JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Forslag til nytt partiprogram i FrP

Fremskrittspartiet vil selge NSB AS

Det står i Frps utkast til nytt partiprogram. Men er samferdselsministeren enig i at staten skal selge NSB, spurte Arbeiderpartiet. – Vi har ingen planer om det, sier Ketil-Solvik Olsen (Frp).
INTERNT: Samferdselsministeren ville først ikke svare på om han er enig med programkomiteen i eget parti som vil selge NSB AS.

INTERNT: Samferdselsministeren ville først ikke svare på om han er enig med programkomiteen i eget parti som vil selge NSB AS.

Martin Guttormsen Slørdal

yngvil@lomedia.no

I utkastet til Fremskrittspartiets nye partiprogram står det rett og slett: «Fremskrittspartiet vil selge NSB AS».

Arbeiderpartiets jernbanepolitiske talsperson Sverre Myrli spurte i gårsdagens spørretime i Stortinget samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen om han er enig i det.

– Jeg finner det ikke naturlig at jeg bruker min statsrådsposisjon og Stortingets talerstol til å diskutere programprosesser i Fremskrittspartiet, svarte samferdselsministeren først på spørsmålet fra stortingsrepresentant Myrli.

– Samferdselsministeren er ansvarlig for jernbanepolitikken, har ikke samferdselsministeren noen oppfatning av om staten skal eie NSB eller om NSB skal selges, parerte Myrli.

– Nei, vi har ingen planer om å selge NSB, men vi har planer om å satse veldig mye på jernbane, svarte Solvik-Olsen.

Pensjonsbombe kan knekke NSB

Sverre Myrli (Ap) i gårsdagens spørretime i Stortinget.

Sverre Myrli (Ap) i gårsdagens spørretime i Stortinget.

Martin Guttormsen Slørdal

Høyre: Staten skal eie NSB og togene

Statssekretær i Samferdselsdepartementet Tom-Christer Nilsen (Høyre) forsikret tidligere denne måneden politisk streikende verkstedarbeidere i det foreløpig NSB-eide Mantena at staten fortsatt skal eie NSB og togene. Mantena overføres til et nytt selskap, Togvedlikehold AS, som er eid av Samferdselsdepartementet, i 2017.

– Regjeringa struper økonomien i NSB og setter pensjonene i fare, advarer NSB-ansatte

Frp vil ha fri konkurranse i jernbanen

Frp ønsker seg også fri konkurranse på jernbanenettet, «slik at skinnegående transport kan bli mer konkurransedyktig», heter det i programforslaget.

– Hva er din kommentar til forslagene fra Frp, om å selge NSB AS og fri konkurranse på jernbanenettet?

– Salg av NSB og fri konkurranse på sporet vil bidra til et svekket tilbud ute i distriktene. Det vil føre til et dyrere og dårligere tilbud til de mange, sier Jane Sæthre, leder i Norsk Jernbaneforbund.

Hun representerer over 6000 medlemmer som jobber i jernbanen.

– Norge har i dag ikke et jernbanenett som egner seg for frislepp. Det blir både kaotisk og ineffektivt. Det er et møysommelig puslespill å få trafikken rundt de store byene til å gå som i dag. Samspillet mellom lokaltog, regiontog og godstog er krevende. Gitt de rammebetingelser vi har, er norsk jernbane en av de mest effektive i verden, mener Sæthre.

Ap vil stoppe regjeringens «Black Friday»

Dette er landene som lykkes med jernbanen

Her er Frp-statsrådens nye tog-selskaper

Dette er saken:

• I utkastet til Fremskrittspartiets nye partiprogram står det at «Fremskrittspartiet vil selge NSB AS».

• Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) sier «vi har ingen planer om det».

• Frp ønsker seg også fri konkurranse på jernbanenettet, «slik at skinnegående transport kan bli mer konkurransedyktig», står det i utkastet til nytt partiprogram.

• Konkurransen er i gang. Sju selskaper er forhåndsgodkjent av Samferdselsdepartementet til å delta i anbudskonkurransen.

• 3. februar 2017 sender Samferdselsdepartementet ut konkurransegrunnlaget for «trafikkpakke 1 sør»: Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen.

• I mai 2017 sender departementet ut konkurransegrunnlaget for «trafikkpakke 2 nord»: Trondheim-Bodø, Bodø-Rognan, Lundamo/Melhus-Stjørdal/Steinkjer, Dombås-Åndalsnes, Hamar-Røros, Røros-Trondheim, Trondheim-Storlien, Oslo – Trondheim.

Kilder: FriFagbevegelse, Frps utkast til nytt partiprogram, Vingehjulet.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Dette er saken:

• I utkastet til Fremskrittspartiets nye partiprogram står det at «Fremskrittspartiet vil selge NSB AS».

• Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) sier «vi har ingen planer om det».

• Frp ønsker seg også fri konkurranse på jernbanenettet, «slik at skinnegående transport kan bli mer konkurransedyktig», står det i utkastet til nytt partiprogram.

• Konkurransen er i gang. Sju selskaper er forhåndsgodkjent av Samferdselsdepartementet til å delta i anbudskonkurransen.

• 3. februar 2017 sender Samferdselsdepartementet ut konkurransegrunnlaget for «trafikkpakke 1 sør»: Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen.

• I mai 2017 sender departementet ut konkurransegrunnlaget for «trafikkpakke 2 nord»: Trondheim-Bodø, Bodø-Rognan, Lundamo/Melhus-Stjørdal/Steinkjer, Dombås-Åndalsnes, Hamar-Røros, Røros-Trondheim, Trondheim-Storlien, Oslo – Trondheim.

Kilder: FriFagbevegelse, Frps utkast til nytt partiprogram, Vingehjulet.