på sine langdistanseflygninger.
I MEDVIND: Det går Bjørn Kjos' vei om dagen.
Vidar Ruud, ANB/Arkiv
sissel@lomedia.no
To viktige hendelser i tiden framover kan bane vei for administrerende direktør Bjørn Kjos’ ønskedrøm: Å fly Dreamlinerne sine med asiatisk besetning.
Fredag ettermiddag kom nyheten om at Norwegian trolig får godkjent søknaden om en flylisens til USA for sitt irskregistrerte datterselskap. Dette er en stor seier for Kjos, som har ventet i over to år på å få søknaden innvilget. I USA har motstanden vært stor, både fra politisk hold, fra amerikanske flyselskap og fagforeninger som frykter sosial dumping og urettferdige konkurransevilkår
.
Samtidig har den norske regjeringen ute på høring en forskriftsendring som vil innebære at Norwegian får tillatelse til å benytte kabinansatte fra land utenfor EU og EØS på sine langdistanseruter. De fleste pilotene er i dag ansatt via et bemanningsbyrå i Singapore, men de må ha europeisk pilotsertifikat.
– Dette er å legge til rette for lavprisselskapene og åpne dørene på vidt gap for sosial dumping i hele den europeiske flybransjen, sier LO-sekretær Peggy Hessen Følsvik, som selv kommer fra bransjen.
Frykter for amerikanske arbeidsplasser
Fra den internasjonale pilotorganisasjonen (IFALPA) har reaksjonene vært kraftige på kunngjøringen fra det amerikanske samferdselsdepartementet.
– Transportministeriet i USA hevder at de ikke kan si nei til det irskregistrerte NAI (Norwegian Air International) på grunn av lovverket. Men hele Luftfartsavtalen blir feid til side. Open Skies-avtalen inneholder en egen artikkel om at det ikke skal konkurreres på ansattes arbeidsvilkår, understreker leder Yngve Carlsen i LO-tilsluttede Norsk Cockpitforbund.
– Både det amerikanske pilotforbundet (ALPA International) og Transport Trade Department (TTD) som er en del av amerikansk LO (AFL-CIO), har kommet med svært tydelige reaksjoner. De mener at det nå legges til rette for en utflagging av amerikanske arbeidsplasser i luftfarten, på samme måte som i shipping, og frykter for arbeidsplassene sine.
Norwegian: – Vil bruke samme besetning
Norwegian skriver i en pressemelding at dette var på høy tid, og at når den endelig godkjennelsen foreligger, betyr det blant annet at Norwegian innen kort tid kan lansere sin første rute mellom Irland og USA.
YS-forbundet Parat, som organiserer Norwegians ansatte i Norge, er imidlertid ikke begeistret. Nestleder i Parat, Vegard Einan, sier at de frykter for hva slags signal dette sender til andre flyselskaper. Så langt er det ingen andre selskaper i Europa som bemanner opp flyene sine med folk fra lavkostland utenfor Europa, gjennom kontraktsansettelser i bemanningsbyråer.
Norwegian selv mener beskyldningene om sosial dumping er grunnløse. Ifølge nettavisen e24.no har Bjørn Kjos selv uttalt i brev til amerikanske myndigheter at han skal bruke amerikanske eller europeiske ansatte ombord på rutene til USA.
– Vi har gjentatte ganger forklart at flertallet av våre kabinansatte på ruter mellom USA og Europa er amerikanske og tilsatt ved basene våre i Fort Lauderdale og New York, sier Norwegians kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen til e24.no. Norwegians irske datterselskap vil bruke de samme pilotene og den samme kabinbesetningen med de samme lønns- og arbeidsbetingelsene som i dag, hevder han.
Les også: LO Luftfart samler kreftene mot «verstingbransjen»
Fritt fram
Her hjemme legger også regjeringen til rette for at Norwegian skal kunne fly interkontinentalt med det mannskapet selskapet måtte ønske. Det skjer etter at Norwegian truet med å saksøke staten, fordi de ikke får bruke kabinansatte fra lavkostland på langdistanserutene sine.
I dag har Norwegian-flyene som går til Bangkok, thailandsk crew, ansatt i Adecco i Thailand, med base i Bangkok. Noen er ansatt i bemanningsbyrået OSM Aviation, med base i London, NYC og Fort Lauderdale.
