JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

PostNord-tillitsvalgt stiller seg undrende til bedriftsledelsens svar

– Pålegg fra arbeidstilsynet viser at PostNord bryter lover og regler

– At PostNord følger lover og regler faller på sin egen urimelighet. Det viser antall tvistesaker og pålegg fra Arbeidstilsynet, sier nestleder Robin Schei i Transportarbeiderforbundets klubb ved PostNord på Langhus.
- Hvis bedriftsledelsen mener situasjonen er så bra på Langhus, får de legge fram dokumentasjon som beviser det, sier Robin Schei, nestleder i Transportarbeiderforbundets klubb ved PostNord på Langhus.

- Hvis bedriftsledelsen mener situasjonen er så bra på Langhus, får de legge fram dokumentasjon som beviser det, sier Robin Schei, nestleder i Transportarbeiderforbundets klubb ved PostNord på Langhus.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Det var i går at kommunikasjonsdirektør Ole A. Hagen svarte på kritikken fra Transportarbeiderforbundets tillitsvalgte ved PostNord på Langhus. NTF-klubben pekte på det de oppfatter som utallige brudd på både hovedavtale, tariffavtale og lokale avtaler.

– PostNord opptrer i samsvar med lov- og avtaleverk, og det har ikke fremkommet noe annet tross tvistesaker som tillitsvalgte har fremmet. Bedriften jobber aktivt og seriøst for å sikre et best mulig arbeidsmiljø, og vi får positive tilbakemeldinger fra de ansatte. Vi har for øvrig hatt en signifikant og kraftig økning i både medarbeider- og lederskapsindekser i 2016, der 96 prosent av de ansatte har svart, sa Ole A. Hagen til Transportarbeideren.

Tvistene hoper seg opp mellom NTF-klubben og PostNord

Fryktet manipulering

Nestleder i klubben, Robin Schei, innrømmer at det har vært en økning i svarene på arbeidsmiljøundersøkelsen fra 2015 til 2016, men sier det skyldes måten undersøkelsene har blitt gjennomført på.

– I Fokus-undersøkelsen for 2015 var det under halvparten av de ansatte som svarte. Det skyldtes at veldig mange ansatte fikk denne undersøkelsen i papirform, som bedriftens ledelse skulle samle inn. Problemet var at svarkonvoluttene var helt vanlige konvolutter uten forsegling. Dermed kunne man med enkelthet bytte ut konvoluttene og svarene. Mange fryktet at bedriftsledelsen ville se på svarene og at man ville få gjengjelde for de svarene man hadde gitt. Dette fordi terminalen er blitt styrt gjennom en fryktkultur, sier Schei.

Transport reddet minstelønnsgarantien i spedisjon

Kvantitet, ikke kvalitet

Han synes også det er underlig at Hagen kun nevner hvor mange som har svart på undersøkelsen fra 2016, framfor resultatene av undersøkelsen.

– Resultatene var katastrofalt dårlige når det gjelder det psykososiale arbeidsmiljøet. Det til tross for en positiv oppgang fra året før. Hadde man fått de samme resultatene i andre større konsern i Norge, hadde bedriften kalt dette for en ganske alvorlig krise. Hos oss er dette tydeligvis godt nok, sier han oppgitt.

Selv om Ole A. Hagen betviler tvistesakene, mener Schei at NTF-klubben likevel har klar dokumentasjon på at bedriften ikke følger de avtalene de er underlagt.

– Uttalelsen om at de følger lover og avtaler faller på sin egen urimelighet. Hadde det vært tilfelle at bedriften ikke bryter lover og avtaler, ville vi ikke hatt rundt 80 tvistesaker inne i forbundet, og Arbeidstilsynet hadde heller ikke gitt bedriften pålegg, slik de har gjort, understreker Schei.

PostNord-tillitsvalgte savner hjelp fra eget forbund

– Frekt av PostNord

Han oppfordrer derfor bedriften til å legge fram både regnskap og hele arbeidsmiljøundersøkelsen som ble gjort i fjor for å dokumentere sine påstander.

– Det ville vært den beste måten å finne ut om det er tillitsvalgte eller ledelsen i bedriften som snakker sant, poengterer han.

Schei reagerer også kraftig på at PostNord nylig gikk ut i Aftenposten og kritiserte konkurrenten Bring for å behandle sine ansatte dårlig.

– Det er både bemerkelsesverdig og frekt. PostNord er ikke noe bedre. Snarere tvert i mot. Hadde det blitt gjennomført en ny arbeidsmiljøundersøkelse i dag, ville resultatene ikke blitt noe særlig bedre enn sist. Det ser vi på sykefraværet som har økt betraktelig i november og desember 2016. Nå nærmer vi oss 20 prosent sykefravær, noe som kan skyldes altfor høye støyverdier på terminalen enn det som er tillatt ifølge en rapport fra november i fjor. Slik vi opplever det, har ikke ledelsen tenkt å gjøre noen tiltak verken på støyproblemet eller sykefraværet, avslutter Robin Schei i NTF sin klubb på PostNord i Langhus.

Få ukentlig nyhetsbrev fra Transportarbeideren

Warning
Annonse
Annonse