Solvik-Olsen har ikke svart om forsikringskostnader
Tre uker etter etterlysningen er det fortsatt uklart for Stortinget hvor mye de nye jernbaneselskapene må ut med til forsikring.
JERNBANEREFORM KOSTER: Ketil Solvik-Olsen kan foreløpig ikke svare på hvor mye forsikringskostnadene for de nye jernbaneselskapene blir.
Ole Palmstrøm
helge@lomedia.no
– Det er ikke snakk om småbeløp. Det er svært kritikkverdig at dette ikke var omtalt i proposisjonen om jernbanereformen. Det føyer seg bare inn i rekken av ting som er ute av kontroll og som dukker opp i etterkant i forbindelse med Jernbanereformen, sier Liv Signe Navarsete (Sp) til LO-Aktuelt.
• Disse 27 yrkene gikk ned i lønn i fjor
Ingen konkrete svar
I Stortingets muntlige spørretime for snart tre uker siden spurte hun samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (FrP) om forsikringskostnadene til de nye togselskapene. Hun fikk ikke konkrete svar. Samferdselsministeren lovte i stedet å komme tilbake til Stortinget med et skriftlig svar på spørsmålet.
Nå er imidlertid tålmodigheten til Senterpartiet utfordret: Det har nemlig ikke kommet noe svar. Derfor har transportpolitisk talsperson Janne Sjelmo Nordås stilt skriftlig spørsmål til samferdselsministeren, som han er pålagt å svare på innen en frist.
Regjeringen har skilt ut flere selskaper, både Bane NOR, Bane Service, et billettselskap, et eiendomsselskap og et selskap med ansvar for materiell som alle må tegne egne forsikringsavtaler på det åpne markedet.
Nå nedlagte Jernbaneverket var selvassurandør, som et statlig selskap. Det er ikke mulig for de nye selskapene som nå er etablert å være selvassurandør.
Åtte avtaler
Etter det LO-Aktuelt erfarer har Bane NOR alene inngått åtte forsikringsavtaler med tre forskjellige selskap, med egenandeler opp mot 20 millioner kroner.
For tingskade/avbrudd, ansvar, og byggherreforsikring er egenandelen 20 millioner kroner. For cyber, kriminalitet og underslag samt miljøansvar er egenandelen fem millioner kroner. I tillegg er både yrkesskade/personskade og styreansvar forsikret.
Egenandelene er bevisst satt relativt høyt. Hendelser må derfor hovedsakelig dekkes over ordinær drift. Men egenandelen vil også i seg selv gjøre et innhogg ved utbetaling av forsikringsbeløp til selskapet.