JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Flåmsbana unntas fra konkurranse

NSB beholder Flåmsbana

Avtalen mellom NSB og Flåm Utvikling fortsetter ut 2027.
BRATT: Flere ganger er strekningen nevnt blant verdens vakreste togreiser.

BRATT: Flere ganger er strekningen nevnt blant verdens vakreste togreiser.

Flåm Utvikling / Thor Andresen

oystein.braathen@lomedia.no

– Vi skal selge Flåmsbana inn både i ferie- og fritidsmarkedet i Norge og i det internasjonale markedet, sier Marianne B. Einarsen, konserndirektør for reiseliv i NSB.

Siden 1998 har Aurland Ressursutvikling (ARU) og NSB samarbeidet om å drive og markedsføre strekningen. Fra 2013 har de to vært like store eiere i selskapet som videreutvikler reisemålet.

Nå har Samferdselsdepartementet gitt beskjed om at den unntas fra konkurranse. Dermed kan avtalen med Flåm Utvikling fortsette til den løper ut i 2027.

– Nå skal vi utvikle Flåmsbana og området rundt videre i samarbeid med Aurland Ressursutvikling, sier Einarsen.

Hun forteller at utenlandske reiseoperatører kan bestille gruppeturer både ett og to år i forveien. Derfor er det viktig å tenke langsiktig eierskap.

* Flåmsbana 75 år: Går fortsatt så det suser fra fjell til fjord – og tilbake igjen

HELÅRS REISEMÅL: Flåmsbana prøver å trekke til seg reisende også i vinterhalvåret.

HELÅRS REISEMÅL: Flåmsbana prøver å trekke til seg reisende også i vinterhalvåret.

Anne Siri Renå

Muligheter

Sammen med Fjord1 har NSB satt i gang cruise på Nærøyfjorden og Aurlandsfjorden som del av turisttilbudet Norge i et nøtteskall. Det er også lagt opp til turer i nærområdet.

– Avtalen bidrar til at vi kan konsentrere oss om utvikling og salg av Norge som ferieland. Dette gir forutsigbare rammer for arbeidet vårt videre, sier Solrun Hjelleflat, administrerende direktør i ARU.

Fra 2014 til 2015 økte antall passasjerer med 10,9 prosent, ifølge Statistisk sentralbyrå. I 2015 hadde strekningen cirka 770 000 passasjerer.

I år kan antall reisende passere 900 000, i hovedsak turister der cirka 30 prosent kommer med cruiseskipene. Og lønnsomheten i Flåm Utvikling er god.

Ifjor omsatte selskapet for 133 millioner kroner, med et resultat før skatt på 63 millioner kroner. Eierne, NSB og ARU, kunne hente ut 45,9 millioner kroner i utbytte.

Flåmsbana er blant de bratteste togreisene i verden på normalspor. Fra Myrdal, på 866 meter over havet, til Flåm på 2 meter, er det 20 kilometer med 21 tuneller.

Flåmsbana:

Sidebane til Bergensbanen mellom Myrdal stasjon og Flåm. Hele banen ligger i Aurland kommune i Sogn og Fjordane.
Siden 1998 er Flåm Utvikling AS ansvarlig for persontrafikken på banen, NSB er operatør.
Tar deg 20 stupbratte kilometer mellom høyfjellet på Myrdal, Hardangervidda, og fjordbygda Flåm.
En av Norges største turistattraksjoner
Turen én vei tar cirka en time.

Kilde: Wikipedia

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Flåmsbana:

Sidebane til Bergensbanen mellom Myrdal stasjon og Flåm. Hele banen ligger i Aurland kommune i Sogn og Fjordane.
Siden 1998 er Flåm Utvikling AS ansvarlig for persontrafikken på banen, NSB er operatør.
Tar deg 20 stupbratte kilometer mellom høyfjellet på Myrdal, Hardangervidda, og fjordbygda Flåm.
En av Norges største turistattraksjoner
Turen én vei tar cirka en time.

Kilde: Wikipedia