Mantena-ansatte foran Stortinget
Regjeringa struper økonomien i NSB og setter pensjonene i fare, advarer NSB-ansatte
Regjeringen vil ikke garantere for ansattes pensjon.
– En oppskrift på å legge ned våre bedrifter, og et løftebrudd, sier verkstedarbeiderne.
GODT OPPMØTE: Leder Jane B. Sæthre i Jernbaneforbundet deltok i markeringen foran Stortinget sammen med et par hundre verkstedarbeidere fra Drammen og Oslo.
Ole Palmstrøm
oystein.braathen@lomedia.no
– Mantena og NSB-konsernet blir anbudsutsatt uten at regjeringen på langt nær vil tilføre nok kapital i statsbudsjettet for 2017. Det betyr at de gamle jernbaneselskapene ikke kan delta på like vilkår i anbudskonkurransene som begynner tidlig i 2017, sier hovedtillitsvalgt Petter Trønnes.
Over hele landet la de verkstedansatte organisert i Norsk Jernbaneforbund ned arbeidet i tre timer fordi de mener bedriften stiller med høyere kostnader enn konkurrentene. Foran Stortinget møtte klubbmedlemmer fra Oslo og Drammen opp, og fikk høre appeller til regjeringen om å garantere for pensjonene.
Jane B. Sæthre, leder i Jernbaneforbundet, (nummer tre fra høyre) deltok sammen med et par hundre verkstedarbeidere ved Mantena i den politiske streiken mot regjeringens forslag til NSB-pensjoner.
Ole Palmstrøm
• Over 100 millioner til konsulenter når jernbanen blir privatisert
Forskjellige ordninger
Eksisterende forpliktelser er beregnet til 500 millioner kroner. De NSB-ansatte er medlemmer i Statens pensjonskasse (SPK) og har en ytelsespensjon på 66 prosent av sluttlønn. Kostnaden i SPK er beregnet til 12 prosent, mens noen private legger seg på minstekrav til en ordning som er 2 prosent av brutto lønnskostnader.
– Hvis NSB taper anbud så vil en del ansatte bli virksomhetsoverdratt til det firma som vinner anbudet. Kostnadene for å regulere løpende pensjoner og oppsatte rettigheter for de overførte blir værende i NSB og Mantena, sier Trønnes.
Regjeringen vil ikke komme med løfter om at de overtar forpliktelsene, og i statsbudsjettet for 2017 er det ikke satt av nok midler. Ansatte har nå den avtalefestete pensjonen som gjelder i offentlig sektor. Den kan ikke overføres til privat sektor. Halvparten av de ansatte i Mantena er over 55 år.
– Hvis disse skal kjøpes inn i privat AFP betyr det ytterligere 500 millioner i kostnad, sier Petter Trønnes.
• Her er Frp-statsrådens nye tog-selskaper
Ønsker samarbeid
Statssekretær i Samferdselsdepartementet Tom-Christer Nilsen (H) kom ikke med konkrete løfter.
– Vi skjønner at dere er urolige, og tar med oss alle innspill. Staten skal fortsatt eie NSB og togene. Dette er ikke privatisering. Vi skal fortsatt eie og være arbeidsgiveren deres, og håper på samarbeid i årene framover, sa Nilsen.
• Pensjonsbombe kan knekke NSB. Men regjeringen vil ikke love å redde selskapet
• – NSB har to valg: Kutte i ansattes pensjon eller tape konkurransen
• Høyre mener pensjon er uvesentlig når jernbanen skal ut på anbud
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.