JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kompetanse for jernbanepersonalet etter togprivatiseringen

NJF vil hindre dårlig opplæring av konduktører

Konkurransen om å kjøre persontog skal ikke føre til dårligere opplæring av ombordpersonalet, mener Norsk Jernbaneforbund: – Alle selskaper må få like krav.
KLARE KRAV: I anbudsdokumentene må det komme fram hvilken opplæring som kreves for ombordpersonalet, mener Norsk Jernbaneforbund.

KLARE KRAV: I anbudsdokumentene må det komme fram hvilken opplæring som kreves for ombordpersonalet, mener Norsk Jernbaneforbund.

Øystein Bråthen

oystein.braathen@lomedia.no

– Vi vil hindre dårlig opplæring. Konduktørene må ha kompetanse til å ta vare på de reisende. Det er viktig hvis noe skjer, sier forbundsleder Jane Brekkhus Sæthre i Norsk Jernbaneforbund (NJF).

– Norge kan ikke videreføre et system der selskapene bestemmer selv. Det må komme et klarere regelverk og en nasjonal standard knyttet til opplæring av personalet om bord i tog. En slik standard må trekke inn krav til helse og annen godkjenning, sier Sæthre.

• (29.09.16:) Streik i NSB: – Kompetanse er verdt å streike for

Kostnader

Grunnlaget for konkurransen om Sørlandsbanen har vært på en begrenset høringsrunde. NJF og Norsk Lokomotivmannsforbund har begge kommet med sine svar til Jernbanedirektoratet.

NJF mener det må komme fram i anbudsdokumentene hva som kreves, og hvordan kompetansen skal vedlikeholdes.

– Regelverket skal sikre at de ansatte kan utføre jobben sin, ta vare på egen og de reisendes sikkerhet ved branntilløp, evakuering, sykdom, voldsepisoder, terror og andre hendelser. Når jernbanereformen åpner for at andre enn NSB kan vinne trafikken på norske strekninger, må kravene bli felles for alle, skriver NJF i sine kommentarer.

– Det er konduktøren, ombordansvarlig, som er skadestedsleder ved hendelser inntil nødetatene kommer og overtar, understreker Sæthre.

Frykter dyrere billetter når det blir anbud på tog

Høyre og Frp rekker ikke togprivatiseringen før valget

Samme skolested

Under streiken sist høst, der NLF krevde å få kravene til utdanning av lokomotivførere inn i tariffavtalen med NSB, ble løsningen å utvikle nasjonale krav. Jernbanedirektoratet har satt i gang arbeidet med en standard.

– Dette må være retningsgivende også for de som jobber i passasjervognene, mener NJF.

Nå har NSB sin egen opplæring og sin egen skole i Drammen, men i framtida bør all opplæring foregår samme sted, sier NJF. Forbundet mener Norsk Jernbaneskole på Grorud er mest nærliggende.

– Dersom partene ikke blir enige om en nasjonal standard, må gjeldende opplæring i NSB legges til grunn. Sikkerhetskulturen skal ikke svekkes, sier NJF i sitt svar.

Innenfor EU er det ingen nasjonal standard for opplæring av ombordpersonell. I flere land, blant dem Storbritannia, kjøres strekninger kun med lokomotivfører, uten konduktører. I Norge krever regelverket at passasjertog må ha ombordpersonale.

– Vi har for mange strekninger med enkeltspor, og stasjoner i kurver som gjør dem lite oversiktlige, sier Jane Brekkhus Sæthre.

Les også:

• (30.10.16:) Lokførerne etter streiken: – Dette må betraktes som en seier

• (29.09.16:) Lokførarane har Noregs sterkaste streikevåpen

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse