JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Brudd i bussforhandlingene

Arbeidstakerorganisasjonene anklager NHO for å bryte tidligere inngåtte avtaler ved ikke å ville hente inn lønnsetterslep.
Jon H. Stordrange, administrerende direktør i NHO Transport og Dag-Einar Sivertsen, 2. nestleder i Transportarbeiderforbundet signerer bruddprotokollen etter at partene ikke klarte å bli enige om ny bussbransjeavtale.

Jon H. Stordrange, administrerende direktør i NHO Transport og Dag-Einar Sivertsen, 2. nestleder i Transportarbeiderforbundet signerer bruddprotokollen etter at partene ikke klarte å bli enige om ny bussbransjeavtale.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

– Vi konstaterer at vi lever i to forskjellige verdener når det gjelder virkelighetsoppfattelsen av tidligere inngåtte avtaler om at lønningene i bussbransjen skal være mer på linje med industriarbeiderlønn, sier arbeidstakernes forhandlingsleder, Dag-Einar Sivertsen, 2. nestleder i Transportarbeiderforbundet.

• Følg oss på Facebook og Twitter

Sakket akterut

Forhandlingene startet lørdag klokka 12. Klokka 17 i dag var bruddet et faktum da arbeidsgiverne ifølge Sivertsen ikke kom dem nok i møtet på dette punktet. Utregninger arbeidstakerne har gjort, viser at forskjellen på en gjennomsnittlig industriarbeiderlønn og lønningene i bussbransjen nå er på rundt 30.000 kroner i året. Tallene viser også at lønningene lå langt nærmere hverandre for to år siden, men at lokale forhandlinger i industrien har økt avstanden.

– Vi føler at vi har strukket oss så langt som mulig, men essensen er at arbeidsgiverne kom med et altfor dårlig tilbud til oss, sier Sivertsen.

• Busskrav på minst 30.000 kroner

Stor avstand

Også for to år siden endte forhandlingene om en ny bussbransjeavtale på riksmeklerens bord. Der ble man til slutt enig. Om det blir mulig å unngå streik denne gangen også, ønsker ikke Sivertsen å spå noe om.

– Jeg vil ikke forskuttere hva det kan være mulig å bli enige om i mekling, men jeg konstaterer at avstanden mellom partene ved bruddet i forhandlingene er større nå enn de var i 2014, sier han.

John Stordrange, administrerende direktør i NHO Transport beklaget at det ikke var mulig å komme til enighet.

Lønnsfest på lageret

– Til tross for gode og konstruktive forhandlinger mellom partene, var det for stor avstand til at vi klarte å bli enige, sa Stordrange da bruddet var et faktum.

Partene møtes hos riksmekleren 2. mai og skal være ferdige ved midnatt 4. mai.

Annonse
Annonse