Halvannet år tok det statsadvokaten å behandle anken på Oslo-politiets henleggelse av Transportarbeiderforbundets anmeldelse av Haxi for ulovlig persontransport. Resultatet ble til NTFs store skuffelse akkurat det samme.
Tri Nguyen Dinh
– Haxi-henleggelse viser at politiet ikke tar organisert kriminalitet på alvor
Først henla politiet anmeldelsen av Haxi fra Transportarbeiderforbundet. Etter en klage, har statsadvokaten gjort det samme. – Utrolig skuffende, sier NTF.
res@lomedia.no
Det var i oktober 2014 Transportarbeiderforbundet anmeldte selskapet Haxi Ltd. for brudd på Yrkestrafikklovens bestemmelser om å drive persontransport mot vederlag uten å ha løyve for å drive persontransport. Daværende forbundsleder Roger Hansen sa den gang at Haxi ikke var annet enn organisert piratvirksomhet.
Allerede 13. oktober samme år mottok forbundet en henleggelse fra Oslo Politidistrikt med begrunnelse av at det ikke antas å være rimelig grunn til å undersøke om det foreligger straffbare forhold. Den ble raskt påklaget til statsadvokaten.
– Vi mener media gjennom flere reportasjer har vist at det er meget stor sannsynlighet for at det foreligger straffbare forhold, skrev NTF i sin anke.
Omgjør ikke henleggelsen
Først nå i august, mer enn halvannet år etter anken på henleggelsen, har Oslo statsadvokatembeter behandlet anken. I det kortfattede svaret står det at: "Oslo statsadvokatembeter har behandlet deres klage den 1. august 2016 og har ikke funnet grunn til å omgjøre politiets beslutning om å henlegge saken".
Det får 2. nestleder i NTF, Dag-Einar Sivertsen til å reagere.
– Det er utrolig skuffende at man ikke tar slik kriminalitet på større alvor. Myndighetene har stemplet dette som ulovlig, og man har fri tilgang på elektroniske medier hvor man kan se at dette bedrives åpent. Dette blir jo som å kjøre for fort gjennom politiets radarkontroll uten at de griper inn, sier Sivertsen.
Dag-Einar Sivertsen, 2. nestleder i Norsk Transportarbeiderforbund.
Roy Ervin Solstad
Hvorfor bestille en taxi når man kan kjøre Haxi?
Fritt fram
NTF-nestlederen mener henleggelsen vil bidra til å ødelegge det seriøse drosjemarkedet.
– Vi trenger ikke hjelp av norske myndigheter til å deregulere drosjemarkedet med nye lover og regler, når politiet lar ulovlige elementer ture frem som dette. Vi kjenner til at passasjerer både har blitt truet og antastet, fordi denne typen virksomhet ikke er omfattet av de samme kontrollene som det ordinære drosjemarkedet. Henleggelsen gjør at det er fritt fram, tordner han.
Er Haxi en slags pirattaxi? Nå skal Høyesterett avgjøre saken
Lovendring
Tidligere i sommer frikjente for øvrig Høyesterett tre Haxi-sjåfører fordi dagens lovverk ikke har bestemmelser som gjelder slike applikasjoner som Haxi-appen. Dermed var det ikke lovverk å dømme sjåførene etter. Også når det gjelder henleggelsen av NTF sin anmeldelse, åpner Sivertsen at veien å gå videre, kan være gjennom endring av lovverket.
– Henleggelsen får vi ikke gjort noe mer med, men vi vil jobbe videre i politiske fora for å vise viktigheten av å få fjernet det ulovlige og uregulerte drosjemarkedet. Det vil selvsagt også være interessant å ta et møte med politimyndighetene for å høre hva de tenker om selskaper som Haxi og Uber, men kanskje må det strengere lovregulering til, avslutter Dag-Einar Sivertsen.
Mest lest
Nav må omfordele en stadig større andel av skattepengene til sine brukere i framtida.
Colourbox
Titusener vil havne på uføretrygd med nye pensjonsregler
– Ikke LOs jobb å støtte en forverring av arbeidstakernes kår. Det provoserer meg skikkelig, sier Jan Lange.
Jan-Erik Østlie
Vil stanse ny pensjon: – Forkastelig at LO stiller seg bak et sånt forslag
Grete Refslund Helleren (f.v.), Elise Randen og Celin Stordahl synes lønnsløftet er fortjent. Det kompenserer for mye ansvar og press på jobb, mener de.
Simen Aker Grimsrud
Her får ansatte lønnshopp på 100.000 kroner
Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre har grunn til å være bekymret for partiets lave oppslutning.