Norsk Cockpitforbund har anmeldt Norwegian nettopp på grunn av dette, fordi de mener selskapet bryter utlendingsloven. Nå vil regjeringen imidlertid endre den forskriften i utlendingsloven som regulerer grensepasseringer. Anmeldelsen fra Cockpitforbundet ble dermed henlagt av politiet.
Fagbevegelsen protesterer
LO, Norsk Cockpitforbund, Norsk Kabinforening og det frittstående Norsk Flygerforbund, protesterer mot forslaget til forskriftsendring.
– Norwegian vil være det første flyselskapet som benytter seg av asiatisk personell på flyving interkontinentalt. Om dette blir en realitet, vil de europeiske selskapene følge etter, hevder Peggy Hessen Følvik.
Ifølge LO-sekretæren gjør regjeringen et særs uvanlig grep når de vil endre forskriften før høringen av utredningen om framtida for norsk luftfart er behandlet. Høringsfristen for forskriftsendringen er 2.mai, mens utredningen om globalisering og økt konkurranse sannsynligvis ikke vil bli behandlet før til høsten.
– Med den endringen av forskriften regjeringen foreslår, legger de til rette for at gode arbeidsplasser kan forsvinne ut av landet og fra Europa, i ei tid der arbeidsledigheten i Norge er på det høyeste nivået på over 20 år, og der det på europeisk plan også er behov for flere arbeidsplasser og vekst, understreker Peggy Hessen Følsvik.
Det er ikke kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian enig i.
– Endring av utlendingsforskriften handler om at også Norge tilpasser seg europeiske regler, slik at Norwegian får samme konkurransevilkår som selskaper fra USA, Asia og Midtøsten. Vi kan forsikre LO om at et sterkt globalt Norwegian ikke bare bidrar til å trygge deres egne medlemmers jobber , men også til å skape tusenvis av nye, norske arbeidsplasser ettersom Norwegian flyr millioner av utenlandske turister til Norge hvert år, hevder Sandaker-Nielsen.
Globalisering og rettferdighet
I en pressemelding begrunner departementet den korte høringsfristen med at Norwegian Air Shuttel ASA har varslet søksmål, og at det krever rask klargjøring. Det får Vegard Einan i Parat til å stusse.
– De begrunner forskriftsendringen med at det haster fordi de er truet med søksmål. Det er et rart signal å sende til en privat aktør, sier Eina.
Norsk Cockpitforbund, som i hovedsak organiserer SAS-piloter, er bekymret for at Norwegian kan presse SAS til å gå samme vei.
– Hvis Norwegian kan starte på interkontinentale flygninger med thailandsk crew, kan veien til at SAS gjør det samme bli kort, sier Yngve Carlsen, og synes det er underlig at regjeringen kommer med et forslag som har så negative sysselsettingskonsekvenser.
Kappløp mot bunnen
Regjeringen skriver i høringsnotatet at forskjellene mellom gjennomsnittslønn i Europa og globalt er store. For piloter er det i stor grad et globalt lønnsnivå, men kabinpersonale fra lavkostnadsland har en lønn på rundt 35-40 prosent av norsk lønn. Med en besetning på to piloter og fem i kabinen vil et norsk flyselskap anslagsvis kunne spare rundt 1,5 millioner kroner for hver besetning, hvert år, ved å benytte personell fra lavkostnadsland.
– Det er i dag ingen andre europeiske selskaper som opererer etter Kjos sin modell, der han henter tredjelands borgere på kontrakt i Singapore, der det er dårlige arbeidstakerrettigheter. De skal konkurrere mot amerikanske og europeiske selskaper som bruker egne borgere. Da er sjansen stor for at alle andre aktører følger etter, sier Carlsen.
Konkurransen i luftfarten er allerede har. Ifølge Cockpitforbundets leder pøser oljestatene i Midtøsten penger inn i sine statseide selskaper. Dette skaper en umulig konkurransesituasjon for europeiske, amerikanske og asiatiske selskaper.
– Siden 2004 har Qatar og De Forende Arabiske Emirater subsidiert sine flyselskaper med 39 milliarder amerikanske dollar. I løpet av samme tidsrom har gulfstatene økt sin andel av de europeiske flyrutene med 430 prosent, ifølge Carlsen.
– Dette er ikke rettferdig konkurranse. De europeiske nettverksselskapene har ikke en sjanse, om Europa ikke beskytter sine egne lands ansatte gjennom reguleringer.
Frykter smitteeffekt
– Resultatet av oppmykingen av det regelverket som beskytter fast ansatte i flybransjen, gjelder for alle. Smitteeffekten er stor. Det ser vi i andre saker. Det kan da bli en katastrofe for den norske arbeidslivsmodellen, understreker Yngve Carlsen.
Parat deler Cockpitforbundets oppfatning.
– EU har ikke tatt denne debatten, og dermed vet vi ikke hva konsekvensene blir om det ikke reguleres, mener Einan.
Flyselskaper fins i to modeller
Nettverkselskap og lavkostselskap
Lavkost: Flyr fra A til B. Eksempler: Norwegian, Ryanair, Easy Jet.
Nettverk: Flyr fra A - via et knutepunkt B - til C. Eksempler: SAS, Lufthansa.
Formene sklir noe over i hverandre.
I Europa er 273.000 ansatt i nettverkselskapene, mens 21.000 jobber i lavprisselskapene.
Ansatte i luftfarten
• 135 000 arbeidsplasser i interkontinental trafikk.
• Anslagsvis 110.000 kabinansatte og 25.000 piloter.
• Luftfart i Norge: 28.000 ansatte, fraktet 54,5 millioner passasjerer i 2015.
– Feil om lave lønninger
Norwegian reagerer kraftig på kritikken fra LO og Parat, og mener fagbevegelsen driver med feilinformasjon. Kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen kaller påstandene om import av billig asiatisk arbeidskraft «nedlatende» overfor de ansatte ved basen i Bangkok.
– De har gode, lokale betingelser og lønnsnivået er omtrent identisk som hos våre amerikanske kolleger i kabinen. Dessuten har de høyest kjøpekraft av alle våre kabinansatte, Norge inkludert, skriver kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i en epost til Frifagbevegelse.
Han avviser på sterkeste at forskriftsendringen regjeringen foreslår, vil føre til at arbeidsplasser forsvinner ut av landet.
– Endring av utlendingsforskriften handler om at også Norge tilpasser seg europeiske regler, slik at Norwegian får samme konkurransevilkår som selskaper fra USA, Asia og Midtøsten. Vi kan forsikre LO om at et sterkt globalt Norwegian ikke bare bidrar til å trygge deres egne medlemmers jobber, men også til å skape tusenvis av nye, norske arbeidsplasser ettersom Norwegian flyr millioner av utenlandske turister til Norge hvert år, sier Sandaker-Nielsen.
Regjeringen: – En tilpasning til Schengen-reglene
Regjeringen avviser at den foreslår å endre utlendingsforskriften for å komme Norwegian i møte.
– Vi kan ikke velge om vi vil rette oss etter internasjonale regler vi er bundet av, Norge må følge Schengen-reglene på dette området, skriver statssekretær Kristian Dahlberg Hauge (Frp) i en epost til LO-Aktuelt.
Bakgrunnen for forslaget er, ifølge Dahlberg Hauge, at Lovavdelingen i Justis- og beredskapsdepartementet har vurdert forholdet mellom Schengens grenseforordning og utlendingsforskriften og konkludert med at det er motstrid.
– Arbeids- og sosialdepartementet foreslår derfor å presisere utlendingsforskriften for å tydeliggjøre at Norge følger sine folkerettslige forpliktelser etter grenseforordningen i Schengen-regelverket. Presiseringen vil klargjøre at utenlandsk flypersonell får bruke sin rett til forenklet innreise i Norge uavhengig av om de arbeider på et norsk eller utenlandsk fly, skriver statssekretæren.
Han understreker at endringen ikke vil bety noe for flyreiser innenlands.
– For å kunne arbeide i innenlandsk trafikk må flypersonell fra land utenfor EØS-området fortsatt ha oppholdstillatelse. Departementets høringsnotat viser også at regjeringens presisering av regelverket vil være i samsvar med det andre land allerede gjør.
Flere saker
Flyselskaper fins i to modeller
Nettverkselskap og lavkostselskap
Lavkost: Flyr fra A til B. Eksempler: Norwegian, Ryanair, Easy Jet.
Nettverk: Flyr fra A - via et knutepunkt B - til C. Eksempler: SAS, Lufthansa.
Formene sklir noe over i hverandre.
I Europa er 273.000 ansatt i nettverkselskapene, mens 21.000 jobber i lavprisselskapene.
Ansatte i luftfarten
• 135 000 arbeidsplasser i interkontinental trafikk.
• Anslagsvis 110.000 kabinansatte og 25.000 piloter.
• Luftfart i Norge: 28.000 ansatte, fraktet 54,5 millioner passasjerer i 2015.