Jernbanereformen koster
NSB leverer solid overskudd fra virksomheter som skal skilles ut
NSB-konsernet har et driftsresultat på 1740 millioner kroner for 2016.
SKILLES UT: NSB persontog må nedbemanne med rundt 300 ansatte som følge av jernbanereformen. Alle persontog skal skilles ut
Øystein Bråthen
oystein.braathen@lomedia.no
– En betydelig del av resultatet er skapt i de virksomhetene som i år skilles ut som følge av reformen, opplyser konsernsjef Geir Isaksen.
Persontogene økte inntektene fra 7,5 milliarder i 2015 til 7,8 milliarder. Resultatet gikk ned fra 1,2 milliarder til 636 millioner.
– Det er belastet med 542 millioner i omstillingskostnader, sier Isaksen.
Antall reiser gikk litt ned, fra 72,4 millioner i 2015 til 72,3 millioner i fjor. NSB Persontog regnet med en økning på cirka 3 prosent.
Veksten i antall togreiser de siste fem årene har vært 29 prosent, men streiken blant lokomotivførerne i høst får noe av skylda for at forventningen ikke ble nådd.
• NJF vil hindre dårlig opplæring av konduktører
• NSB sender togdeler til Ungarn for vedlikehold
Tøff konkurranse for CargoNet
CargoNet merker at trailere tar mye av godsmarkedet. Inntektene gikk noe ned og endte så vidt under én milliard kroner. Resultatet gikk ned fra et overskudd på 89 millioner i 2015 til minus to millioner i fjor. Noe av svikten skyldes også at tilbudet til kundene ble redusert under streiken.
Rekord for Nettbuss
Nettbuss fikk sitt beste resultat noensinne, og antall reiser økte fra 110 millioner i 2015 til 119 millioner i fjor. Selskapet får gode tall i kundeundersøkelser, og driftsresultatet ble forbedret fra 172 millioner (2015) til 306 millioner kroner.
– Svenske Nettbuss Bus4You hadde de mest fornøyde kundene innen transportsektoren for sjette år på rad i fjor, forteller Isaksen.
I OMSTILLING: Konsernsjef Geir Isaksen kan fortelle om gode resultater fra de fleste av NSBs datterselskaper.
Øystein Bråthen
Nytt område
Under omstillingen er NSB Reiseliv etablert. Sentralt her står Flåmsbana. Den opplever en betydelig tilstrømning fra turister som gjerne kombinerer strekningen med Bergensbanen, og en båttur. Antall passasjerer økte fra 781 000 i 2015 til 926 000 i fjor.
Avslutning og begynnelse
Reformen fører til at verkstedene i Mantena, med 1090 årsverk, skilles ut fra NSB-konsernet. Det samme gjør Materiell AS med 32 årsverk. Materiell får med seg nesten 300 tog - alt unntatt Flåmsbana. NSB Persontog leier så materiellet tilbake.
Ut går også billett og salg med 192 årsverk. Nå er de skilt ut i selskapet Entur AS.
ROM Eiendom, 98 årsverk, overtas av Bane NOR i løpet av våren.
– I dag er det siste gang vi presenterer årsresultatet for det gamle NSB-konsernet og resultatet for det nye. Selv om omstilling er krevende for et konsern og tøft for mange av medarbeiderne som står midt oppe i det, motiveres vi av konkurranse og ambisjonene i jernbanereformen, sier Geir Isaksen.
Les også:
• Høyre og Frp rekker ikke togprivatiseringen før valget
• Jernbanereformen koster skattebetalerne over 500 millioner kroner
• 250 NSB-ansatte jobber med jernbanereformen
• Bane NOR utelukker ikke nedbemanning
Privatisering av jernbanen
• Regjeringen lanserte sin nye politikk for jernbanen, «jernbanereformen», i mai 2015.
• Reformen startet en storstilt privatisering av den norske jernbanen.
• Regjeringen mener dette vil effektivisere persontogtrafikken.
• Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen (togpakke 1 sør) skal ut på anbud 3. februar 2017.
• Disse togstrekningene legges ut på anbud i mai 2017 (togpakke 2 nord): Trondheim-Bodø, Bodø-Rognan, Lundamo/Melhus-Stjørdal/Steinkjer, Dombås-Åndalsnes, Hamar-Røros, Røros-Trondheim, Trondheim-Storlien, Oslo-Trondheim.
• Kontraktsignering togpakke 1 sør skjer i august 2017 – noen uker før stortingsvalget.
• Kontraktsignering for togpakke 2 nord skjer i desember 2017.
Kilder: NSBs konsernblad Vingehjulet, Samferdselsdepartementet
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.
Flere saker
Privatisering av jernbanen
• Regjeringen lanserte sin nye politikk for jernbanen, «jernbanereformen», i mai 2015.
• Reformen startet en storstilt privatisering av den norske jernbanen.
• Regjeringen mener dette vil effektivisere persontogtrafikken.
• Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen (togpakke 1 sør) skal ut på anbud 3. februar 2017.
• Disse togstrekningene legges ut på anbud i mai 2017 (togpakke 2 nord): Trondheim-Bodø, Bodø-Rognan, Lundamo/Melhus-Stjørdal/Steinkjer, Dombås-Åndalsnes, Hamar-Røros, Røros-Trondheim, Trondheim-Storlien, Oslo-Trondheim.
• Kontraktsignering togpakke 1 sør skjer i august 2017 – noen uker før stortingsvalget.
• Kontraktsignering for togpakke 2 nord skjer i desember 2017.
Kilder: NSBs konsernblad Vingehjulet, Samferdselsdepartementet