Hva koster privatiseringen av jernbanen?
250 NSB-ansatte jobber med jernbanereformen
NSB bruker 30 millioner kroner på eksterne konsulenter som jobber med å omstille selskapet til togkonkurranse, og 250 NSB-ansatte er involvert i prosessen.
DYRT: Jernbanereformen koster betydelige summer også for NSB.
Ole Palmstrøm
yngvil@lomedia.no
NSB jobber på spreng for å tilpasse NSB til «nye rammebetingelser» – konkurranseutsettingen av jernbanen i Norge. Dette koster flesk.
NSB persontog brukte 5 millioner på konsulenttjenester i 2015, og forventer å bruke 25 millioner kroner på konsulentene i Boston Consulting Group i løpet av 2016, sier velinformerte kilder til FriFagbevegelse.
BCG-konsulentene har ifølge Dagens Næringsliv i snitt 3,9 millioner kroner i årslønn.
Rundt 250 NSB-ansatte er involvert i omstillingen, etter det FriFagbevegelse erfarer. Ett årsverk i NSB koster i gjennomsnitt rundt 900.000 kroner, opplyser sikre kilder til FriFagbevegelse.
• Pensjonsbombe kan knekke NSB
Tyst fra NSB
NSB ønsker ikke å kommentere opplysningene og vil heller ikke svare på spørsmål knyttet til dem.
– NSB forbereder seg på en ny hverdag med konkurranse om persontrafikktjenester. Av forretningsmessige hensyn ønsker vi ikke å opplyse om våre kostnader og ressursbruk knyttet til dette arbeidet, skriver Åge-Christoffer Lundeby, kommunikasjonssjef, NSB Persontog i en epost til FriFagbevegelse.
Direktør Mirko Pahl leder BCG-teamet som er inne i NSB. Pahl har 17 år bak seg i Deutsche Bahn og var sentral i flere av de store omstillingsprosessene der, ifølge NSBs internblad Vingehjulet.
175 millioner til eksterne konsulenter
FriFagbevegelse har hentet inn tall og laget en oversikt over bruk av konsulenter.
Her er oversikten over hvor mye som allerede er brukt eller satt av til bruk av konsulenter for å gjennomføre jernbanereformen:
•Samferdselsdepartementet: Konsulenter: 25 millioner kroner (2014-2017) og egne ansatte: 21 årsverk (2014-2016)
•Jernbaneverket: Konsulenter: 2,9 millioner kroner
•Jernbanedirektoratet: Konsulenter: 4,4 millioner kroner
•Bane NOR: Konsulenter: 75 millioner kroner (forventet bruk i 2016) og ansatte lånt ut fra Jernbaneverket: 6 årsverk.
•Ernst & Young leverer 70 prosent av konsulenttjenestene som Bane NOR bruker.
•Navnebytte og omprofilering i Bane NOR og Jernbanedirektoratet: 37,5 millioner kroner
•NSB: Konsulenter: 30 millioner kroner (i 2015 og 2016) Egne ansatte: 250.
• Over 100 millioner til konsulenter når jernbanen blir privatisert
• Arbeiderpartiet gremmes over konsulentbruken i jernbanereformen
Samferdselsministeren: Vil gi varige gevinster
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har tidligere forsvart utgiftene til omleggingen av jernbanen slik:
– Omorganisering av jernbanesektoren vil gi betydelige og varige gevinster for samfunnet generelt og for de reisende og transportørene spesielt, men krever selvsagt noe ressurser på kort sikt.
Dette koster jernbanereformen
•175 millioner kroner går til eksterne konsulenter for å privatisere jernbanen i Norge.
•Ernst & Young og Boston Consulting Group er blant de mest brukte konsulentselskapene i prosessen.
•250 ansatte i NSB er involvert i omstillingen til konkurranse om togstrekningene.
•Ett årsverk i NSB koster i gjennomsnitt 900.000 kroner i året.
•27 årsverk i Jernbaneverket og Samferdselsdepartementet er brukt til omstillingen.
Kilder: Samferdselsdepartementet, Bane NOR.
Flere saker
Dette koster jernbanereformen
•175 millioner kroner går til eksterne konsulenter for å privatisere jernbanen i Norge.
•Ernst & Young og Boston Consulting Group er blant de mest brukte konsulentselskapene i prosessen.
•250 ansatte i NSB er involvert i omstillingen til konkurranse om togstrekningene.
•Ett årsverk i NSB koster i gjennomsnitt 900.000 kroner i året.
•27 årsverk i Jernbaneverket og Samferdselsdepartementet er brukt til omstillingen.
Kilder: Samferdselsdepartementet, Bane NOR.