Jan-Erik Østlie
Ap nær historisk svakt resultat: – Det siste partiet trenger nå
Fagkoordinator og vernepleier, Kine Holm Johnsen (i midten) og verneombud og vernepleier Silje Gjevestad (bakerst) synes arbeidshvedagen er helt annerledes nå enn for bare et år siden - og det til det positive. I front går avdelingsleder Anne Lene Halvorsli.
Hanna Skotheim
Her var alltid minst én ansatt syk. Fem grep tok knekken på sykefraværet
LØFTER JERN: Selv om de har verktøy og hjelpemidler som hjør arbeidshverdagen lettere, må Tom Karlsen (f.v.), Tom Rune Riis og Odd Vidar Tenold ved hjul og boggi-avdelingen på Grorud fortsatt løfte ofte og mye. I løpet av en dag blir mange deler, som denne foringen på 28 kilo, båret og flyttet på.
Morten Hansen
Her går nesten alle av med tidligpensjon: – Kroppen blir utslitt
– Universitetet må tenke på hva studentene sitter igjen med og hvilken samfunnsnytte kunnskapen har. Hver person som ikke blir skadet, lemlestet eller dør på jobb er en stor gevinst i seg selv, sier Helge Rushfeldt.
Privat
Helge frykter liv vil gå tapt om faget han underviser i blir lagt ned
Underverksmester Lene Brosché (36) og verksmester Vegard Stranden (46), Hustad fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Slik gikk Lene og Vegard opp til sammen 120.000 kroner i lønn
LO ønsker å gjøre tilpasninger i arbeidslivet før de nye pensjonsreglene trer i kraft.
Terje Pedersen / NTB
LO sier ikke ja til pensjonsalder på 70 år. Dette har de gått med på
Erlend Angelo
Hva betyr pensjonsforliket for deg? Her får du detaljene
Grethe Nygaard
Ektemannens lønn irriterer Hanne: – Jeg fortjener like mye
Kommentar
Et nødvendig grep for å gjøre færre til minstepensjonister, er å øke innbetalingen til pensjonssparing fra arbeidsgiver. Minstekravet til tjenestepensjoner bør dobles, skriver Tore Ryssdalsnes, ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt.
Anna Granqvist
Dette er et av de virkelige klasseskillene i pensjonssystemet
FANEMARKERING: Pensjonsforliket tar Norge i feil retning, var beskjeden fra nær 200 klubber og avdelinger i fagbevegelsen på dagens fanemarkering.
Jan-Erik Østlie
Pensjonsprotest: – Sju partier har valgt å kaste hele det arbeidende folk under bussen
Purser Bente Arnesen er tillitsvalgt for et klassisk kvinnedominert lavtlønnsyrke: Kabinansatte i luftfarten. Hun mener det må en skikkelig opprydning til i flybransjen for å sikre de ansatte bedre lønn, bedre arbeidstid og bedre medvirkning.
Privat
På jobb i lufta: Trusler, vold og seksuell trakassering
Høyesterett har konkludert med at oljearbeideren ikke får rett til fritak fra nattarbeid. (Illustrasjonsfoto).
NTB
61-åring nektes fritak fra nattarbeid etter hjerteinfarkt
Kommentar
Frp-ledelsen er ikke ferdig med Amundsen-saken. Det som har skjedd vil nå bli tema i partiets organisasjonskomité, skriver Kjell Werner.
Leif Martin Kirknes
Facebook, sprit og Frp er en dårlig miks
Kommentar
Etter flere magre år, krever LO og Peggy Hessen Følsvik reallønnsøkning. Det er ikke sikkert norske bedrifter har råd, mener Ole Erik Almlid og NHO.
Tormod Ytrehus
Fyrverkeri for de rike og nulloppgjør for oss andre
Debatt
LO-sekretær Are Tomasgard (bildet) er «klin forbanna» og «i sjokk», men det er vanskelig å ta utspillene seriøst, skriver Morten Johansen.
Jan-Erik Østlie
LO-ledelsen er «klin forbanna», men det er vanskelig å ta seriøst
Peggy Hessen Følsvik tar selvkritikk for hele LO-familien for valgkampen.
Jan-Erik Østlie
LO innrømmer: Vi bommet på sakene
LØNN: NTL-tillitsvalgt Ingvild Vaggen Malvik opplever at statsansatte søker på jobber som de egentlig ikke har tenkt å ta, for å bruke jobbtilbudet til å jekke opp egen lønn.
Brian Cliff Olguin