JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Haxi-henleggelse viser at politiet ikke tar organisert kriminalitet på alvor

Først henla politiet anmeldelsen av Haxi fra Transportarbeiderforbundet. Etter en klage, har statsadvokaten gjort det samme. – Utrolig skuffende, sier NTF.
Halvannet år tok det statsadvokaten å behandle anken på Oslo-politiets henleggelse av Transportarbeiderforbundets anmeldelse av Haxi for ulovlig persontransport. Resultatet ble til NTFs store skuffelse akkurat det samme.

Halvannet år tok det statsadvokaten å behandle anken på Oslo-politiets henleggelse av Transportarbeiderforbundets anmeldelse av Haxi for ulovlig persontransport. Resultatet ble til NTFs store skuffelse akkurat det samme.

Tri Nguyen Dinh

res@lomedia.no

Det var i oktober 2014 Transportarbeiderforbundet anmeldte selskapet Haxi Ltd. for brudd på Yrkestrafikklovens bestemmelser om å drive persontransport mot vederlag uten å ha løyve for å drive persontransport. Daværende forbundsleder Roger Hansen sa den gang at Haxi ikke var annet enn organisert piratvirksomhet.

Allerede 13. oktober samme år mottok forbundet en henleggelse fra Oslo Politidistrikt med begrunnelse av at det ikke antas å være rimelig grunn til å undersøke om det foreligger straffbare forhold. Den ble raskt påklaget til statsadvokaten.

– Vi mener media gjennom flere reportasjer har vist at det er meget stor sannsynlighet for at det foreligger straffbare forhold, skrev NTF i sin anke.

Anker Haxi-henleggelse

Omgjør ikke henleggelsen

Først nå i august, mer enn halvannet år etter anken på henleggelsen, har Oslo statsadvokatembeter behandlet anken. I det kortfattede svaret står det at: "Oslo statsadvokatembeter har behandlet deres klage den 1. august 2016 og har ikke funnet grunn til å omgjøre politiets beslutning om å henlegge saken".

Det får 2. nestleder i NTF, Dag-Einar Sivertsen til å reagere.

– Det er utrolig skuffende at man ikke tar slik kriminalitet på større alvor. Myndighetene har stemplet dette som ulovlig, og man har fri tilgang på elektroniske medier hvor man kan se at dette bedrives åpent. Dette blir jo som å kjøre for fort gjennom politiets radarkontroll uten at de griper inn, sier Sivertsen.

Dag-Einar Sivertsen, 2. nestleder i Norsk Transportarbeiderforbund.

Dag-Einar Sivertsen, 2. nestleder i Norsk Transportarbeiderforbund.

Roy Ervin Solstad

Hvorfor bestille en taxi når man kan kjøre Haxi?

Fritt fram

NTF-nestlederen mener henleggelsen vil bidra til å ødelegge det seriøse drosjemarkedet.

– Vi trenger ikke hjelp av norske myndigheter til å deregulere drosjemarkedet med nye lover og regler, når politiet lar ulovlige elementer ture frem som dette. Vi kjenner til at passasjerer både har blitt truet og antastet, fordi denne typen virksomhet ikke er omfattet av de samme kontrollene som det ordinære drosjemarkedet. Henleggelsen gjør at det er fritt fram, tordner han.

Er Haxi en slags pirattaxi? Nå skal Høyesterett avgjøre saken

Lovendring

Tidligere i sommer frikjente for øvrig Høyesterett tre Haxi-sjåfører fordi dagens lovverk ikke har bestemmelser som gjelder slike applikasjoner som Haxi-appen. Dermed var det ikke lovverk å dømme sjåførene etter. Også når det gjelder henleggelsen av NTF sin anmeldelse, åpner Sivertsen at veien å gå videre, kan være gjennom endring av lovverket.

– Henleggelsen får vi ikke gjort noe mer med, men vi vil jobbe videre i politiske fora for å vise viktigheten av å få fjernet det ulovlige og uregulerte drosjemarkedet. Det vil selvsagt også være interessant å ta et møte med politimyndighetene for å høre hva de tenker om selskaper som Haxi og Uber, men kanskje må det strengere lovregulering til, avslutter Dag-Einar Sivertsen.

Warning
Annonse
Annonse