JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Norsk Transportarbeiderforbund og NHO forhandlet:

Transport reddet minstelønnsgarantien i spedisjon

Arbeidsgiverne ville fjerne ordningen som ga over ti kroner timen ekstra i år.
Leder i Norsk Transportarbeiderforbund, Lars Morten Johnsen (til venstre) og administrerende direktør i NHO Logistikk og Transport, Are Kjensli, kunne rett før klokka halv sju torsdag kveld undertegne den nye spedisjonsoverenksomsten.

Leder i Norsk Transportarbeiderforbund, Lars Morten Johnsen (til venstre) og administrerende direktør i NHO Logistikk og Transport, Are Kjensli, kunne rett før klokka halv sju torsdag kveld undertegne den nye spedisjonsoverenksomsten.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Det sier forbundsleder Lars Morten Johnsen etter at Transportarbeiderforbundet ble enig med NHO.

– Protokollen for den såkalte februarreguleringa var ikke signert av NHO LT før forhandlingene startet. De ville dra den minstelønnsgarantien inn i tariffoppgjøret, men det var ikke aktuelt for oss. Den måtte signeres før vi begynte å forhandle, og det gjorde de til slutt, sier Johnsen.

• Transport vil kjempe for minstelønnsgarantien i forhandlingene med NHO

Hindret negative endringer

Det var derimot ikke det siste angrepet på minstelønnsgarantien som innen 1. februar 2017 skal bringe minimumslønna i spedisjonsbransjen opp på 90 prosent av gjennomsnittslønna til arbeidere i hele LO-NHO-området.

– De hadde fortsatt krav om å fjerne reguleringsbestemmelsen i tillegg til endringer i arbeidstidsbestemmelsene som ville vært negative for oss. Alt klarte vi å slå tilbake, og det er jeg mest fornøyd med i årets oppgjør, sier forbundslederen.

Sjekk lønna i over 100 bransjer

Litt skuffet

Johnsen innrømmer at han til tross for det, er litt skuffet over den nye tariffavtalen som vil omfatte nesten 3300 lageransatte i DHL, Postnord, Nor Lines og en del mindre speditører.

– Når man går inn i et tariffoppgjør så har man forventninger og forhåpninger om å få til forbedringer både økonomisk og teknisk, men dette ble et status quo-oppgjør der vi nesten bare har videreført den forrige avtalen, sier han.

Jon forsikrer seg mot arbeidsløshet

Frontfaget la føringer

Årsaken til det, mener NTF-lederen ligger i et svært moderat frontfagsoppgjør og den tidligere omtalte februarreguleringa.

– Med stramme rammer etter frontfaget og store tillegg i februarreguleringa, ble forhandlingene vanskelige fordi slingringsmonnet var svært lite. Samtidig vil februarreguleringa gi rundt 4-4,5-prosent lønnstillegg inneværende år, påpeker han.

Johnsen tror det blir vanskelig å få til store forbedringer før minstelønnsgarantien er helt faset inn.

– Etter det vil økningene flate ut og bli langt lavere enn i dag. Da vil også det ordinære forhandlingssystemet komme mer til sin rett både lokalt og sentralt, sier han.

Transportarbeiderforbundet forsøkte også å få økt den ekstra timelønna for de som har vært ansatt i fem år til kr. 3,50 per time.

– Til tross for stor forståelse fra arbeidsgiverne om hvorfor det ville vært bra, var det umulig å finne penger til det, sier Johnsen.

• Følg oss på Facebook og Twitter

Ville ha "dagsing"

Et mindretall i forhandlingsutvalget sa for øvrig nei til det framforhandlede resultatet, og bransjerådsleder for Spedisjon, Monica Nkechi Okpe, var heller ikke helt fornøyd.

– Vi ville ha en styrking av avtalen, men det klarte vi ikke å få til. Vi ønsket blant annet mulighet for "dagsing", det vil si mulighet for å redusere arbeidsevnen og lønninga til 40 prosent i forbindelse med lokale forhandlinger, slik de har i verkstedoverenskomsten, men det lykkes vi ikke med, sier hun.

Derimot fikk forbundet inn et punkt hvor det skal vurderes lokalt behovet for å gi tillitsvalgte fri med lønn for å drive tillitsvalgtarbeid. Okpe er usikker på hvordan den bestemmelsen vil fungere.

– Jeg er skeptisk til man lokalt skal vurdere om man skal følge hovedavtalen eller ikke, og jeg frykter at det er nettopp på de stedene hvor konfliktene er størst at det blir vanskeligst å bli enige, sier hun.

Resultatet sendes nå ut til uravstemning med frist 25. mai.

Hva skjer i tariffoppgjørene? Se tariffkalenderen vår

Enighet i Schenker

Også i Schenker var det et flertall som godkjente forslaget til ny avtale. Den gir tre kroner ekstra i begynnerlønn og fem kroner ekstra på de resten av lønnstrinnene. I tillegg kommer det ytterligere 1,50 kroner i timen på alle trinnene bortsett fra begynnerlønna fra 1. oktober i år. Schenker-avtalen har ingen februarregulering slik som spedisjonstariffen.

Warning
Annonse
Annonse