JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kultursektoren rammes hardt av koronapandemien:

Nye koronaregler: Nytt slag for kultursektoren

Oslo og Bergen kommune innførte denne uken de mest inngripende koronatiltakene siden mars. Kultursektoren må derfor nok en gang stenge dørene, og avlyse forestillinger ut november.
RED ALERT: 30. september lyste flere kulturarenaer rødt for å varsle om faren kultursektoren står ovenfor. Dette var i protest mot at regjeringen avsluttet en kompensasjonsordning for selvstendig næringsdrivende i sektoren.

RED ALERT: 30. september lyste flere kulturarenaer rødt for å varsle om faren kultursektoren står ovenfor. Dette var i protest mot at regjeringen avsluttet en kompensasjonsordning for selvstendig næringsdrivende i sektoren.

Jan-Erik Østlie

idun.teeuwen@outlook.com

Kultursektoren har det siste året blitt hardt rammet av koronapandemien, og nå vil den få nok et slag. I koronapandemiens anslag stengte Operaen og store teater med offentlig støtte dørene. Nå har flere måtte gjøre det igjen. Den Norske Operaen har avlyst alle forestillinger fram til slutten av november. Det samme har Den Nationale Scene i Bergen, Drammens Teater og flere andre.

Nye strenge koronatiltak i Oslo og Bergen

Fra midnatt 9. november ble nye strengere koronaregler innført av regjeringen i Oslo. Disse er blant annet at alle virksomheter der det foregår kultur- og fritidsaktiviteter stenges, med unntak av bibliotek, og at det er skjenkestopp med forbud mot alkoholservering. Disse tiltakene skal i utgangspunktet vare til mandag 30. november.

Frp kutter kraftig: Vil omtrent legge ned hele det norske kulturlivet, mener forbundsleder

Bergen har også innført strengere regler som blant annet at arrangementer på offentlige steder skal ha faste sitteplasser og det ikke er lov med flere enn 20 deltager til stede. Tiltakene i Bergen gjelder fra lørdag 7. november til mandag 23. november.

Håper åpning før juleforestillingene

Henriette Jevnaker, leder av Fagforbundet teater og scene var i starten av pandemien «steike forbanna» over at de ikke holdt hjulene i gang med produksjonsarbeid, kompetansetiltak og vedlikeholdsarbeid. Med denne nye nedstengingen er hun ikke like opprørt.

– Vi er glad for å se at arbeidsgiver har et annet fokus nå enn det de hadde i vår. Og så visst jeg kjenner til er det ingen av de offentlig støtta virksomhetene som nå kommer til å permittere. Man har arbeidsoppgaver som folk kan settes til, for å planlegge til når vi forhåpentligvis skal åpne igjen før jul, sier Jevnaker.

Rødt farenivå for Kultur-Norge: – Regjeringen avvikler en koronaordning som fungerer, mener Creo

Hun forteller at hun håper på at juleforestillingene vil kunne gjennomføres, og at nedstengingen ikke bare er negativ. Den gir også kulturaktører muligheten til litt ekstra planlegging og øving til juleforestillingene. Likevel er hun redd for de som ikke får offentlig støtte.

Henriette Jevnaker, leder av Fagforbundet Teater og Scene håper juleforestillingene kan gjennomføres etter nedstengingen.

Henriette Jevnaker, leder av Fagforbundet Teater og Scene håper juleforestillingene kan gjennomføres etter nedstengingen.

Helge Rønning Birkelund

– Det er klart at vi er fryktelig bekymret for de som ikke har offentlig støtte, og som ikke har andre inntekter. Når man både stenger for publikumsrettet aktivitet og arrangementer, og i tillegg stenger for å drive med serveringsvirksomhet, som også er en inntektskilde for de virksomhetene, vil det være fryktelig krevende for dem.

På tross av dette synes hun det er viktig at man ser fram til juletidene, og at folk tar denne nedstengingen seriøst.

– Jeg må jo nesten være positiv. Vi vet jo alle hva vi må gjøre for å holde oss friske. Nå må vi bare gjøre det som skal til, også får vi forhåpentligvis en fin førjulstid og julefeiring, sier hun.

Permittert siden mars

En del av kulturlivet vi ofte ikke tenker på, men som er byggeblokkene for de aller fleste forestillinger og konserter er crewet som rigger opp lysene og lydproduksjonen, og som fester kulissene.

Oslo Kru er et profesjonelt crew til sceniske produksjoner, og driver med alt fra bærehjelp til teknisk tegning, planlegging og prosjektledelse. De har vært permitterte siden mars.

– Nedstengingen nå i november forandrer ikke mye for oss, siden vi så å si allerede var uten jobb. Men det betyr at de få jobbene vi hadde håpet kanskje kom nå, forsvinner også, sier tillitsvalgt i Oslo Kru, Kristian Bredal.

Kristian Bredal, tillitsvalgt i Oslo Kru forteller at de hadde håpet på litt jobb freover, både for det sosiale men også for det økonomiske.

Kristian Bredal, tillitsvalgt i Oslo Kru forteller at de hadde håpet på litt jobb freover, både for det sosiale men også for det økonomiske.

