Bjørn Grimstad / Ole Palmstrøm
Privatiseringen av jernbanen
Dette er det nye Jernbane-Norge
1. januar fikk mange ansatte ny arbeidsgiver. De jobber for selskaper der alt ikke er avklart ennå.
oystein.braathen@lomedia.no
Jernbanedirektoratet
• Styres av Samferdselsdepartementet og finansieres over statsbudsjettet.
• Skal utvikle togtilbud, utrede og kordinere transportbehov og inngå avtaler med fylkeskommunale kollektivselskaper som Ruter og Kolumbus.
• Har ansvar for konkurranseutsetting av persontogtrafikk
• Fra Jernbaneverket overtas kompetanse og aktiviteter innen utredning, sikkerhet og teknologi, totalt 160 stillinger
• I tillegg kommer Norsk Jernbaneskole, som utdanner lokomotivførere og personell innen trafikkstyring med 59 ansatte og Norsk Jernbanemuseum, som har 22 stillinger.
Bane NOR
• Statsforetak, eies av Samferdselsdepartementet. Overtar de fleste av Jernbaneverkets oppgaver, avtaler med direktoratet. Over 4000 ansatte.
• Skal bygge nytt, vedlikeholde og ha ansvaret for en sikker og tilgjengelig infrastruktur, eiendommer og trafikkstyring. Verdi av alle eiendelene: 143 milliarder kroner.
• Bane NOR går inn i Arbeidsgiverforeningen Spekter. Nye tariffavtaler basert på arbeidsmiljøloven.
• De som blir med fra Jernbaneverket opprettholder medlemskapet i Statens pensjonskasse. Ordningen lukkes 1. januar 2018.
• For de over 55 år gjelder eksisterende særaldersgrenser.
• Ny pensjonsordning for alle som ansettes i 2017.
ROM Eiendom med 94 ansatte går inn i Bane NOR i løpet av 2017.
• I ROMs årsregnskap for 2015 er verdien satt til 3,61 milliarder. Der anslås verdi av all eiendom til 12 milliarder kroner.
ROM har 980 bygg.
NSB
• Blir rendyrket togoperatør.
• Skal nedbemanne med 300 innen ledelse og administrasjon fram til desember 2018.
• Godstrafikken og Nettbuss drives videre.
• NSB Anbud AS, etablert i juni 2016. Godkjent for å konkurrere om de to trafikkpakkene som lyses ut.
Entur AS
• Ansvar for betjent salg, hittegods og kundesenter. 248 ansatte.
• Skal ha salgs- og billettsystemer for jernbanen. Har fått oppdrag med å utvikle en nasjonal reiseplanlegger for all kollektivtrafikk.
• Eid av NSB. Overføres til Samferdselsdepartementet i år.
• Togselskapene som vinner trafikkpakker blir pålagt å benytte Entur. I tillegg kan de utvikle egne salgskanaler. Foreløpig har kun NSB avtale med Entur AS.
Materiellselskapet AS
• Skal kjøpe, forvalte, eie og leie ut togmateriell til operatørene. 31 ansatte.
• Opprettet i oktober 2016, eid av NSB. Overføres til Samferdselsdepartementet i år. Fire avdelinger: Finans og HR, teknisk, materiell og juridisk.
Togvedlikehold AS
• Etablert i september 2016. Overtar Mantena AS med 1101 ansatte (2015).
• Selskapet som vinner en kontrakt er ansvarlig for vedlikehold. Velger selv leverandør av tjenestene, som får tilgang til verksteder og skinner for parkering.
• Togmateriell AS vil leie ut materiellet med «servicehefte» som viser historikk og program for vedlikehold.
Renhold
• NSB Trafikkservice AS har renhold av persontog med 130 fast ansatte på elleve baser rundt i Norge. Etablert 2001.
• Togrenhold er konkurranseutsatt, Trafikkservice har kontrakt til 31. juli 2018. Eid 55 prosent av NSB AS og 45 prosent av ISS Facility Services AS.
Konkurransen om persontog
• Togselskapene konkurrerer om enerett til å kjøre persontog på strekningene.
• To unntak der NSB fortsetter sitt tilbud:
- Intercity-tog på Dovrebanen, strekningen Lillehammer-Gardermoen-Oslo.
- Sørlandsbanen mellom Kongsberg og Oslo.
Framdriften
• Jernbanereformen er forsinket i forhold til opprinnelig plan.
• Sørlandsbanen: Konkurransegrunnlag ut i løpet av våren. Trafikkstart i desember 2018.
• Pakke nord: Konkurransegrunnlag ut senere. Trafikkstart desember 2019.
Disse fortsetter som før
• Flåmsbana er unntatt konkurranse og tildelt NSB ut 2027. Siden 1998 har Aurland Ressursutvikling og NSB samarbeidet om salg og drift.
• Baneservice AS har i mange år konkurrert om oppdrag innen fornyelse og vedlikehold. Skilt ut fra Jernbaneverket som aksjeselskap i 2005. Heleid av Samferdselsdepartementet til 1.1.2016 da det ble overført til Nærings- og fiskeridepartementet.
Les mer:
• Fire jernbaneselskaper skilles ut i april
• Bane NOR utelukker ikke nedbemanning
• NSB leverer solid overskudd fra virksomheter som skal skilles ut
• Høyre og Frp rekker ikke togprivatiseringen før valget
• Frykter dyrere billetter når det blir anbud på tog
• Trangt og dyrt på Solvik-Olsens drømmetog
• NSB må kutte 300 ansatte
• – Regjeringen tar kvelertak på NSB
Mest lest
Nav må omfordele en stadig større andel av skattepengene til sine brukere i framtida.
Colourbox
Titusener vil havne på uføretrygd med nye pensjonsregler
– Ikke LOs jobb å støtte en forverring av arbeidstakernes kår. Det provoserer meg skikkelig, sier Jan Lange.
Jan-Erik Østlie
Vil stanse ny pensjon: – Forkastelig at LO stiller seg bak et sånt forslag
Grete Refslund Helleren (f.v.), Elise Randen og Celin Stordahl synes lønnsløftet er fortjent. Det kompenserer for mye ansvar og press på jobb, mener de.
Simen Aker Grimsrud
Her får ansatte lønnshopp på 100.000 kroner
Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre har grunn til å være bekymret for partiets lave oppslutning.
Jan-Erik Østlie
Ap nær historisk svakt resultat: – Det siste partiet trenger nå
Fagkoordinator og vernepleier, Kine Holm Johnsen (i midten) og verneombud og vernepleier Silje Gjevestad (bakerst) synes arbeidshvedagen er helt annerledes nå enn for bare et år siden - og det til det positive. I front går avdelingsleder Anne Lene Halvorsli.
Hanna Skotheim
Her var alltid minst én ansatt syk. Fem grep tok knekken på sykefraværet
LØFTER JERN: Selv om de har verktøy og hjelpemidler som hjør arbeidshverdagen lettere, må Tom Karlsen (f.v.), Tom Rune Riis og Odd Vidar Tenold ved hjul og boggi-avdelingen på Grorud fortsatt løfte ofte og mye. I løpet av en dag blir mange deler, som denne foringen på 28 kilo, båret og flyttet på.
Morten Hansen
Her går nesten alle av med tidligpensjon: – Kroppen blir utslitt
– Universitetet må tenke på hva studentene sitter igjen med og hvilken samfunnsnytte kunnskapen har. Hver person som ikke blir skadet, lemlestet eller dør på jobb er en stor gevinst i seg selv, sier Helge Rushfeldt.
Privat
Helge frykter liv vil gå tapt om faget han underviser i blir lagt ned
Underverksmester Lene Brosché (36) og verksmester Vegard Stranden (46), Hustad fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Slik gikk Lene og Vegard opp til sammen 120.000 kroner i lønn
LO ønsker å gjøre tilpasninger i arbeidslivet før de nye pensjonsreglene trer i kraft.
Terje Pedersen / NTB
LO sier ikke ja til pensjonsalder på 70 år. Dette har de gått med på
Erlend Angelo
Hva betyr pensjonsforliket for deg? Her får du detaljene
Grethe Nygaard
Ektemannens lønn irriterer Hanne: – Jeg fortjener like mye
Kommentar
Et nødvendig grep for å gjøre færre til minstepensjonister, er å øke innbetalingen til pensjonssparing fra arbeidsgiver. Minstekravet til tjenestepensjoner bør dobles, skriver Tore Ryssdalsnes, ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt.
Anna Granqvist
Dette er et av de virkelige klasseskillene i pensjonssystemet
FANEMARKERING: Pensjonsforliket tar Norge i feil retning, var beskjeden fra nær 200 klubber og avdelinger i fagbevegelsen på dagens fanemarkering.
Jan-Erik Østlie
Pensjonsprotest: – Sju partier har valgt å kaste hele det arbeidende folk under bussen
Purser Bente Arnesen er tillitsvalgt for et klassisk kvinnedominert lavtlønnsyrke: Kabinansatte i luftfarten. Hun mener det må en skikkelig opprydning til i flybransjen for å sikre de ansatte bedre lønn, bedre arbeidstid og bedre medvirkning.
Privat
På jobb i lufta: Trusler, vold og seksuell trakassering
Høyesterett har konkludert med at oljearbeideren ikke får rett til fritak fra nattarbeid. (Illustrasjonsfoto).
NTB
61-åring nektes fritak fra nattarbeid etter hjerteinfarkt
Kommentar
Frp-ledelsen er ikke ferdig med Amundsen-saken. Det som har skjedd vil nå bli tema i partiets organisasjonskomité, skriver Kjell Werner.
Leif Martin Kirknes
Facebook, sprit og Frp er en dårlig miks
Kommentar
Etter flere magre år, krever LO og Peggy Hessen Følsvik reallønnsøkning. Det er ikke sikkert norske bedrifter har råd, mener Ole Erik Almlid og NHO.
Tormod Ytrehus
Fyrverkeri for de rike og nulloppgjør for oss andre
Debatt
LO-sekretær Are Tomasgard (bildet) er «klin forbanna» og «i sjokk», men det er vanskelig å ta utspillene seriøst, skriver Morten Johansen.
Jan-Erik Østlie
LO-ledelsen er «klin forbanna», men det er vanskelig å ta seriøst
Peggy Hessen Følsvik tar selvkritikk for hele LO-familien for valgkampen.
Jan-Erik Østlie
LO innrømmer: Vi bommet på sakene
LØNN: NTL-tillitsvalgt Ingvild Vaggen Malvik opplever at statsansatte søker på jobber som de egentlig ikke har tenkt å ta, for å bruke jobbtilbudet til å jekke opp egen lønn.
Brian Cliff Olguin