Samferdselsministeren på NJF-landsmøtet:
Solvik-Olsen avviser at jernbanereformen er privatisering
– Staten skal fortsatt styre jernbanesektoren. Det vi gjennomfører er en omgruppering av ansvaret, sa Ketil Solvik-Olsen da han innledet på NJFs landsmøte.
Samferdselsminister Kjetil Solvik Olsen på NJF-landsmøtet 2016
Bjørn Asle Grimstad
oystein.braathen@lomedia.no
– Privatisering er når staten gir fra seg ansvar. Vi skal ha en ny og tydeligere organisering. Jeg vet dere mener vi trenger én stor organisasjon, men reformen legger opp til kortere vei mellom beslutningstakerne og de som utfører oppgavene, sa samferdselsministeren.
• Her er Frp-statsrådens nye tog-selskaper
Høye krav
Han la vekt på at Statens jernbanetilsyn (SJT) får en viktig oppgave for å sørge for sikkerheten framover.
– De skal være den strenge aktøren som bestemmer at folk er kvalifisert, sa statsråden, med henvisning til konflikten mellom lokomotivførerne og NSB.
– Andre har ikke fått lov til å ha sin egen utdanning for førere, sa Solvik-Olsen.
Tidligere har SJT avvist å godkjenne en søknad om det lokomotivførere kaller en «light-utgave» av deres utdanning.
• Lokførerne foreslår løsning på streiken
• 19 sikkerhetsfarer ved privatisering av norsk jernbane
• NJF: – Jernbanereformen kan svekke sikkerheten
Press
Spørsmålet om utdanning for ombordpersonalet ble tatt opp fra salen.
– Tradisjonelt har vi hatt en god opplæring for ombordpersonalet i NSB. Nå har det kommet press for å korte den ned. NSB ønsker å kutte den til fem uker. Dette er etter vår mening for kort. For å ha medarbeidere med god fagkunnskap må vi beholde lengden, sa Ove Sindre Lund, leder for konduktørene i NJF.
Alt nå merker NSB-ansatte et press på pensjonsordningene, selv om det er sagt at reformen ikke skal føre til dårligere lønns- og arbeidsvilkår, ifølge Lund.
I debatten understreket Solvik-Olsen at sikkerhet ikke er noe å forhandle om. Et krav blir gode norskkunnskaper for å unngå misforståelser som kan skape kritiske situasjoner.
Gods
Regjeringen vil innføre en betaling godsselskapene må ut med for å kjøre på norske skinner, en kjøreveisavgift.
– Et dårlig forslag. Veldig få selskaper tjener penger. Jernbanen konkurrerer med utenlandske lastebiler. Nå skal de som velger å bruke miljøvennlig transport betale for en ordning som skal brukes til en kompensasjon hvis godset ikke kommer fram på grunn av infrastrukturen. Brukerne skal betale selv, sa Kåre Wikdahl fra CargoNet.
– Dette skal ikke være bompenger, men det koster Jernbaneverket veldig lite at togene står. Ordningen skal være et insentiv. Samtidig må vi sørge for at kostnadene ikke øker for brukerne, sa Ketil Solvik-Olsen.
Les mer
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.