Privatiseringen av jernbanen
Dette er det nye Jernbane-Norge
1. januar fikk mange ansatte ny arbeidsgiver. De jobber for selskaper der alt ikke er avklart ennå.
Bjørn Grimstad / Ole Palmstrøm
oystein.braathen@lomedia.no
Jernbanedirektoratet
• Styres av Samferdselsdepartementet og finansieres over statsbudsjettet.
• Skal utvikle togtilbud, utrede og kordinere transportbehov og inngå avtaler med fylkeskommunale kollektivselskaper som Ruter og Kolumbus.
• Har ansvar for konkurranseutsetting av persontogtrafikk
• Fra Jernbaneverket overtas kompetanse og aktiviteter innen utredning, sikkerhet og teknologi, totalt 160 stillinger
• I tillegg kommer Norsk Jernbaneskole, som utdanner lokomotivførere og personell innen trafikkstyring med 59 ansatte og Norsk Jernbanemuseum, som har 22 stillinger.
Bane NOR
• Statsforetak, eies av Samferdselsdepartementet. Overtar de fleste av Jernbaneverkets oppgaver, avtaler med direktoratet. Over 4000 ansatte.
• Skal bygge nytt, vedlikeholde og ha ansvaret for en sikker og tilgjengelig infrastruktur, eiendommer og trafikkstyring. Verdi av alle eiendelene: 143 milliarder kroner.
• Bane NOR går inn i Arbeidsgiverforeningen Spekter. Nye tariffavtaler basert på arbeidsmiljøloven.
• De som blir med fra Jernbaneverket opprettholder medlemskapet i Statens pensjonskasse. Ordningen lukkes 1. januar 2018.
• For de over 55 år gjelder eksisterende særaldersgrenser.
• Ny pensjonsordning for alle som ansettes i 2017.
ROM Eiendom med 94 ansatte går inn i Bane NOR i løpet av 2017.
• I ROMs årsregnskap for 2015 er verdien satt til 3,61 milliarder. Der anslås verdi av all eiendom til 12 milliarder kroner.
ROM har 980 bygg.
NSB
• Blir rendyrket togoperatør.
• Skal nedbemanne med 300 innen ledelse og administrasjon fram til desember 2018.
• Godstrafikken og Nettbuss drives videre.
• NSB Anbud AS, etablert i juni 2016. Godkjent for å konkurrere om de to trafikkpakkene som lyses ut.
Entur AS
• Ansvar for betjent salg, hittegods og kundesenter. 248 ansatte.
• Skal ha salgs- og billettsystemer for jernbanen. Har fått oppdrag med å utvikle en nasjonal reiseplanlegger for all kollektivtrafikk.
• Eid av NSB. Overføres til Samferdselsdepartementet i år.
• Togselskapene som vinner trafikkpakker blir pålagt å benytte Entur. I tillegg kan de utvikle egne salgskanaler. Foreløpig har kun NSB avtale med Entur AS.
Materiellselskapet AS
• Skal kjøpe, forvalte, eie og leie ut togmateriell til operatørene. 31 ansatte.
• Opprettet i oktober 2016, eid av NSB. Overføres til Samferdselsdepartementet i år. Fire avdelinger: Finans og HR, teknisk, materiell og juridisk.
Togvedlikehold AS
• Etablert i september 2016. Overtar Mantena AS med 1101 ansatte (2015).
• Selskapet som vinner en kontrakt er ansvarlig for vedlikehold. Velger selv leverandør av tjenestene, som får tilgang til verksteder og skinner for parkering.
• Togmateriell AS vil leie ut materiellet med «servicehefte» som viser historikk og program for vedlikehold.
Renhold
• NSB Trafikkservice AS har renhold av persontog med 130 fast ansatte på elleve baser rundt i Norge. Etablert 2001.
• Togrenhold er konkurranseutsatt, Trafikkservice har kontrakt til 31. juli 2018. Eid 55 prosent av NSB AS og 45 prosent av ISS Facility Services AS.
Konkurransen om persontog
• Togselskapene konkurrerer om enerett til å kjøre persontog på strekningene.
• To unntak der NSB fortsetter sitt tilbud:
- Intercity-tog på Dovrebanen, strekningen Lillehammer-Gardermoen-Oslo.
- Sørlandsbanen mellom Kongsberg og Oslo.
Framdriften
• Jernbanereformen er forsinket i forhold til opprinnelig plan.
• Sørlandsbanen: Konkurransegrunnlag ut i løpet av våren. Trafikkstart i desember 2018.
• Pakke nord: Konkurransegrunnlag ut senere. Trafikkstart desember 2019.
Disse fortsetter som før
• Flåmsbana er unntatt konkurranse og tildelt NSB ut 2027. Siden 1998 har Aurland Ressursutvikling og NSB samarbeidet om salg og drift.
• Baneservice AS har i mange år konkurrert om oppdrag innen fornyelse og vedlikehold. Skilt ut fra Jernbaneverket som aksjeselskap i 2005. Heleid av Samferdselsdepartementet til 1.1.2016 da det ble overført til Nærings- og fiskeridepartementet.
Les mer:
• Fire jernbaneselskaper skilles ut i april
• Bane NOR utelukker ikke nedbemanning
• NSB leverer solid overskudd fra virksomheter som skal skilles ut
• Høyre og Frp rekker ikke togprivatiseringen før valget
• Frykter dyrere billetter når det blir anbud på tog
• Trangt og dyrt på Solvik-Olsens drømmetog
• NSB må kutte 300 ansatte
• – Regjeringen tar kvelertak på NSB