Forhandlinger mellom NHO og Transportarbeiderforbundet:
– Lønna til søppelkjørerne må opp
De ansatte i NHO sine miljø- og renovasjonsbedrifter tjener langt dårligere enn sine kolleger i Maskinentreprenørenes Forbund.
Ole Einar Adamsrød, forbundssekretær i Norsk Transportarbeiderforbund.
Roy Ervin Solstad
res@lomedia.no
Det vil Transportarbeiderforbundet gjøre noe med i lønnsforhandlingene som starter i morgen, bekrefter forbundssekretær Ole Einar Adamsrød overfor Transportarbeideren.
– I praksis ligger minstelønna nesten fem kroner under avtalen med Maskinentreprenørenes Forbund, sier Adamsrød.
• Sjekk lønna i over 100 bransjer
«Alltid» i mekling
Overenskomsten med MEF ble det enighet om i slutten av mai. Nå er det NHO og Norsk Industri som er motpart for NTF. Målet er å bli enige om en ny tariffavtale for de ansatte i bedrifter som blant annet Norsk Gjenvinning, Ragn Sells og SAR AS. Totalt vil det dreie seg om rundt 1400 ansatte i bedriftene med tariffavtale. Det blir ikke enkelt.
– Vi har et lønnlig håp om at vi skal komme i havn, men vi har endt i mekling og nesten i streik hver eneste gang. Det er lenge siden vi ble enige i forhandlinger, innrømmer Adamsrød.
• Noe du lurer på? Sjekk Tariffleksikonet vårt her
Lavlønnsyrke
Ifølge NTF-forbundslederen har de ansatte på miljøoverenskomsten med NHO, sakket akterut lønnsmessig.
– Våre tall viser at vi er under 90 prosent av en gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, så vi snakker om en lavlønnsgruppe. Derfor må minstelønna opp, men vi må også få et generelt tillegg og et punkt i avtalen som sikrer de ansattes rettigheter ved anbud. Nå taper de ansatte både lønn, ansiennitet og andre lokalt avtalte goder, påpeker han.
Forhandlingene starter torsdag 16. juni, og de er satt av to dager til forhandlingene. Skulle det bli brudd, vil det imidlertid ikke være fare for streik før sommeren.
– En mekling vil trolig komme først i august, siden det er fullt hos Riksmekleren, avslutter Ole Einar Adamsrød.