JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Samferdselsministeren på nye veier

Nå skal det bli fart på norsk veibygging, ifølge samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. I dag presenterte han regjeringens nye veiselskap og styret som skal få selskapet opp og stå.
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (t.h.) presenterer styret i det nye veiselskapet: Fra venstre Harald V. Nikolaisen, Eli Giske, Dag Morten Dalen og Rolf G. Roverud (styreleder).

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (t.h.) presenterer styret i det nye veiselskapet: Fra venstre Harald V. Nikolaisen, Eli Giske, Dag Morten Dalen og Rolf G. Roverud (styreleder).

May Berg

may.berg@lomedia.no

Regjeringen har tro på at et vegselskap løsrevet fra Statens vegvesen skal øke farten og effektiviteten i norsk veiutbygging. Allerede i regjeringsplattformen fra 2013 bebudet regjeringen at man ville "etablere et eget utbyggingsselskap som skal løfte flere veiprosjekter og gjennomføre veibyggingen mer effektivt". I april i år presenterte regjeringen planene for et veiselskap, som får med seg 130 milliarder fra statskassen samt løfter om rundt 5 milliarder i årllige bevilgninger. Sju veiprosjekter skal i første omgang overføres fra Statens vegvesen til det nye veiselskapet.

Se også: Nytt veiselskap fra neste år

Uavhengig stilling

Samferdselsdepartementet tar sikte på at selskapet skal være operativt fra 1. januar 2016. I dag presenterte samferdselsministeren interimselskapet og styret som får i oppgave å forberede etableringen av selskapet, som har fått arbeidsnavnet Nye veier AS.

– Selskapet skal ha stor uavhengighet i forhold til Samferdselsdepartementet, i motsetning til Statens vegvesen. Selskapet får en forutsigbar finansiering og stor frihet i forhold til hvordan prosjekter skal løses ut fra faglige vurderinger. Suksesskriteriet vil være hva man oppnår på lang sikt, sa Solvik-Olsen da han presenterte styret for pressen i formiddag.

Styreleder med NSB-bakgrunn

Styreleder blir Rolf G. Roverud. Han har bred ledererfaring fra flere sektorer, blant annet som visekonsernsjef i NSB. Roverud driver i dag egen rådgivnings- og konsulentvirksomhet. Øvrige styremedlemmer er professor i samfunnsøkonomi og prorektor ved BI Dag Morten Dalen, Eli Giske, som blant annet har erfaring som finansdirekktør i både delstatlige og børsnoterte selskaper, administrerende direktør i Statsbygg Harald V. Nikolaisen, og Siri B. Hatlen, tidligere adm. dir. for Oslo Universitetssykehus.

– Dette er et styre som i sum har svært mye ledererefaring og erfaring med styrearbeid både i privat og offentlig sektor, sa Solvik- Olsen, og poengterte at han ikke har fylt opp styret med Høyre- og Frp-folk.

Roverud påpekte at styrets første oppgave blir å etablere selskapet og få på plass en ledelse, samt å få i stand en god dialog med Statens vegvesen.

Utenfor Oslo

Samferdselsministeren kunne ikke si noe nærmere om verken lokalisering eller antall ansatte i selskapet.

– Så få som mulig. Men om antallet ansatte blir tosifret eller tresifret får selskapet stor frihet til å avgjøre, sa Solvik-Olsen.

Lokaliseringen er det departementet som avgjør. Det eneste samferdselsministeren ville si, var at avgjørelsen skal tas raskt, og at det blir utenfor Oslo, et sted med mulighet for å rerkruttere gode fagfolk.

Ifølge Solvik-Olsen er spørsmålet om rettigheter og pensjon for ansatte som overføres fra Statens vegvesen til selskapet ennå ikke avklart.

– Spørsmålet om virksomhetsoverdragelse er ennå ikke endelig avgjort. Det jeg kan si, er at vi ikke har som mål å spare penger ved å forringe ansattes rettigheter og pensjonordninger, sa Solvik-Olsen.

Statens vegvesen har etter hvert kommet langt i arbeidet med å bekjempe sosial dumping, blant annet gjennom kontroll med underleverandører. Både samferdselsministeren og styrelederen understreket at dette blir en prioritert oppgave også i det nye selskapet.

– Målet er å bygge billigere og bedre veier, men ikke på bekostning av sikkerhet og gode arbeidsplasser, sa Solvik-Olsen.

– Arbeidet mot sosial dumping blir en av oppgavene vi skal ivareta i oppbygningen av selskapet, sa Roverud.

Regjeringen går motsatt vei

NTL-foreningen i Statens vegvesen stiller spørsmål ved at regjeringen oppretter et nytt vegselskap for å spare penger.

– Vanligvis slår man sammen enheter for å effektivisere, i Statens vegvesen velger regjeringen å opprette et nytt selskap. Det nye med dette selskapet er at man bevilger penger til lengre strekninger, og gir selskapet større frihet til å drive prosjektene. Det kunne man like gjerne gjort overfor Statens vegvesen, og så kunne vi fortsatt hatt en organisasjon som drev med veibygging i Norge, sier Kåre Herland, leder i NTL Veg.

Herland er redd for at regjeringen spiller Svarteper med Statens vegvesen.

– Vi har en del oppgaver som vi ikke vet om veiselskapet skal utføre på strekningene de skal bygge ut, og vi regner med at Statens vegvesen blir sittende med en del forvaltningsoppgaver. Vi er bekymret for at selskapet skal få de enkle jobbene, mens de vanskelige bitene blir igjen i Statens vegvesen. Så kan det brukes mot oss ved en senere anledning at vi ikke er effektive nok, for å privatisere en større del av Statens vegvesen.

Herland ser ikke at ansatte i Statens vegvesen kommer til å bli overført til det nye selskapet.

– Statens vegvesen skal drive med det samme som vi har gjort, så vi ser det ikke som naturlig at ansatte blir overført, sier Herland.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse