Privatisering av jernbanen:
Høyre mener pensjon er uvesentlig når jernbanen skal ut på anbud
Det mener statssekretær Tom-Christer Nilsen (H) i Samferdselsdepartementet.
Regjeringen og jernbaneforbundet er uenige i spørsmål om pensjon og anbud.
Ole Palmstrøm
Nilsen sier spørsmål om NSB og pensjoner må besvares av NSB selv.
• Pensjonsbombe kan knekke NSB. Men regjeringa vil ikke love å redde selskapet
– NSB gir offentlig inntrykk av at de er klare for å konkurrere, og har konkurrert om anbud utenlands og innenlands med suksess. Gjøvikbanen er vunnet innenfor dagens system, sier Nilsen til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).
Tom-Christer Nilsen (H) er statssekretær i Samferdselsdepartementet. (Foto: ANB)
ANB
Setter standarden
– Godssektoren er liberalisert, og her har NSB suksess med CargoNet og vinner i konkurransen. Vår vurdering er at det nok er NSBs betingelser som vil sette standarden også i et konkurranseutsatt system. Hovedgevinsten i konkurranse er tilbud til kundene, god service og god organisering, ikke pensjonsbetingelser, poengterer statssekretæren.
Sørlandsbanen, Dovrebanen, Rørosbanen, Nordlandsbanen, Raumabanen og Meråkerbanen skal konkurranseutsettes.
• Her er Frp-statsrådens nye tog-selskaper
Uten at regjeringen garanterer for framtidige pensjonskostnader, mener fungerende leder i Norsk Jernbaneforbund, Jane B. Sæthre, at NSB er sjanseløse i anbudskampen.
Jane B. Sæthre, leder i Norsk Jernbaneforbund.
Tri Nguyen Dinh
Hun frykter pensjon kan koste så dyrt at NSB ikke vil greie å konkurrere med selskap med langt billigere pensjonsordninger.
• Pensjonsproblemer truer med å sprenge NSB
Like vilkår
– Skal det være noe poeng med anbudskonkurranse, må alle kunne stille på like vilkår. Det gjør ikke NSB hvis ikke Staten løser problemet rundt pensjonskostnadene. Det virker nesten som politisk ledelse har bestemt seg for å få nye aktører inn på banen uansett, hevder Jane B. Sæthre.
Norsk Jernbaneforbund med sine 6.700 medlemmer har en høy organisasjonsgrad, men sliter likevel med å bli hørt.
• – NSB har to valg: Kutte i ansattes pensjon eller tape konkurransen
Reagerer kraftig
Forbundslederen viser også blant annet til at godstransport er deregulert, og hvor alle selskap konkurrerer på like vilkår uten statsstøtte.
– Det går ikke an å sammenlikne det med persontransport, mener hun.
– Vi er på ingen måte motstandere av forandring. Men vi reagerer kraftig på hastigheten som myndighetene setter opp på jernbanesektoren. Alt skal liksom være klart før valget neste høst, poengterer Jane B. Sæthre.
• 15.000 minstepensjonister går glipp av pensjonsøkning
• «Jeg er med i LO i all hemmelighet. Om jeg avslører det, er jeg redd jeg mister jobben»
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.