Privat

Vil ha kompensasjon

For Oslo Kru har koronapandemien vært katastrofal for virksomheten, og den nye nedstengingen har ikke gjort lyset i tunellen mer håndfast. Likevel er det et håp om at nedstengingen viser regjeringen hvor kritisk situasjonen er. Han forteller at stimuleringsordningen regjeringen vil hjelpe bransjen med ikke treffer dem godt, ettersom de jobber med internasjonale artister og store arrangementer.

– Jeg håper at denne nye nedstengingen får regjeringen til å se at det trengs en kompensasjon, enten i tillegg til eller istedenfor stimuleringsordningen, sier Bredal.

Fare for konkurs

Heldigvis er Bredal og hans kollegaer fast ansatte med kontrakter med prosentstillinger, slik at de får dagpenger. Bredal er glad for at de ikke er i samme situasjon som selvstendig næringsdrivende. Likevel forteller han at dersom firmaet ikke får kompensasjon, kan det være fare for at de går konkurs.

– Ønsket mitt som tillitsvalgt er at firmaet overlever og at vi får beholde kontraktene våre. Vi er redde for at firmaet går konkurs og hvordan vår situasjon i arbeidsmarkedet da vil se ut. Jeg er bekymret for at vi må jobbe som frilansere i en veldig usikker bransje. Vi ønsker å bevare arbeidsforholdene våre slik som de er nå, sier han.

Bredal forteller at selv om de ikke er veldig synlige når konserten spilles eller forestillingen blir holdt, er de viktige.

– Vi er veldig usynlige. Folk tenker kanskje ikke så mye over at vi finnes, og at vi rigger opp og ned konserter hver eneste helg og flere dager i uka. Det er mange av oss i kulissene som sørger for at arrangementer kan gjennomføres, sier han.

Utsatte forestillinger

For Andreas Langenes, tillitsvalgt og Kommunikasjonsleder i BIT Teatergarasjen (Bergen Internasjonale Teater) har den nye nedstengingen ikke vært like drastisk. Han forteller at de har måttet avlyse to forestillinger de skulle ha i november, men utenom dette, har ingen av de fast ansatte blitt permittert.

– Denne nedstengingen rammer oss på den måten at vi må flytte på produksjoner, men vi har god offentlig støtte, sier Langenes.

Andreas Langenes, tillitsvalgt og Kommunikasjonsleder i BIT Teatergarasjen.

Andreas Langenes, tillitsvalgt og Kommunikasjonsleder i BIT Teatergarasjen.

BIT Teatergarasjen

Nå går arbeidsdagen ut på å planlegge året som kommer. Langenes forteller at store deler av programmet i år har blitt flyttet til 2021. Om de har nok kapasitet til å sette opp alt, er en problemstilling de enda ikke har løst, forteller Langenes.

BIT Teatergarasjen inviterer andre kompanier, både nasjonalt og internasjonalt til å spille sine forestillinger på deres scener. Med koronapandemien rasende har dette blitt vanskelig å gjennomføre.

– Det velta en dominobrikke, og det fortsatte å falle, sier Langenes om hvordan året har vært siden mars.

Likevel har han håpet om at nyåret skal føre med seg flere åpne scener og saler, og at en vaksine trolig ligger bak horisonten.

#RedALERT og veien videre

– Det er så mange ivrige og dyktige frilansere i denne bransjen som vi ikke vil miste.

Den siste dagen i september ble kulturbygg over hele landet ble farget røde i sympati med aksjonen #RedALERT som frilansere og selvstendig næringsdrivende kulturarbeidere sto bak.

Litt av bakgrunnen var at ordningen med pengestøtte som regjeringen kom med i april, skulle stoppe.

Aksjonen satte fokus på den vanskelige situasjonen kulturarbeidere står i, og hvilke konsekvenser en manglende videreføring av kompensasjonsordningene i kultursektoren vil få. Aksjonen kunne feire en foreløpig seier da ordningen ble forlenget ut året, istedenfor å bli avviklet 1. november.

Scenemester ved Olavshallen i Trondheim, Henrik Torgersen, er klar på at regjeringens pengestøtte til frilansere og selvstendig næringsdrivende kulturarbeidere må fortsette.

– Ordningen har så langt truffet godt og sørget for at teknikere og musikere har overlevd koronakrisen frem til nå. Det er derfor kritisk for bransjen at regjeringen ikke avvikler en ordning som faktisk fungerer.

Torgersen sier han har et håp om å klare å beholde alle de dyktige folkene som de har tilgang på i dag, men som har så altfor lite å gjøre.

– Den økonomiske usikkerheten som preger bransjen i dag, fører til at hverken arrangører eller artister tør å ta sjansen på at framtidige arrangementer kan gjennomføres uten tap. Dette igjen fører til at alle underleverandører som leverer til arrangementer ikke får nye oppdrag og dermed ingen inntekt, sier Torgersen.

Medlemmer i Fagforbundet Teater og Scene (FTS) medlemmer aksjonerte i flere byer, enten fordi de er direkte rammet som frilansere eller i sympati med sine kolleger som er det. FTS etterlyste en tydelig plan for støtteordninger for de delene av kultursektoren som trenger det.

Warning
Annonse
Annonse