JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Privatiseringen av jernbanen

Fire jernbaneselskaper skilles ut i april

Trondheim sentralstasjon er blant eiendommene som overtas av Bane NOR i april, når all eiendom i Jernbaneverket og ROM eiendom samles hos Bane NOR. Omstillingene i NSB-konsernet er nå formelt vedtatt.
NY EIER: Trondheim sentralstasjon er blant eiendommene som overtas av Bane NOR i april.

NY EIER: Trondheim sentralstasjon er blant eiendommene som overtas av Bane NOR i april.

Ole Palmstrøm

oystein.braathen@lomedia.no

For å gi de utskilte aksjeselskapene egenkapital, tas det ikke utbytte for 2016.

• All eiendom fra Jernbaneverket og ROM Eiendom samles i én virksomhet hos statsforetaket Bane NOR. Samferdselsdepartementet fortsetter som eier av NSB.

Statsråden er generalforsamling.

Dette er det nye Jernbane-Norge

Konkurranse

Samferdselsdepartementet overtar ytterligere tre utskilte enheter:

• Materiellselskapet AS eier togsettene.
• Entur AS skal utvikle et felles billettsystem for hele jernbanen og kollektivsektoren.
• Mantena AS skal tilby vedlikehold til alle togoperatører som kjører i Norge, inkludert alle som driver med godstrafikk. De har også aktivitet i Sverige.

Regjeringens plan er at NSB i framtida må konkurrere om å drive persontog.

NSB Anbud vant trafikken på Gjøvikbanen, og har også kontrakter i Sverige gjennom datterselskapet Tågkompaniet.

CargoNet og Nettbuss har lenge konkurrert om henholdsvis godskunder og anbudskontrakter på bussruter.

I tillegg skal NSB videreutvikle området reiseliv, der Flåmsbana er et viktig produkt.

Cruiseturistene som tar toget

Styret

I konsernstyret sitter fem aksjonærvalgte. De ansatte har tre representanter, Ove Sindre Lund og Jan Audun Strand fra Norsk Jernbaneforbund, og Rolf Ringdal fra Norsk Lokomotivmannsforbund.

Tidligere konsernsjef i Posten Norge, Dag Mejdell, er styreleder.

Les mer:

Bane NOR utelukker ikke nedbemanning
NSB leverer solid overskudd fra virksomheter som skal skilles ut
Høyre mener pensjon er uvesentlig når jernbanen skal ut på anbud
Høyre og Frp rekker ikke togprivatiseringen før valget
Her er Frp-statsrådens nye tog-selskaper

Privatisering av jernbanen

• Regjeringen lanserte sin nye politikk for jernbanen, «jernbanereformen», i mai 2015.
• Reformen startet en storstilt privatisering av den norske jernbanen.
• Regjeringen mener dette vil effektivisere persontogtrafikken.
• Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen (togpakke 1 sør) skal ut på anbud 3. februar 2017.
• Disse togstrekningene legges ut på anbud i mai 2017 (togpakke 2 nord): Trondheim-Bodø, Bodø-Rognan, Lundamo/Melhus-Stjørdal/Steinkjer, Dombås-Åndalsnes, Hamar-Røros, Røros-Trondheim, Trondheim-Storlien, Oslo-Trondheim.
• Kontraktsignering togpakke 1 sør skjer i august 2017 – noen uker før stortingsvalget.
• Kontraktsignering for togpakke 2 nord skjer i desember 2017.

Kilder: NSBs konsernblad Vingehjulet, Samferdselsdepartementet

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Privatisering av jernbanen

• Regjeringen lanserte sin nye politikk for jernbanen, «jernbanereformen», i mai 2015.
• Reformen startet en storstilt privatisering av den norske jernbanen.
• Regjeringen mener dette vil effektivisere persontogtrafikken.
• Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen (togpakke 1 sør) skal ut på anbud 3. februar 2017.
• Disse togstrekningene legges ut på anbud i mai 2017 (togpakke 2 nord): Trondheim-Bodø, Bodø-Rognan, Lundamo/Melhus-Stjørdal/Steinkjer, Dombås-Åndalsnes, Hamar-Røros, Røros-Trondheim, Trondheim-Storlien, Oslo-Trondheim.
• Kontraktsignering togpakke 1 sør skjer i august 2017 – noen uker før stortingsvalget.
• Kontraktsignering for togpakke 2 nord skjer i desember 2017.

Kilder: NSBs konsernblad Vingehjulet, Samferdselsdepartementet