JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Privatiseringen av jernbanen

Dette er det nye Jernbane-Norge

1. januar fikk mange ansatte ny arbeids­giver. De jobber for selskaper der alt ikke er avklart ennå.

Bjørn Grimstad / Ole Palmstrøm

oystein.braathen@lomedia.no

Jernbanedirektoratet

• Styres av Samferdselsdepartementet og finansieres over statsbudsjettet.
• Skal utvikle togtilbud, utrede og kordinere transportbehov og inngå avtaler med fylkeskommunale kollektivselskaper som Ruter og Kolumbus.
• Har ansvar for konkurranseutsetting av persontogtrafikk
• Fra Jernbaneverket overtas kompetanse og aktiviteter innen utredning, sikkerhet og teknologi, totalt 160 stillinger
• I tillegg kommer Norsk Jernbaneskole, som utdanner lokomotivførere og personell innen trafikkstyring med 59 ansatte og Norsk Jernbanemuseum, som har 22 stillinger.

Bane NOR

• Statsforetak, eies av Samferdselsdepartementet. Overtar de fleste av Jernbaneverkets oppgaver, avtaler med direktoratet. Over 4000 ansatte.
• Skal bygge nytt, vedlikeholde og ha ansvaret for en sikker og tilgjengelig infrastruktur, eiendommer og trafikkstyring. Verdi av alle eiendelene: 143 milliarder kroner.
• Bane NOR går inn i Arbeidsgiverforeningen Spekter. Nye tariffavtaler basert på arbeids­miljøloven.
• De som blir med fra Jernbaneverket opprettholder medlemskapet i Statens pensjonskasse. Ordningen lukkes 1. januar 2018.
• For de over 55 år gjelder eksisterende særaldersgrenser.
• Ny pensjonsordning for alle som ­ansettes i 2017.

ROM Eiendom med 94 ansatte går inn i Bane NOR i løpet av 2017.

• I ROMs årsregnskap for 2015 er verdien satt til 3,61 milliarder. Der anslås verdi av all eiendom til 12 milliarder kroner.
ROM har 980 bygg.

NSB

• Blir rendyrket togoperatør.
Skal nedbemanne med 300 innen ledelse og administrasjon fram til desember 2018.
• Godstrafikken og Nettbuss drives videre.
• NSB Anbud AS, etablert i juni 2016. Godkjent for å konkurrere om de to trafikkpakkene som lyses ut.

Entur AS

• Ansvar for betjent salg, hittegods og kundesenter. 248 ansatte.
• Skal ha salgs- og billettsystemer for jernbanen. Har fått oppdrag med å utvikle en nasjonal reiseplanlegger for all kollektivtrafikk.
• Eid av NSB. Overføres til Samferdselsdepartementet i år.
• Togselskapene som vinner trafikkpakker blir pålagt å benytte Entur. I tillegg kan de utvikle egne salgskanaler. Foreløpig har kun NSB avtale med Entur AS.

Materiellselskapet AS

• Skal kjøpe, forvalte, eie og leie ut togmateriell til operatørene. 31 ansatte.
• Opprettet i oktober 2016, eid av NSB. Overføres til Samferdselsdepartementet i år. Fire avdelinger: Finans og HR, teknisk, materiell og juridisk.

Togvedlikehold AS

• Etablert i september 2016. Overtar Mantena AS med 1101 ansatte (2015).
• Selskapet som vinner en kontrakt er ansvarlig for vedlikehold. Velger selv leverandør av tjenestene, som får tilgang til verksteder og skinner for parkering.
• Togmateriell AS vil leie ut materiellet med «servicehefte» som viser historikk og program for vedlikehold.

Renhold

• NSB Trafikkservice AS har renhold av persontog med 130 fast ansatte på elleve baser rundt i Norge. Etablert 2001.
• Togrenhold er konkurranseutsatt, ­Trafikkservice har kontrakt til 31. juli 2018. Eid 55 prosent av NSB AS og 45 prosent av ISS Facility Services AS.

Konkurransen om persontog

• Togselskapene konkurrerer om enerett til å kjøre persontog på strekningene.
• To unntak der NSB fortsetter sitt tilbud:

- Intercity-tog på Dovrebanen, strekningen Lillehammer-Gardermoen-Oslo.

- Sørlandsbanen mellom Kongsberg og Oslo.

Framdriften

Jernbanereformen er forsinket i forhold til opprinnelig plan.
• Sørlandsbanen: Konkurransegrunnlag ut i løpet av våren. Trafikkstart i desember 2018.
• Pakke nord: Konkurransegrunnlag ut senere. Trafikkstart desember 2019.

Disse fortsetter som før

Flåmsbana er unntatt konkurranse og tildelt NSB ut 2027. Siden 1998 har Aurland Ressursutvikling og NSB samarbeidet om salg og drift.
• Baneservice AS har i mange år konkurrert om oppdrag innen fornyelse og vedlikehold. Skilt ut fra Jernbaneverket som aksjeselskap i 2005. Heleid av Samferdselsdepartementet til 1.1.2016 da det ble overført til Nærings- og fiskeridepartementet.

Les mer:

Fire jernbaneselskaper skilles ut i april
Bane NOR utelukker ikke nedbemanning
NSB leverer solid overskudd fra virksomheter som skal skilles ut
Høyre og Frp rekker ikke togprivatiseringen før valget
Frykter dyrere billetter når det blir anbud på tog
Trangt og dyrt på Solvik-Olsens drømmetog
NSB må kutte 300 ansatte
– Regjeringen tar kvelertak på NSB

Annonse
Annonse