Inngikk kontrakt med ungarsk verksted uten anbud
NSB sender togdeler til Ungarn for vedlikehold - med trailer!
Jernbaneforbundet har klaget inn NSBs avgjørelse om å inngå kontrakt med et ungarsk, Stadler-eid verksted om vedlikehold av togdeler. Kontrakten er verdt rundt 75 millioner kroner og ble inngått uten anbud.
MANGE KILOMETER: Første avgang med NSBs nye tog var i mai 2012. Nå må de første settene inn til vedlikehold.
Stadler AG
oystein.braathen@lomedia.no
Mantena-ansatte reagerer på at oppdraget ble plassert direkte på et verksted eid av Stadler. Det sveitsiske konsernet produserer NSBs nye Flirt-tog.
Hjulunderstellet, boggien, må inn til rutinemessig vedlikehold etter et visst antall kjørte kilometer, og kjøres med trailer til Ungarn.
– Vi ville brukt et betydelig antall årsverk til å ta denne jobben, sier Nils Bull, leder i Statsbanenes verkstedarbeiderforening, Oslo.
REGELBRUDD: Mantena kunne gjort denne jobben, og burde i hvert fall få gitt et tilbud, mener Nils Bull, leder i Statsbanenes verkstedarbeiderforening, Oslo.
Lena Knutli
Ønsker vurdering
Avtalen ble inngått i fjor, da Mantena fortsatt var et datterselskap av NSB. Etter jernbanereformen skal det skilles ut og overtas av Samferdselsdepartementet.
– Arbeidene kunne vært gjort i egen regi hos oss, som del av konsernet, men det er ikke lov å plassere kontrakten direkte til en privat aktør som Stadler, mener Bull.
• 19 sikkerhetsfarer ved privatisering av norsk jernbane
Norsk Jernbaneforbund (NJF) har klaget kjøpet av tjenestene inn til Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA). Nemnda uttaler seg om en offentlig oppdragsgiver har brutt regelverket. Avgjørelsene er rådgivende.
Faste kjørelengder
Foreningslederen stusser også over at NSB i sin begrunnelse sier de fikk hastverk med å få en midlertidig løsning på nødvendig vedlikehold. Behovet bestemmes av antall kjørte kilometer, som service på en bil.
– Da blir det veldig spesielt å si at dette kom hastig på, sier Bull.
Avtalen betyr at boggiene kjøres på trailer til verkstedet i Ungarn. Med transport og arbeider er kontrakten verdt cirka 75 millioner kroner.
• Her er Frp-statsrådens nye tog-selskaper
Varig avtale
NSB gjennomfører en anbudskonkurranse for fast kontrakt på vedlikeholdet i løpet av våren. Etter planen skal kontrakten skrives før sommeren. Leverandøren av tjenestene skal overta i januar 2018.
Etter at et lite antall boggier ble kjørt til Ungarn stoppet prosessen opp fordi Stadler ikke klarer å levere nødvendige deler til sitt eget verksted.
– Men akkurat det skjer uavhengig av hvem som gjør jobben. Det hadde rammet oss også, sier Bull.
• Følg NJF-magasinet på Facebook
Til behandling
NJFs klage på direkteplasseringen kom inn til KOFA 22. desember.
– Mantena fikk ikke anledning til å by på oppdraget. Vi mener oppdraget klart er underlagt disse reglene. Dette er ikke tillitsskapende. Hvis vi får medhold gir det et viktig signal om at NSB ikke kan operere på denne måten, sier Nils Bull.
Generelt opplyser nemnda at behandlingen kan ta inntil sju måneder. De har nå 76 saker under behandling.
Siden saken er under klagebehandling ønsker ikke NSB å uttale seg.
Klagenemnda
En ulovlig direkte anskaffelse vil si at en offentlig oppdragsgiver anskaffer en vare, tjeneste, eller et bygge- og anleggsarbeid uten å følge reglene om kunngjøring.
Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA) vurderer innklagde saker.
Avgjørelsene er rådgivende. De er ikke rettslig bindende for partene, i motsetning til dom i en rettssak.
I fjor mottok KOFA 189 klagesaker.
Av dette var det 51 prioriterte saker, klager der oppdragsgiver venter med å inngå kontrakt.
Saksbehandlingstiden er da to måneder.
Andre saker kan ta sju måneder.
KOFA har nå 76 saker under behandling.
Kilde KOFA
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.
Flere saker
Klagenemnda
En ulovlig direkte anskaffelse vil si at en offentlig oppdragsgiver anskaffer en vare, tjeneste, eller et bygge- og anleggsarbeid uten å følge reglene om kunngjøring.
Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA) vurderer innklagde saker.
Avgjørelsene er rådgivende. De er ikke rettslig bindende for partene, i motsetning til dom i en rettssak.
I fjor mottok KOFA 189 klagesaker.
Av dette var det 51 prioriterte saker, klager der oppdragsgiver venter med å inngå kontrakt.
Saksbehandlingstiden er da to måneder.
Andre saker kan ta sju måneder.
KOFA har nå 76 saker under behandling.
Kilde KOFA