Hva har jernbanereformen kostet så langt?
Jernbanereformen koster skattebetalerne over 500 millioner kroner
Det tilsvarer seks splitter nye togsett.
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen syns det er verdt å bruke over 500 millioner kroner på jernbanereformen.
Martin Guttormsen Slørdal
yngvil@lomedia.no
Prislappen på den borgerlige regjeringens jernbanereform blir større og større. Fredag vedtok regjeringen Solberg å øke budsjettet til jernbanereformen med enda 50 millioner kroner til Jernbaneverket.
Det betyr at jernbanereformen koster skattebetalerne svimlende 508.400.000 millioner kroner. Det aller meste er penger som brukes i 2016.
Til sammenligning koster seks nye elektriske togsett rundt det samme.
Se oversikten over pengebruken her:
Her er FriFagbevegelses oversikt over hvor mye som allerede er brukt eller satt av til bruk av eksterne konsulenter og egne ansatte for å gjennomføre jernbanereformen:
• Jernbaneverket: Bruker totalt 185 millioner kroner på jernbanereformen i 2016. Blant annet skal 60 ansatte i jernbaneverket jobbe deltid med jernbanereformen i Samferdselsdepartementet, Jernbanedirektoratet og Bane NOR. Til sammen utgjør disse 35 årsverk til 1 million stykket. Eksterne konsulenter skal ha 2,9 millioner kroner.
• Samferdselsdepartementet: Eksterne konsulenter: 25 millioner kroner (2014-2017) og egne ansatte: 21 millioner kroner (21 årsverk i 2014-2016).
(Samferdselsdepartementet har ikke svart på vårt spørsmål om prisen på ett årsverk. Vi legger til grunn at ett årsverk koster 1 millioner kroner.)
• Jernbanedirektoratet: Eksterne konsulenter: 4,4 millioner kroner
•Bane NOR: Eksterne konsulenter: 75 millioner kroner (forventet bruk i 2016).
• Navnebytte og omprofilering i Bane NOR og Jernbanedirektoratet: 37,5 millioner kroner
• NSB: Eksterne konsulenter: 30 millioner kroner (i 2015 og 2016) Egne ansatte: 250 ansatte jobber deltid med å omorganisere NSB som følge av jernbanereformen. 145 årsverk til 900.000 kroner per årsverk, ifølge sikre kilder: 130.500.000 millioner kroner.
(NSB ønsker ikke å svare på noen spørsmål om hva jernbanereformen koster NSB. Vi har lagt til grunn for regnestykket at hver ansatt jobber 0,58 ansatte årsverk med jernbanereformen.)
• 250 NSB-ansatte jobber med jernbanereformen
• Over 100 millioner til konsulenter når jernbanen blir privatisert
«Noen hundretalls millioner kroner»
Stortingsrepresentant Sverre Myrli (Ap) spurte tidligere i høst samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen hva jernbanereformen koster.
Dette svarte statsråden:
«På kort sikt koster det litt penger å omorganisere, fordi en skal gå igjennom og se på hva det er som ikke virker, og på hvordan en løser problemene. De pengene synes jeg det er verdt å bruke, for det å sitte og se på at ting ikke fungerer, men ikke gjøre noe med det, er den dyreste løsningen av alle. Det å få mer effektivitet, det å få en slankere organisasjon betyr at det koster litt når en omorganiserer, og vi har lagt inn i budsjettet at det vil koste noen hundretalls millioner kroner, det vi gjør, alt i alt.»
• Her er Frp-statsrådens nye tog-selskaper
• NSB-ansatte gikk til politisk streik for pensjonsrettigheter
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.